• Äldre 1 Dec 00:07
    490 visningar
    0 svar
    0
    490

    Dags att byta till Montessori?

    Jag har tidigare skrivit här på familjeliv om ett par saker som gäller min sons skolgång i Mexiko. Saken är att han är mer aktiv och rastlös än andra barn i vanliga skolor här, och det har varit svårt att stödja honom på rätt sätt. Nu är han 12 och började vanlig skola i högstadiet, och jag funderade på Montessori istället. Han är lättdistraherad, har gjort alla tester för adhd och de har inte kunnat bekräfta att han har det. Kanske skulle man kunna säga att han har lätt adhd, men fungerar mycket bra socialt (det är ofta därför han blir distraherad) och har ett brinnande intresse för alla konstnärliga ämnen. Nu är det dock så att han håller på att bli underkänd i flera ämnen, trots att han ofta får bra resultat på proven. De säger att hans handstil är oläslig i skolan, vilket till viss del är sant, men till stor del berodde på sommaruppehåll och ovana att skriva. Metoden de använder i skolan visar sig bygga på att anteckna anteckna och anteckna och det finns mycket liten tolerans för att lösa uppgifter på eget sätt. Jag har sett hans anteckningar och i Sverige skulle de vara helt godkända för en kille på 12 år, men lärarna är mycket snabba att underkänna. Jag tror att standarden är satt ganska högt och att det naturligtvis finns tjejer och killar också för den delen, som skriver långt fint och prydligt. Som jag ser det finns det en chans att min son klarar att skriva så i framtiden, men det kommer att ta minst ett år. 

    Vi har fått rekommendation att byta skola innan han riskerar att gå om ett år, men problemet är att sonen älskar sin skola pga det sociala, och att han äntligen får känna sig stor! Vi är rädda att alla negativa kommentarer kommer att påverka honom, t.ex. när de har en gnutta fria aktiviteter kan läraren ändå komma med negativa kommentarer och säga att "du går inte på mellanstadiet längre". När vi kommenterar de negativa kommentarerna som är mycket fler än de positiva, reagerar inte skolpersonalen, eftersom det är en naturlig del av undervisningen att säga hur man ska göra och ständigt säga hur man ska göra bättre. 

    Jag tycker det är jättejobbigt och funderar på att byta till Montessori. Någon som har några råd? 

    Vill också tillägga att killen har ett mycket bra självförtroende trots detta, men börjar återigen kalla sig för en "åsna" eftersom han i princip har sämst resultat i klassen. 

    Dessutom har jag ett stort problem med hur de lär ut språk, det är kopiera verb, böja dem sida upp och sida ner, och egentligen är nivån för låg för min son men eftersom alla föräldrar skulle klaga och vilja flytta upp sina barn en nivå så vägrar de ens göra ett nytt nivåtest på honom. 

Svar på tråden Dags att byta till Montessori?