• Jkw08

    Hur gamla var era barn när ni bytte från spjälsäng till juniorsäng?

    Som rubriken lyder, hur gamla var era barn när ni tog bort spjälsängen?

  • Svar på tråden Hur gamla var era barn när ni bytte från spjälsäng till juniorsäng?
  • MallaL

    När de kunde klättra ut Min äldsta kunde klättra ut redan när hon var 18 månader, och det är ju alldeles för farligt så det var bara att byta till vanlig säng. Och vi hade inte juniorsäng utan vanlig säng så man kan ligga bredvid och läsa saga, och om det blir för trångt i egna sängen och man sover dåligt kan man gå och lägga sig i barnets säng

  • Michael 310

    Straxt under året för båda sönerna. Eftersom dom klättrade ur. Egen säng i eget rum så fick dom komma tassande in till oss när dom ville sova i vår säng.

  • 10oktober

    Vi kommer byta idag faktiskt, mina föräldrar kommer hit med min gamla växasäng som pappa snickrat. Sonen är 17 månader.

  • Fosse

    Runt 18 månader. Men juniorsäng var det mest värdelösa köp vi gjort. Kör en 90 säng direkt.

  • MsFry

    Ca ett och ett halvt år.

    Men jag säger som ovan: skippa juniorsängen. Köp en 90-säng (vi valde till och med en 120-säng eftersom nattningarna blev bekvämare för oss vuxna då) direkt.

  • MsFry

    Ca ett och ett halvt år.

    Men jag säger som ovan: skippa juniorsängen. Köp en 90-säng (vi valde till och med en 120-säng eftersom nattningarna blev bekvämare för oss vuxna då) direkt.

  • nnnnnnnn

    samma här ca 1,5-2 år
    Direkt en 90-säng så man kan ligga bredvid och läsa godnattsagan.
    Med stödbrädor från ikea som en sarg runt om.

  • Alexi

    Men till juniorsäng verkar som världens mest meningslösa byte. Vi köpte en 90-resårsäng och ställde direkt på golvet, funkar toppen med båda barnen. Ena barnet var 20 månader och andra tre år.

  • mammalovis

    Vår son är 3 år och spjälsängen fungerar toppen, men då är den såklart sänkt på nedersta läget utan långsida, så han kan kliva i och ur själv. Sänker gör man ju när de börjar vara runt 6 månader och tar bort sidan när de klättrar ur. 

    Syskonen har bytt vid 2,5 år inför att de fått syskon. Har barnen litet rum är växasäng perfekt, men behöver ju bytas vid ca 5 år, när de blir för långa, om man inte drar ut den förstås, men vi har inte haft en sådan madrass.

  • Physalis

    Vi var inne på att byta till juniorsäng ett tag vid 1,5 års åldern för att spara på våra ryggar. Sen bestämde vi oss istället för att såga bort två spjälor så att dottern kunde ta sig ut själv. Så har vi haft hittills (dottern fyller 3 i januari), men nu ska hon få en 90 säng och flytta in i sitt eget rum.


    Korrekturläser som en kratta
  • LFF

    De bytte från spjälsäng till växa-säng förra året, när de fyllt 4 år. Innan dess hade de sovit i ett par år i spjälsängen utan ena långsidan (med fallskyddsbräda). 

  • PappaPappaPAPPAAA

    Spjälsäng => Spälsäng utan långsida /några spjälor borta => normalsäng.

    Förr eller senare hamnar du i barnets säng, antingen för sagor eller om barnet sover i föräldrarnas säng och du måste ha en full natts sömn i barnets säng själv.

Svar på tråden Hur gamla var era barn när ni bytte från spjälsäng till juniorsäng?