• Anonym (Ts)

    Vad tycker ni om namnet?

    Jag funderar på att döpa min andra dotter till Hedvig- Eleonora. Jag älskar det dubbelnamnet. Jag vet att det finns någon gammal drottning som heter så. Låter det konstigt eller förknippar man det direkt med en gammal 1700 tals drottning. Iförsig tycker jag inte att det är något fel med att ha ett namn efter en drottning men tösen kanske blir mobbad eller någon tycker att namnet är konstigt?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?
  • Anonym (A)

    Jag tycker det är fint men förknippar det väldigt med drottningen, skolan och kyrkan som heter så.

  • Anonym (A)
    GGN skrev 2018-12-01 07:26:36 följande:

    Hon hette väl Ulrika Eleonora?


    Fanns en Hedvig Eleonora också.
  • Anonym (Ts)
    GGN skrev 2018-12-01 07:26:36 följande:

    Hon hette väl Ulrika Eleonora?


    Det är en annan drottning tror jag
  • GGN
    Anonym (A) skrev 2018-12-01 07:29:44 följande:

    Fanns en Hedvig Eleonora också.


    Ah, okej.

    Som svar på TS fråga: Namnet är skitfult.
  • Anonym (Ts)
    GGN skrev 2018-12-01 07:32:13 följande:

    Ah, okej.

    Som svar på TS fråga: Namnet är skitfult.


    Tycker du dom två namnen är fula var för sig också?
  • OlgaElvira

    Naturligtvis kan ni ge henne ett dubbelnamn, det börjar ju bli allt vanligare. Ni kommer troligen att kalla henne något annat i vardagslag, om inte ni i familjen gör det så kommer omgivningen, främst kamrater att göra det då Hedvig-Eleonora blir ett rätt långt och lite svårslaget namn. Blir kanske Hedvig eller Hedda. Det är ju ett namn som lite kräver ett efternamn som fungerar ihop. Man bör se till så att det inte blir ett för stort stilbrott.

  • Alvina

    Tycker det blir ett alldeles för långt namn om det är tänkt att båda namnen ska användas dagligen. Tycker det är bättre att välja ett av namnen som tilltalsnamn. Tror det är få människor som faktiskt kommer använda båda namnen. Hon kommer troligen få ett eller flera smeknamn, som är lättare att uttala. Annars anser jag att namnen - var för sig - är helt ok.

  • Kusinen
    Anonym (Ts) skrev 2018-12-01 07:31:34 följande:

    Det är en annan drottning tror jag


    Hedvig Eleonora var gift med Karl X Gustav och var drottning i sex år. Hon var också förmyndare åt så väl Karl XI och Karl XII.

    Men till ts, fina namn men menar du att båda namnen ska vara tilltalsnamn? Aldeles för långt i så fall, men negativa associationer till gamla drotningar tror jag inte att du behöver vara rädd för.

    Själv blev jag utsatt på grund av mitt mycket vanliga namn eftersom jag var dum nog att heta samma sak som den populäraste tjejen i klassen. Man kan inte namnge bort mobbning.
  • Anonym (Ts)
    Kusinen skrev 2018-12-01 07:44:01 följande:

    Hedvig Eleonora var gift med Karl X Gustav och var drottning i sex år. Hon var också förmyndare åt så väl Karl XI och Karl XII.

    Men till ts, fina namn men menar du att båda namnen ska vara tilltalsnamn? Aldeles för långt i så fall, men negativa associationer till gamla drotningar tror jag inte att du behöver vara rädd för.

    Själv blev jag utsatt på grund av mitt mycket vanliga namn eftersom jag var dum nog att heta samma sak som den populäraste tjejen i klassen. Man kan inte namnge bort mobbning.


    Ja båda namnen ska va tilltalsnamn men det är ju ipp till var och en att bestämma om dom vill uttala hela namnet eller ett av namnen eller smeknamn
  • Anonym (H)

    Det skulle se väldigt mycket ut som att ni döpt barnet efter drottningen med samma namn. Det är knappast något som klasskompisar kommer att reagera på i de tidiga klasserna dock, mer att vuxna kommer att reagera och undra vad ni tycker var så speciellt med drottning Hedvig Eleonora att ni valde att döpa dottern efter henne.

  • GGN
    Anonym (Ts) skrev 2018-12-01 07:33:28 följande:

    Tycker du dom två namnen är fula var för sig också?


    Nja, Eleonora är bara tråkigt och präktigt. Kanske inte fult.

    Men Hedvig är helt vansinnigt fult.
  • Elle N

    Många namntrådar nu där folk inte verkar kunna bete sig, jag hoppas du kommer att slippa det, TS.

    Hedvig Eleonora tycker jag funkar som ett barns två förnamn, och att man kan presentera barnet så (eller sig själv ur hennes perspektiv i framtiden)

    "Det här är Hedvig Eleonora Lindström"

    MEN

    Det är lite för många stavelser för att det ska vara ett praktiskt namn i vardagssammanhang. Hed-vig El-e-o-no-ra - sju stavelser. Jag tror i alla fall att det kommer att kännas omständligt för många att säga hela namnet varje gång.

    Smeknamn kommer troligen att uppstå för att förenkla det. Är ni ok med det är det nog inget större problem. Möjligheterna är många - Heddy, Ellie, Nora osv, många söta/fina som jag ser det.

    Väljer ni att sätta dem utan bindestreck kan ju tjejen i framtiden enkelt också välja att använda bara ett som tilltalsnamn om hon skulle tycka det var för långt med båda.

    Lycka till!

  • smulpaj01

    Jag gick i Hedvig Eleonora skola på Östermalm som liten. Så för min del förknippar jag det namnet till den skolan. Hon lär nog få smeknamnet Hedda.

    Lite lustigt att det var en tråd nyligen angående namnet Engelbrekt (fast med annan stavning) nyligen som var nästa skola när jag växte upp.

  • Anonym (Tungan rätt i munnen)

    Jag har rent generellt svårt för dubbelnamn och utöver det så blir namnet alldeles för långt. Dessutom är det ett svårt namn för den lilla att ens lära sig att uttala.

    "-Vad heter du då lilla vän? -Eddigenåla"

  • Anonym (Elizabeth)

    Jag tycker att båda namnen är väldigt fina, men jag skulle nog låta flickan ha Hedvig som tilltalsnamn och Eleonora som andranamn, istället för att ha ett långt dubbelnamn. Blir nog betydligt smidigare för henne i vardagen.

  • Anonym (Hedvig-Eleonora-församling)

    Jag tycker det "ligger rätt i munnen". Långt, javisst - men kör på det om ni gillar det.

  • Meriall

    Tycker det är helt ok och om någon presenterat sig med bägge namnen hade jag tänkt att hon hade norskt påbrå, där har de ofta dubbelnamn.

  • Anonym (Fint!)

    Fina namn men otroligt långt om båda ska vara tilltalsnamn. Föreställ dig bara att ropa in henne och ett par syskon med samma namnstruktur till middag: Hedvig Eleonoooooora! Johannes Sebaaaaastian! Sofia Magdaleeeeeeena! Maaaaat!

    Kompisarna i skolan lär ju förkorta namnet redan dag 1, så det kanske löser sig av sig självt på det viset.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet?