• Anonym (Jag)

    Jacqueline

    Vad tycker ni om det namnet?

  • Svar på tråden Jacqueline
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Nej) skrev 2018-12-01 07:54:19 följande:

    Nej. Tyvärr


    Är det jättefult?
  • Anonym (Nej)

    Ja. Svårt att uttala och stava till. Hon kommer alltid att behöva bokstavera sitt namn. Känns WT över det hela.

  • Anonym (nja)

    Det är inte ett namn som jag personligen är så förtjust i. Men jag finner det inte upprörande på något vis, så om ni själva älskar namnet så kör på!

  • Anonym (Tja)

    Egentligen ett helt ok namn, men för min egen smak så är det lite för tjusigt. Blir ju jobbigt för henne när hon ska lära sig skruva det själv. Å andra sidan kan ju inte varenda unge heta Moa...

  • Anonym (H)

    Jag tycker att det är fint! Ovanligt men inte konstigt.

  • Anonym (Jacqueline)

    Jo, världens finaste namn :) är ju lite partisk då, heter själv Jacqueline. 1)man lär sig stava namnet lika snabbt som nån som heter typ Charlotte eller Caroline. 2) alla heter inte Jacqueline, man får ha sitt namn "för sig själv" 3) alla - och jag menar alla - som anmärker mitt namn älskar det, gamla som unga! 4) det är internationellt gångbart, min kompis Mikaela hade skitjobbigt med folk som inte kunde säga hennes namn när vi va i Australien. 5) VIKTIGAST: om du tycker om det o vill namnge ditt barn Jacqueline, gör det. Skit i vad massa folk på familjeliv tycker ????

    Jag älskar att heta Jacqueline, skulle aldrig vilja heta nåt annat. Mamma valde mellan Jacqueline och Adele, vilket ju hade varit coolt (mtp artisten Adele), men jag är så nöjd jag jag fick äran att heta Jacqueline :)

  • Anonym (nja)
    Anonym (Jacqueline) skrev 2018-12-01 08:12:28 följande:
    2) alla heter inte Jacqueline, man får ha sitt namn "för sig själv"

    Det där håller jag helt med dig om! Jag har också ett tilltalsnamn som är väletablerat men ändå ovanligt, så mitt efternamn använder jag nästan bara i sammanhang där det även krävs både personnummer och adress.
  • AndreaBD

    Jag tycker det är ett fint namn, och det är ju ett etablerat, vanligt franskt namn. Krångligt att stava, visst. Men inte omöjligt att lära sig att stava. Det lär bli förkortningar. Jag har ett kusinbarn som heter det, hennes morfar kallar henne "Line". Detta dock i Tyskland. Där är det ett vanligt namn.

  • smulpaj01
    smulpaj01 skrev 2018-12-01 12:41:53 följande:

    Fint

    Min fd kollega hette så med smeknamnet Jackie.


    Tillägg. Tycker det ser finare ut utan c - Jaqueline. Men det är en smaksak
  • Phalaenopsis

    Många lär associera det med Jacqueline Kennedy, så det är nog bra att använda samma stavning även om den är lite tillkrånglad. Jättefint namn. Funderade på det själv, fast vi har en tradition av att döpa bibliskt i vår familj. Får se med nästa barn.;)

Svar på tråden Jacqueline