• Anonym (Hjälp­mig)
    Äldre 1 Dec 08:49
    305 visningar
    62 svar
    62
    305

    Måste sluta tänka - aktivitet/distraktion/hobby?

    Jag har en benägenhet att övertänka vilket skapar mycket oro och stress hos mig.

    Behöver hitta ett sätt att koppla av på...på riktigt!

    Jag behöver hitta något som jag går totalt in i, som kräver min koncentration och som är lustfyllt.... men vad är den stora frågan??!?

    Har testat med korsord, virka, sticka, ta en promenad ( att jogga just nu är uteslutet ) kolla film mm - men inget funkar på mig!! :( Antingen så tycker jag det inte är kul, gör det bara för att, känns konstgjort och påtvingat och då fyller det ingen funktion ju...eller så tröttnar jag snabbt för att det inte är tillräckligt lustfyllt.

    Jag vet att jag måste hitta ?min grej? men det är så svårt... behöver tips, idéer och inspiration!

    Eller är detta en tränings-sak? Att det liksom går att träna upp den delen av hjärnan om man ger det tillräckligt med tid??

    Snälla, kom med inputs! Måste bryta mitt övertänkande vilket får mig att må dåligt.

  • Svar på tråden Måste sluta tänka - aktivitet/distraktion/hobby?
  • Äldre 3 Dec 08:36
    #40

    Ridning!

  • Anonym (Abc)
    Äldre 3 Dec 18:07
    #41
    Anonym (Undvikinte) skrev 2018-12-03 01:21:43 följande:

    Jag har själv lidit av svår ångest och oroliga tankar som snurrar och gått i terapi som hjälpt enormt mycket. Den viktigaste lärdomen är att ju mer du undviker tankar/jobbiga saker, desto mer befäst blir det. När du distraherar dig så undviker du. Det är därför det aldrig får någon bra effekt. Istället ska du göra tvärtom:

    1. Sätt etikett på tanken och ta dig tillbaka till nuet: Istället för att undvika eller fortsätta tänka/älta ska du ta ett steg tillbaka och se vad som händer just nu: "nu fick jag tanken att "om inte jag ställer upp kommer jag förlora henne". Den faktiska situationen är att jag håller på att sy och en kompis ringer.

    2. Observera mer och acceptera: nu fick jag tanken att jag är värdelös och självisk"., tanken får lov att finnas eftersom det bara är en tanke och tankar produceras hela tiden utan förankring i verkligheten. Jag observerar att hjärtat slår fort, det spänner i bröstet. Det får lov att kännas så. Du kommer märka att obehaget försvinner så småningom, men VIKTIGT är att intentionen inte är att det ska försvinna, utan måste vara acceptans. Inget undvikande.

    3. Värderingsriktat handlade: vad är min värdering i den här situationen? Vad vill jag göra just nu? Min impuls kanske är att försöka distrahera mig/svara i telefonen för att undvika oron/ta ett glas "Men min värdering är att det är viktigt för mig att vänskap är ömsesidig och det är viktigt att kunna säga nej och vara snäll mot mig själv. Så jag ska fortsätta att sy.

    Jämför med att om det är förbjudet att tänka på gular bilar den kommande timmen, kommer du knappt tänka på annat. Men om du säger att det är okej, så gör du inte det och kan göra det du vill. Det kan ta lite tid att komma in i, men inte längre tid än vad det tar att distrahera sig med menlösa saker gång på gång.

    Kan tipsa om appen headspace (som guidar dig i detta) och boken "sluta grubbla, börja leva" av psykologprofessorn Stephen Hayes.


    Ja det där vetkar ju vara den vanligaste metoden som rekommenderas. Vad jag förstår fungerar den för de flesta, så det är ett bra tips. För egen del funkar det inte så bra eftersom den tycks bygga på att man i grunden anser att det inte finns nån grund för oron eller ångesten. Jag som har problem med oro/ångest kopplat till dåligt samvete och rädsla för att misslyckas har svårt att ta till mig metoden.

    Om det är nån som har tips som funkar för oro som baseras på misslyckande och dåligt samvete tar jag görna emot det.

    Men ska inte vara för ot - till ts. När jag behöver distrahera tankarna funkar pratradio bäst, om intressanta ämnen som kräver viss tankeverksamhet.

    För att komma igång och aktivera aig på olika sätt fungerar schemaläggning. Om man har svårt att komma igång blir det svårt att bygga igångstartandet på lust utan det kan fungera bättre att bestämma tecx en halvtimme per dag och vad man ska göra den halvtimmen, och så får man tvinga sg till det. Ungefär som när man försöker komma igång med vanlig fysisk träning, man kan inte gå och vänta på att man ska känna för det, då kan det bli långt mellan träninganra. Men när man hållt på ett längre tag och rutinen satt sig är det istället svårt att sluta.
  • Anonym (Karao­ke)
    Äldre 3 Dec 18:21
    #42

    Jag älskar själv att både sjunga karaoke på en karaoke-app på mobilen (den Karaoke-app jag har heter Sing! (smule), och att spela typ Guitar Hero-liknande spel (som är gratis) på internet. Hemsidan heter Guitar Flash. 

    Båda dessa saker får en orolig, ångestfylld själ som mig själv att fokusera och må bättre helt klart. Detta utöver att jag även stundtals spelar vanlig keyboard och gitarr, men ska jag göra det måste jag må bättre, eftersom att man inte får direkt feedback där som i spelen och då orkar jag inte lika mycket. 

  • Anonym (båten­)
    Äldre 5 Dec 06:47
    #43

    Jag hade en period i livet med alldeles för mycket problem. Både på jobbet och i min dåvarande relation. Jag jobbade väldigt mycket också. Fick hjärtproblem och panikångest på nätterna. Hjärnan kunde aldrig koppla bort tankarna på jobb och relation. Då köpte jag en stor träbåt. Jag hade aldrig varit på havet, men tycker träbåtar är vackra. Mina kollegor sa: Är du inte klok som drar på dig ännu mera jobb. Jag gick en navigationskurs den vintern. Hade en del reparationsarbeten på båten också. Det var det bästa jag gjort faktiskt. Nu kunde jag styra över tankarna på båten när jag kört fast i problem. Jag började sova på nätterna igen. Jag accepterade att mitt förhållande var åt helvete och inte kunde repareras. Så för mig funkade det utmärkt att göra som TS tänker. Träbåt var min grej!

  • Äldre 5 Dec 10:19
    #44
    +1
    Anonym (Karaoke) skrev 2018-12-03 18:21:11 följande:

    Jag älskar själv att både sjunga karaoke på en karaoke-app på mobilen (den Karaoke-app jag har heter Sing! (smule), och att spela typ Guitar Hero-liknande spel (som är gratis) på internet. Hemsidan heter Guitar Flash. 

    Båda dessa saker får en orolig, ångestfylld själ som mig själv att fokusera och må bättre helt klart. Detta utöver att jag även stundtals spelar vanlig keyboard och gitarr, men ska jag göra det måste jag må bättre, eftersom att man inte får direkt feedback där som i spelen och då orkar jag inte lika mycket. 


    Härligt! här är en till som använder musiken för att må bättre!
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Anonym (Hk)
    Äldre 5 Dec 12:14
    #45
    Anonym (båten) skrev 2018-12-05 06:47:56 följande:

    Jag hade en period i livet med alldeles för mycket problem. Både på jobbet och i min dåvarande relation. Jag jobbade väldigt mycket också. Fick hjärtproblem och panikångest på nätterna. Hjärnan kunde aldrig koppla bort tankarna på jobb och relation. Då köpte jag en stor träbåt. Jag hade aldrig varit på havet, men tycker träbåtar är vackra. Mina kollegor sa: Är du inte klok som drar på dig ännu mera jobb. Jag gick en navigationskurs den vintern. Hade en del reparationsarbeten på båten också. Det var det bästa jag gjort faktiskt. Nu kunde jag styra över tankarna på båten när jag kört fast i problem. Jag började sova på nätterna igen. Jag accepterade att mitt förhållande var åt helvete och inte kunde repareras. Så för mig funkade det utmärkt att göra som TS tänker. Träbåt var min grej!


    Lite lustigt, kom att tänka på en kompis som sa att hans studier aldrig gått så bra som när han var djupt olycklig i kärlek. Klarade alla tentor osv. Tvingade bort tankarna på henne genom att gå helt upp i nåt annat!
  • Anonym (båten­)
    Äldre 5 Dec 13:39
    #46
    Anonym (Hk) skrev 2018-12-05 12:14:32 följande:

    Lite lustigt, kom att tänka på en kompis som sa att hans studier aldrig gått så bra som när han var djupt olycklig i kärlek. Klarade alla tentor osv. Tvingade bort tankarna på henne genom att gå helt upp i nåt annat!


    Fullt möjligt!

    Själv drev jag två bolag, varav ett med stora problem. Många anställda och väldiga leveransproblem. Samtidigt sprack äktenskapet. Båten räddade mig vill jag påstå!
  • Anonym (Hjälp­mig) Trådstartaren
    Äldre 5 Dec 14:16
    #47

    Tack för alla tips och råd!

    Mitt problem är att hitta VAD som skulle kunna fånga mig tillräckligt mycket...?!

    Har börjat lyssna på podd och lösa sudoku.. får väl ge det lite tid.

  • Anonym (Hjälp­mig) Trådstartaren
    Äldre 5 Dec 14:23
    #48

    Det känns som jag MÅSTE hitta nåt... och då blir det bara massa stress kring det.... men men, nu försöker jag med det och testar och så får jag utvärdera.

  • Anonym (qss)
    Äldre 5 Dec 15:42
    #49
    Anonym (Hjälpmig) skrev 2018-12-01 08:49:26 följande:

    Jag har en benägenhet att övertänka vilket skapar mycket oro och stress hos mig.

    Behöver hitta ett sätt att koppla av på...på riktigt!

    Jag behöver hitta något som jag går totalt in i, som kräver min koncentration och som är lustfyllt.... men vad är den stora frågan??!?

    Har testat med korsord, virka, sticka, ta en promenad ( att jogga just nu är uteslutet ) kolla film mm - men inget funkar på mig!! :( Antingen så tycker jag det inte är kul, gör det bara för att, känns konstgjort och påtvingat och då fyller det ingen funktion ju...eller så tröttnar jag snabbt för att det inte är tillräckligt lustfyllt.

    Jag vet att jag måste hitta ?min grej? men det är så svårt... behöver tips, idéer och inspiration!

    Eller är detta en tränings-sak? Att det liksom går att träna upp den delen av hjärnan om man ger det tillräckligt med tid??

    Snälla, kom med inputs! Måste bryta mitt övertänkande vilket får mig att må dåligt.


    Har samma problem som dig.

    Jag är dock inte säker på att avkoppling och snabb tillfredsställelse är svaret. 
    Visst, distraktion fungerar för stunden, datorspel b l a men det löser inte problemet hos mig. För mig verkar det ha med behov att göra, dels sociala behov, ansvar & något meningsfullt att ägna min tid åt, självförverkligande/ utveckling.
    Är du säker på att det är avslappning som behövs?

    Träning eller åtminstone promenader gör nog gott oavsett. Prova någon intressant Podcast också som Aniiee nämnde. 
    Meditation verkar hjälpa att tysta ner onödiga intryck och distraktioner.
Svar på tråden Måste sluta tänka - aktivitet/distraktion/hobby?