• Johannes455211

    Koppla ur lampa själv eller krävs elektriker?

    Jag måste ta bort en vägglampa i badrummet då den är i vägen för det kommande spegelskåpet. Blev dock osäker på huruvida jag kan koppla bort kablarna på egen hand eller om krävs det en elektriker för detta? Handlar om 1 blå och 1 vit kabel, se bild. 

  • Svar på tråden Koppla ur lampa själv eller krävs elektriker?
  • Decx

    Inte helt 100 men tror behörighet krävs tyvärr. Om du gör det själv ändå så koppla ifrån matningen till den.

  • Johannes455211
    Ok, men för att förtydliga vad jag menar när jag skriver "ta bort kablarna" så syftar jag egentligen på att ta bort lampfoten genom att skruva bort de 2 kablarna som sitter fast i den. Kablarna i sig får såklart sitta kvar i väggen efter detta och hänga fritt bakom spegelskåpet, inlindade i eltejp. 

    Men det krävs alltså en elektriker för detta?
  • Anonym (L)

    Min man är elektriker. En sovandes sådan atm. Om du inte har fått svar tills imorgon så frågar jag honom :) men puffa upp tråden imorgon isf så jag kommer ihåg!

  • Decx

    Som sagt lite osäker men kan garantera att eltejplösningen inte är godkänd.

  • Johannes455211
    Anonym (L) skrev 2018-12-02 00:35:36 följande:

    Min man är elektriker. En sovandes sådan atm. Om du inte har fått svar tills imorgon så frågar jag honom :) men puffa upp tråden imorgon isf så jag kommer ihåg!


    Det skulle vara toppen! :)
  • Johannes455211
    Decx skrev 2018-12-02 00:58:11 följande:

    Som sagt lite osäker men kan garantera att eltejplösningen inte är godkänd.


    Ok, hur bör man säkra kablarna menar du?
  • Decx
    Johannes455211 skrev 2018-12-02 02:23:44 följande:
    Ok, hur bör man säkra kablarna menar du?
    Man lägger ifrån matningen till dom.
  • Decx

    Beror på hur det är kopplat, men man tar bort sladdarna i andra änden, iaf fasen. Poängen är att det inte ska ligga massa blindgångar, särskilt inte strömförande.

  • Anonym (Njet)

    Vissa små saker får man göra även om man inte är behörig elektriker under förutsättning att man besitter nödvändig kunskap.

    Man får aldrig göra nyinstallation eller förändra en elinstallation

    I detta fall kan jag utläsa på det som TS skrivit att TS saknar den nödvändiga kunskapen så det faller direkt på den delen. 

    Eltejp är inte ett lämpligt sätt att isolera den strömförande tändtråden (vit) eller nollan (blå).

     

  • Decx
    Anonym (Njet) skrev 2018-12-02 20:52:53 följande:

    strömförande tändtråden (vit) eller nollan (blå).

     


    Bör stämma men vill bara tillägga att aldrig lita på färgerna utan mät upp dom innan.
  • Anonym (Njet)
    Decx skrev 2018-12-02 22:40:01 följande:
    Bör stämma men vill bara tillägga att aldrig lita på färgerna utan mät upp dom innan.
    Visst är det så att man ska kontrollera, men skulle det vara så att någon nu fått för sig att använda blå som tändtråd är det nog dax att ta dit en elektriker och gå igenom hela installationen.

    Blå får bara användas till Nolla, grön/gul får bara användas som jord. Grön eller Gul är inte tillåtna då de skulle kunna förväxlas med grön/gul
Svar på tråden Koppla ur lampa själv eller krävs elektriker?