• Ka11e

    Grahamsmjöl vs kli + vetemjöl

    Hur mycket kli är det egentligen i grahamsmjöl? Tänker att man borde kunna byta ut grahamsmjölet mot vetemjöl med kli i. Fiberinnehållet borde bli samma men finns det något annat i grahamsmjöl som man skulle missa?

  • Svar på tråden Grahamsmjöl vs kli + vetemjöl
  • klyban

    Är det bara för testa?
    För priset kan väl inte vara motiverande?


    hur många meter var det?
  • Aniiee

    Ca en fjärdedel men det varierar pga massor av faktorer. Men ca en fjärdedel.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Fontana

    Grahamsmjöl är ett fullkornsmjöl, det vill säga man maler hela vetekornet. Bland annat kommer diverse nyttigheter från fröskalet med.

    Om du blandar vetemjöl med vetekli så får du just vetemjöl med vetekli. Om du istället använder grahamsmjöl så får du med en hel del andra nyttigheter också.

    Men det blir kanske inte lika gott - jag själv är ingen stor vän av grahamsbröd.

    Prova att googla också.

  • klyban
    Fontana skrev 2018-12-08 15:19:56 följande:
    Grahamsmjöl är ett fullkornsmjöl, det vill säga man maler hela vetekornet. Bland annat kommer diverse nyttigheter från fröskalet med.

    Om du blandar vetemjöl med vetekli så får du just vetemjöl med vetekli. Om du istället använder grahamsmjöl så får du med en hel del andra nyttigheter också.

    Men det blir kanske inte lika gott - jag själv är ingen stor vän av grahamsbröd.

    Prova att googla också.
    Inte jag heller, men ~10% brukar göra det rätt gott dock, mer så tappar det tycker jag.
    hur många meter var det?
  • Ka11e

    Men min teori är att man maler hela kornen och sedan siktar ut mjölet som säljs som vetemjöl. Det som blir över blir rimligtvis vetekli.

    Vad tänker ni att det finns i grahamsmjöl som saknas i mjöl + kli?

    Ingen med mer insyn i tillverkningsprocessen?

Svar på tråden Grahamsmjöl vs kli + vetemjöl