• Anonym (Kaffedraken)

    24 år: ensam på nyårsafton

    Har varit uppe och försökt plugga men det enda jag har tänkt på den senaste halvtimmen har varit vem jag ska fira nyår med och vart.

    Läser på högskolenivå efter ett uppehåll så känner inte de jag går med och det gör inte saken bättre att vi har haft självständigt arbete hela terminen... Känner ingen i staden jag bor i och i min hemstad har alla jag brukade umgås med förut skaffat nya liv på nya ställen. En del har barn, en del är utomlands, en del har försvunnit, en del bor på andra ställen... Alla har planer och jag har inte umgåtts med dem på flera år. De enda jag umgåtts med är arbetskamrater på AW men vi blev inte så nära, mest på grund av ålderskillnad.

    Fyller snart 24. Är obegripligt ensam och det finns olika skäl till det. Det enda jag har är tre familjemedlemmar som av diverse skäl inte är alternativ till nyårssällskap. Dessutom vill jag helst dansa till hög musik och med ett halvfullt glas skrika Gott nytt år till främlingar på någon klubb. Och då vill jag helst inte vara utan sällskap. Jag är för blyg för det.

    Trots min ensamhet så känner jag (igen) de flesta i min hemstad som är jämngamla. Jag studerar till att i framtiden arbeta med människor och har varje sommar jobbat antingen på gymnasieskolor (vikariat och undervisande på sommarskola), funktionsnedsatta (boendestödjare) och på andra ställen där jag mött lite yngre, jämngamla och äldre som har barn som är i min ålder. På grund av det här så är det ännu mer känsligt för mig att visa mig ensam. Det hände en kväll i somras och jag fick kommentaren "på dagarna hjälper du andra men på kvällarna behöver du hjälp", det var menat som ett skämt men det låg väl lite misstänkt sanning i det eftersom att jag satt själv på krogen.

    Det jobbiga stannar inte där. Som relativt ung kvinna, är det många killar/män i min ålder som gärna kommer fram, tittar nyfiket/undrandes och söker kontakt. Vissa gör det särskilt när man sitter ensam, andra vågar inte men vill. Såklart vill en del inte, beroende på deras status och smak... Men ni förstår vad jag menar. 
    Men det jobbigaste är nog skammen av att se människor man gick i samma klass med när man var 5, 10, 15, 19. Och så sitter man där ensam och den där killen som alltid trakasserade en/mig hånflinar och dricker sin öl bland sitt nya, tuffa gäng.


    Jag har alltid varit lugn, tystlåten och glad ända tills jag blev mobbad på grund av falska rykten. Innan var jag omtyckt men efteråt var inget sig likt och det fortsatte ända upp tills mitt tjugofjärde år. Människorna som jagade bort mig från min skola då, fortsätter än idag att förnedra mig på olika sätt. De kan låta bli att hälsa med flit (det är det mildaste), hånle, himla med ögonen, stirra i syfte att jag ska skämmas eller känna mig hotad, peka och skratta. Ja, jämnåriga gör så, det är sant. Det är dock inte många men en del gör så och jag fick 6 klasser á 20-30 pers emot mig innan jag bytte skola. Och på den nya skolan blev jag mobbad, så även där skaffade jag mig ofrivilligt fiender.


    Överväger att ta bort en del av texten eftersom att jag kom in på annat än planerat men låter den vara kvar. Allt det som står utgör en grund för att jag ska känna mig otrygg i att träffa nya. Vi bor inte i ett jättestort land och på högskolan har jag träffat människor som har direkta kopplingar till människor som vill se mig misslyckas och förbli på botten.

    Bland allt detta finns det en olycklig kärlekshistoria som slutade i konflikt. Den människan behöver jag också akta mig för, särskilt eftersom att han rakt och ärligt önskat mig det värsta, förnedrat mig inför andra och flinat mig i ansiktet när alla tittat på. 


    Jag har funderat på att boka ett rum någonstans i Stockholm, gå till en nattklubb helt själv och sätta mig och bara le och dricka något litet så jag kan lita på att jag hittar ut och till mitt rum. Problemet är ju den ångesten som kommer komma om jag återvänder helt själv och inte har sagt ett pip till fler än de som arbetar på klubben och runtom. Och resan hem ifrån Stockholm... Usch. Fyfan, nej. Det är för riskabelt.


    Det lindrigaste alternativet är väl att bara vara hemma, dra ut en sväng och titta på fyrverkerierna och sedan gå hem. Konsekvensen är att någon av mina grannar, folket jag handlar från eller högskolestudenter som bara vet mitt namn ser mig helt själv.


    Jag vill bara inte göra om det... Det har redan varit så... Kommer därför inte ens ha någon lust att gå ut.


    Det bästa är kanske bara att sova bort dagen eller titta ut genom fönstret.


    Vad tycker ni? Hur skulle ni göra och tänka?

  • Svar på tråden 24 år: ensam på nyårsafton
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan du inte skriva en text här, att från vilket område du bor i och att du söker någon att t.ex fira nyår med, sällskap - att gå ut och gå med osv..

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ina82 skrev 2018-12-03 06:01:55 följande:

    Kan du inte skriva en text här, att från vilket område du bor i och att du söker någon att t.ex fira nyår med, sällskap - att gå ut och gå med osv..


    Har funderat men jag känner de flesta jämngamla i den staden eller så har vi gemensamma
    Till slut kommer det ju fram att jag sökt mitt umgänge på nätet
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför är inte familjen ett alternativ?

    Ordnar inte universitetet/högskolans föreningar något nyårsfirande? Sånna tillställningar har ju ofta middag med bordsplacering där man blandar så du lär känna nya även om du går med vänner.

    Om du pluggar på nån av de större studieorterna så är ju studentlivet med nationer, föreningar och kårliv en guldgruva att finna vänner.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (A) skrev 2018-12-03 06:33:07 följande:

    Varför är inte familjen ett alternativ?

    Ordnar inte universitetet/högskolans föreningar något nyårsfirande? Sånna tillställningar har ju ofta middag med bordsplacering där man blandar så du lär känna nya även om du går med vänner.

    Om du pluggar på nån av de större studieorterna så är ju studentlivet med nationer, föreningar och kårliv en guldgruva att finna vänner.


    Det är svårt när man har dåligt rykte
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Gjensidiige) skrev 2018-12-03 06:54:08 följande:

    Det är svårt när man har dåligt rykte


    Tyckte du skrev att du inte kände nån i din nya studiestad?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du nu sager att alla "vet vem du ar" och att alla "vill dig illa", varfor flyttar du inte da? Borja om pa ny kula nagon annanstans? Detta handlar inte om nyarsafton, det verkar vara ett standigt narvarande problem som du inte blir av med. Gar det inte att plugga i en annan stad, sa att du far lite andrum och distans till det hela? Sen nar du ar fardig med utbildningen sa valjer du om du vill flytta tillbaka eller inte.
    Agna nyarsafton till att planera ditt nya liv. Fragar nagon vad du gjorde pa nyarsafton sa sag att du var sjuk och inte kunde ga ut.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jobba extra mågonstans om du kan. Annars sov istället bara.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag gick i pyjamas hela dagen, tog en lång varm dusch, gjorde ansiktsbehandlingar,inpackning osv.

    Beställde en pizza, käkade godis och körde filmmarathon som vilken dag som helst! Hur gött som helst, nyår är ändå överskattat.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Me) skrev 2018-12-03 10:26:54 följande:
    Jag gick i pyjamas hela dagen, tog en lång varm dusch, gjorde ansiktsbehandlingar,inpackning osv.
    Beställde en pizza, käkade godis och körde filmmarathon som vilken dag som helst! Hur gött som helst, nyår är ändå överskattat.
    Jag har också gjort nåt liknande, hur skönt som helst.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns ju mängder med officiella tillställningar som städer/kommuner ordnar med till nyår. På stora torg, i parker, folkparker etc. Artister, orkestrar, olika uppträdanden, marknadsstånd, mattält etc

    Leta på nätet och se vart du kan ta dig nånstans och delta i något öppet firande.

    Finns det soppkök och/eller natthärbärge för hemlösa kan du gå in som volontär på nyår och skråla in nyåret med gröt, glögg och Pommac tillsammans med massa ensamma människor.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kom och bo hos mig i sthlm över nyår så går vi ut och partar och raggar (om du vill) tillsammans. Jag är äldre än dig men har fördelen att jag alltid går förbi köer på sthlms nattklubbar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kan tänka mig att många har liknande bekymmer, men ingen är medveten om hur enkelt det går att lösa. Sluta klänga er fast vid problemet och ta kontakt med människor ;)
    Jag blev utsatt för falska rykten först när jag började plugga på högskolenivå, till skillnad från dig påverkas jag inte av dem längre. Vart bor du? Beroende på vart jag väljer att vara under nyår kan du hänga med mig. (btw sitter och pluggar men blev för bäng och skulle googla efter något vilket slutade med att jag hamnade här, av alla ställen, så sorry for the inconsistent answer)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kanske inte vad du vill höra men :

    Om hela du lyser av ordet "skyldig" kommer givetvis din omgivning TRO att du är skyldig också till det som ryktas om dig. Ju mer du håller dig undan ju mer sanning kommer ryktena att vara. Förstår du ?

    Ta av dig offerkoftan och börja prata med folk och skapa nya kontakter och visa dom den riktiga du istället.

    Och om nånting i ryktet stämmer, så än sen? Det var då. Nu är nu. Alla har lik i garderoben. Alla kan göra fel och ta fel beslut. Alla kan vara dum i huvudet emellanåt. Big deal. Huvudsaken att du inte hamnar där igen.

    Ta dig i kragen och ta dig samman. Du kan inte gå omkring som en skuggfigur längs med väggarna resten av livet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Bor du i Stockholm? Jag skulle vilja lära känna dig mer än gärna! Har exakt samma problem och allt det här liknar min livshistoria väldigt mycket.. Skriv gärna PM om du vill. Bor i Sthlm. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är också 24 år och kommer troligtvis att "fira" ensam hemma i min lägenhet. Gjorde det förra året i alla fall, och skulle tro att det blir likadant i år. Jag får nog dock säga att det är åtminstone halvt frivilligt i mitt fall, så det kanske inte är till så stor tröst för dig. Men ändå. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Känner igen mig så mycket i det du skriver TS!

    Har nyligen bytt stad och valde en högskola en bra bit bort pga. all ångest som förknippades med hemstaden. Tyvärr gick det åt pipan med plugget pga. en depression som resulterat i att jag vart isolerad i min lägenhet och inte lyckats hitta nya vänner (även tappat kontakt med de gamla). Så även jag kommer spendera nyår i min ensamhet. Får man fråga vart du bor? Ett jäkla mirakel hade ju varit om du bott i samma stad, då hade vi ju kunnat slå våra partyhattar ihop.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är 25 år. Alltid ?firat? nyår ensam. Visst känner man sig ensam sådana dagar men är inte intresserad av att festa etc... och har inga vänner av olika anledningar.

Svar på tråden 24 år: ensam på nyårsafton