• Evert2

    Alla barn blev bjudna utom ett på förskolan

    Blev ledsen efter att nyss ha hört om en förskola för barn i femårsåldern som när ett barn fyllde år inte reagerade skarpt när alla tretton barn i gruppen blev bjudna utom ett barn vid ett kalas. Orsaken ska vara någon form av kommunikationsproblem hos barnet. Bara jag som tycker det liknar mobbing eller är det försvarligt att exludera bara ett barn i gruppen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-03 11:40
    Även i Expressen
    expressen.se/nyheter/4-aring-blev-inte-bjuden-pa-kalas-pa-grund-av-funktionsnedsattning/

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alla barn blev bjudna utom ett på förskolan
  • Anonym (Inte ok.)
    Evert2 skrev 2018-12-03 09:14:31 följande:

    Blev ledsen efter att nyss ha hört om en förskola för barn i femårsåldern som när ett barn fyllde år inte reagerade skarpt när alla tretton barn i gruppen blev bjudna utom ett barn vid ett kalas. Orsaken ska vara någon form av kommunikationsproblem hos barnet. Bara jag som tycker det liknar mobbing eller är det försvarligt att exludera bara ett barn i gruppen?


    Nej, det är inte ok. Men, det förskolan gjort fel är att de inte sagt att man inte får lämna ut inbjudningar på förskolan. De kan tyvärr inte lägga sig i vilka barn som bjuds in däremot. 

    Vi har ett barn med talproblematik på vår förskola (samma ålder som i det fallet du nämner). För oss var det självklart att även det barnet skulle bjudas på kalaset trots att barnet är nytt i gruppen. 

    I det fallet du nämner så tror jag att det är föräldrarna som valt att inte bjuda in barnet med problematik just för att de inte förstår vad barnet säger. 

    Sen tycker jag även det är fel av vissa föräldrar i det fallet som valde att inte låta sina barn gå på kalaset pga händelsen eftersom det straffar födelsedagsbarnet. 
  • tankfull
    Evert2 skrev 2018-12-03 09:14:31 följande:

    Blev ledsen efter att nyss ha hört om en förskola för barn i femårsåldern som när ett barn fyllde år inte reagerade skarpt när alla tretton barn i gruppen blev bjudna utom ett barn vid ett kalas. Orsaken ska vara någon form av kommunikationsproblem hos barnet. Bara jag som tycker det liknar mobbing eller är det försvarligt att exludera bara ett barn i gruppen?


    Inget av svarsalternativen passar mig, eftersom jag tycker att barnen ska få välja till viss del vilka de vill bjuda, men i förskoleålder kan en vuxen behöva se över det hela och vara med och bestämma. Jag skulle tycka det var okej om mitt barn inte ville ha med ett barn som förstör kalaset. Om man gillar alla andra och vill bjuda dem så får det väl bli så, men man ska ha tillräckligt starka skäl för att utesluta bara ett barn. Man skulle kanske kunnat bjuda in det stökiga barnet med kravet att en förälder eller annan vuxen är med och punktmarkerar barnet på kalaset.
  • tankfull
    Anonym (Inte ok.) skrev 2018-12-03 09:30:21 följande:
    Nej, det är inte ok. Men, det förskolan gjort fel är att de inte sagt att man inte får lämna ut inbjudningar på förskolan. De kan tyvärr inte lägga sig i vilka barn som bjuds in däremot. 

    Vi har ett barn med talproblematik på vår förskola (samma ålder som i det fallet du nämner). För oss var det självklart att även det barnet skulle bjudas på kalaset trots att barnet är nytt i gruppen. 

    I det fallet du nämner så tror jag att det är föräldrarna som valt att inte bjuda in barnet med problematik just för att de inte förstår vad barnet säger. 

    Sen tycker jag även det är fel av vissa föräldrar i det fallet som valde att inte låta sina barn gå på kalaset pga händelsen eftersom det straffar födelsedagsbarnet. 
    Vilket fall talar du om? Är det ett nyhetsfall?
  • Anonym (J)

    Har de delat ut inbjudningskortet på skolan?

    Inget av dina alternativ passar.

    Föräldrarna har gjort fel , men förskolan kan inte diktera vad barnens föräldrar gör i sin fritid , vilka de bjuder hem osv.

  • Evert2
    Anonym (J) skrev 2018-12-03 09:51:08 följande:

    Har de delat ut inbjudningskortet på skolan?

    Inget av dina alternativ passar.

    Föräldrarna har gjort fel , men förskolan kan inte diktera vad barnens föräldrar gör i sin fritid , vilka de bjuder hem osv.


    Barnen fick sina inbjudningar i sina fack på förskolan inte privat enligt P4 Sthlm.
  • Anonym (.)

    När jag va liten bjöd man alla i klassen även dom bråkiga och elaka. Det hör till vanlig vett och etikett.

  • Anonym (J)
    Evert2 skrev 2018-12-03 09:54:36 följande:

    Barnen fick sina inbjudningar i sina fack på förskolan inte privat enligt P4 Sthlm.


    Då ska förskolan såklart prata med föräldrarna.

    Bjuder de inte alla ska de skicka injudningskorten via post och inte dela ut inbjudningar på förskolan.

    Föräldrarna verkar inte särskilt trevliga i alla fall. Barnet rår inte för att hen har talsvårigheter.

    Jag har förståelse för om man inte tvingar sina barn bjuda sina mobbare på sitt kalas till exempel , men det är riktigt elakt och empatilöst att utesluta ett barn med funtionsvariation.
  • Anonym (J)
    Anonym (.) skrev 2018-12-03 09:57:37 följande:

    När jag va liten bjöd man alla i klassen även dom bråkiga och elaka. Det hör till vanlig vett och etikett.


    Och när jag var liten bad flera av mina klasskamrater att få slippa ha kalas för att inte bli mobbade och illa behandlade på sitt kalas också precis som varje dag på skolan.

    Dessutom hör inte till vanlig vett och etikett att man måste bjuda alla , men man bör inte exkludera någon på individnivå.

    Det går alldeles utmärkt enligt vett och etikett att ha en mindre kalas och bara bjuda några bästa vänner.

    Man utesluter däremot inte 1 - 2 barn även om de inte är trevliga såklart.
  • Anonym (Anonym)
    Evert2 skrev 2018-12-03 09:54:36 följande:

    Barnen fick sina inbjudningar i sina fack på förskolan inte privat enligt P4 Sthlm.


    Enligt Expressen också. Det stod att barnets mamma hämtade sitt barn tidigare och såg att det låg en inbjudan i alla fack utom sitt barns.
Svar på tråden Alla barn blev bjudna utom ett på förskolan