• Äldre 3 Dec 10:22
    200 visningar
    4 svar
    4
    200

    Sover på mig

    Hej! Hoppas på lite förslag på hjälp. Min son har precis blivit 6 månader och har sedan födseln vägrat sova någon annanstans än på oss. Det har funkat helt ok, han behöver väldigt mycket närhet och jag tänker att det gäller en sån kort tid på det stora hela. På dagarna sover han i bärsele och ibland i vagn, men så fort man försöker lägga ner honom (dag eller natt) så vaknar han.

    Han kan sova nån timma i babynestet på natten men inte mer. Nu är det dock så att han börjat rulla i sömnen och vill ligga på mage vilket gör att han vaknar på mig stup i kvarten. När han väl sover så har jag inget problem med samsovningen men just nu sover ju varken han eller jag.

    Har någon som varit i samma sits något tips?

  • Svar på tråden Sover på mig
  • Äldre 3 Dec 11:49
    #1

    Sov i natt med min alldeles för tunga 9-månaders på mig. Pust. Längesen sist men han kom inte till ro...

    Hur funkar det när han sover bredvid dig? Behöver du ha babynest när han är så stor?

    Vi hade en jobbig period vid 5-6 mån när ungen sov varje natt i en månad på mig, man blir ju helt knäckt. Svårt med dessa närhetstörstande barn!

  • Äldre 3 Dec 12:08
    #2
    SI12344 skrev 2018-12-03 11:49:36 följande:

    Sov i natt med min alldeles för tunga 9-månaders på mig. Pust. Längesen sist men han kom inte till ro...

    Hur funkar det när han sover bredvid dig? Behöver du ha babynest när han är så stor?

    Vi hade en jobbig period vid 5-6 mån när ungen sov varje natt i en månad på mig, man blir ju helt knäckt. Svårt med dessa närhetstörstande barn!


    När han sover bredvid så är det efter att min man har fått gå runt med honom tills han somnar, och då kan han sova allt från 10 minuter till en timma när han lagts ner. Babynestet behövs väl kanske inte längre, har mest haft det för att skapa en barriär mellan lillen o min man så maken inte ska rulla på sonen. ???? Kanske skulle testa utan.

    Han vill ju gärna somna på oss då han inte accepterat något annat sätt, men är svårt när han sen efter ett tag vaknar och inte blir nöjd på mig ändå utan vill rulla runt.

    Hur har ni gjort? Har ni fått lära ert barn att sova själv?
  • Äldre 3 Dec 12:44
    #3

    Jag ammar oftast till sömns. Min man sjalar. Somna och sova själv är ett koncept vi inte ens förstår.

    När det är som bäst, dvs inga tänder eller förkylningar eller magont, liggammar jag/ammar med honom på mig och så sover han bredvid 3-5 h i sträck och kan sen vakna en gång i timmen för att amma efter det. En gång sov han 1 m från mig i 5h... Hehe.

    Vänder han sig till mage nu? Då hade jag def tagit bort babynestet, så kan han vända sig och sova på mage, det gör alltid vår och alla sover bättre sen dess.

    Jag har således noll hjälp att komma med?!

  • Äldre 3 Dec 13:34
    #4
    SI12344 skrev 2018-12-03 12:44:08 följande:

    Jag ammar oftast till sömns. Min man sjalar. Somna och sova själv är ett koncept vi inte ens förstår.

    När det är som bäst, dvs inga tänder eller förkylningar eller magont, liggammar jag/ammar med honom på mig och så sover han bredvid 3-5 h i sträck och kan sen vakna en gång i timmen för att amma efter det. En gång sov han 1 m från mig i 5h... Hehe.

    Vänder han sig till mage nu? Då hade jag def tagit bort babynestet, så kan han vända sig och sova på mage, det gör alltid vår och alla sover bättre sen dess.

    Jag har således noll hjälp att komma med?!


    Ja han vänder sig till mage själv, så då ska jag testa utan babynestet ikväll o se. Så lite hjälp gav du!
Svar på tråden Sover på mig