• Mamaam­u
    Äldre 3 Dec 15:10
    951 visningar
    9 svar
    9
    951

    Hur firar ni julafton? Hemma själva med era barn?

    Hej!

    Vi har alltid åkt iväg med våra barn på julafton. Till svärföräldrarna eller mina syskon . Där barnen haft många syskon att leka med.

    Haft knutits och firat med många .I år ska alla åka iväg .Så vi blir hemma .Jag, min sambo och barnen.

    Jag känner ren panik . Hur ska jag göra för att det blir en fin julafton? Så det inte blir det ? vanliga? tjafs om vems tur det är att spela tv spel. Vem som ska bestämma tv program mm. Hur ska jag göra julafton till en SPECIELL dag? Den brukar alltid bli stor och speciell annars. Detta är första året vi kommer fira hemma.Bara vi.Och jag vill få den lika fin.

    Så till er andra. Hur firar ni julafton hemma? Utan att det blir en vanlig dag?

  • Svar på tråden Hur firar ni julafton? Hemma själva med era barn?
  • Äldre 3 Dec 15:25
    #1

    Köp en trevligt sällskapsspel och sitt vid köksbordet! Inga tv-spel. 
    Vi höll det väldigt lugnt hemma. Ett par julklappar på morgonen så de var sysselsatta. En mysig lång frukost. Var det bra väder (snö) så var det ut och leka med oss föräldrar. 

    Julbord, med alla tillbehör, ca kl 14.00. Därefter Kalle Anka. Efter det blev det julklappar och allt vad som händer då. Och det viktigaste av allt: ge barnen av er tid. Stressa inte. Det GÖR inget om maten inte serveras prick när det var tänkt. Det gör inget om nån slår sig på knät. 

    Men ge barnen all närvaro ni bara kan. Och drick inte alkohol.

  • Anonym (Cleo)
    Äldre 3 Dec 16:07
    #2

    Ungefär så här:

    Ett varsitt paket ligger i julstrumpa på morgonen till barnen. Innehöll oftast något att sysselsätta sig med (pyssel, pussel,dvd, något sällskapsspel etc)

    Frukost i lugn och ro, alla sover ut.

    Tar barnen till hjälp och dukar bordet till eftermiddagen. Jag står i köket och fixar det sista på maten. (griljerar skinka, kokar potatis o ägg, värmer allt hemlagat så det är klart)

    Alla är duschade och ombytta till kl 15 då vi ser Kalle Anka. De vuxna barnen petar i mobilerna men det är okej för de sitter ändå i soffan med oss.

    Efter Kalle Anka kommer farmor o farbror och vi sätter oss för att äta.

    När alla ätit klart städas köket och de som inte hjälper till sitter och pratar i vardagsrummet. Kanske tv är igång och nåt julprogram visas. Karl-Bertil Jonsson brukar vara ungefär då.

    Julklappar delas ut när vi alla är klara och satt oss vid granen. Brukar ta ganska lång tid. Julklappar jämförs och diskuteras, några drar sig in på rummen och vi vuxna sitter kvar och myser med kaffe och julgodis.

    Klassiska julprogram tittar vi gärna på under kvällen och bara slappar.

    Jag själv tassar iväg till kyrkan på midnattsmässa kl 23 , kommer hem vid 00:30 och är någon vaken tar vi en nattmacka med julmust. Lägger mig och njuter av julstämning och ser något på tv.

  • Äldre 3 Dec 16:34
    #3

    Vi ska fira vår första julafton hemma, bara familjen. Ska bli så galet skönt. Vi ska köpa pyjamasar till oss alla som vi får på morgonen, så skrotar vi runt i det hela dagen. Kör en god frukost, fixar lagom mycket julmat och snacks till kvällen, tittar på Kalle, ungarna ska bland annat få lite spel som vi spelar tillsammans...inga måsten, bara en lugn och behaglig dag. Troligtvis ett glas vin eller två på kvällen. 

  • Äldre 3 Dec 16:36
    #4

    Vi firar hemma i lugn och ro, det är så skönt.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 3 Dec 19:02
    #5

    Lite olika meni år hemma själva familjen, ska ha det gott och mysigt.

  • Äldre 3 Dec 20:27
    #6

    Spel, pyssel, matlagning och bak - inte för att vi måste utan för att det är roligt och luktar jul. 
    Bra böcker är ett måste.
    Sedan måste mina ungar ut och springa av sig så det brukar bli skridskoåkning, snöbollskrig, pulkaåkning eller i alla fall en promenad. Aktiviteter som kan inkorporera varm choklad är alltid att föredra. 

    Om det är mycket tjafs så är mitt bästa råd att inte vänta för länge på julklappsutdelningen. Ibland blir barnen så spända och upptrissade av att vänta att det är rena tortyren. Det är bättre att de får njuta av sina nya saker och då är det också större chans att de inte stressar igenom annat.

    Brukar ni fira ihop så se om ni kan ordna med skype eller face time så att de kan säga god jul till nära och kära med. 

    Vi firar alltid julafton själva i lugn och ro, för att sedan köra enligt makens traditioner med tjocka släkten på juldagen. Det bästa av båda världarna!

  • Äldre 3 Dec 23:31
    #7

    I år ska vi vara hemma för första gången.

    Kidsen får lego tågset i julkalendern så det blir legobygge några timmar med start tidigt på morgonen.

    Med paus för gofrukost och efter legobygget måste vi ut och göra av med energi.

    Jullunch och tomten efter.

    Sedan blir det bara lek o skoj. Massor av gott och mys.

  • Äldre 4 Dec 09:28
    #8

    Mitt tips är att planera tillsammans med barnen hur dagen ska se ut. Pyjamasfrukost framför sista julkalenderavsnittet/brasan? Bygga snögubbe, åka skridskor? Smyg in förslaget att ni inte spelar tv-spel utan saker man kan göra tillsammans. Vad ska ni äta, välj era favoriter! Gör något snällt för någon annan, mata fåglarna, hälsa på en ensam granne? Se en julfilm.

  • nernu
    Äldre 4 Dec 22:52
    #9

    Vi firade alltid bara med familjen när jag var liten. Vi gjorde samma som man gör om man är fler. Frukost fika fixa julbord kalle julgodis nötter gå ut och lyssna på julsånger klappar allmänt mys och häng under kvällen och risgrynsgröt. Supermysigt. Ser inte alls varför det skulle vara konstigt att vara bara familjen.

Svar på tråden Hur firar ni julafton? Hemma själva med era barn?