• star67

    Kan man behålla huset själv?

    En vaninna ska separera och hon vill behålla huset som de har nu gemensamt med sin man. tror ni går det att hon behåller huset själv?
    Hon jobbar som undersköterska så inte så hög lön typ 23-24 tusen.

    hur ska hon göra på bäst sätt för att behålla huset?

  • Svar på tråden Kan man behålla huset själv?
  • nnnnnnnn

    Det är ju lite skillnad på om huset kostat 800 000 kr och de sedan har hunnit betala av några hundratusen eller om huset står med lån på 7,8 miljoner...

    Lite mer info skulle nog behövas för att kunna göra en vettig gissning...

    Tex: hur har de tänkt dela på huset? VÄrdera det och den ena köper ut den andre? Eller ska de stå kvar som ägare till huset, men den som bor kvar har de löpande utgifterna tex el, värme mm. medan renoveringar mm. delas på och senare när barnen är stora så säljs huset och skuld/vinst delas upp på båda.
    Och vad är huset värt?

    hur stora driftskostnader?

    har hon sparkapital eller kan få ut förtida arv eller liknande?

    kan hennes föräldrar eller syskon bli medlåntagare om det behövs?

  • star67

    tack för tipset om att de kan båda vara ägare till huset men den ena betalar avgifterna???? det är ca 800 000 kvar på lånen men huset är värd lite över 3 mil nu, men hennes man sa att de behöver inte göra så att ändra priset på huset utan att hon kan behålla den för den summa de köpte men att hon skriver ett shek på mellanskillnader mellan de så att det blir som ett lån på henne som hon kan betala alltså att de löser det själva! men kanske det funkar inte så????

  • HeltBlast

    Rätta mig om jag missförstår.


    Kvinnan i huset börjar med att ta över det kvarvarande lånet av huset, 800,000kr. Det är en relativt blygsam kostnad per månad, runt 1,400kr exkl amortering.


    Men hennes man vill att hon betalar mellanskillnaden till honom privat, det blir ett lån till sitt ex på 1,1 miljon om vi drar av hans skuld på 400,000 till banken.
    Om detta hanteras privat vid sidan om är det nog inga som helst problem, då kan dom sätta vilken summa som helst per månad.

    Om detta sköts korrekt, via banken, så skulle hon ta ett lån av banken på 1,1 miljon, skulderna skrivs över på henne och pengarna går till exmaken.

    Då har hon en skuld på 1,9 miljoner för ett hus värdet till 3 miljoner. Kan hon deala lite med honom och hamna under 60% belåning så kan hon få riktigt bra ränta. Har hon inga andra lån så skulle nog banken kunna gå med på detta, men endast om hon går via en bankman. SBAB säger tvärnej då hennes lön är för låg (krävdes en lön på 35,000kr före skatt för att få 1,9 miljoner i lån).

    Men som sagt, sköter man det privat, vilket jag aldrig hade gjort med mitt ex, så är en skuld på 800,000kr och hennes inkomst inget direkt hinder för banken, all risk ligger i exmakens knä.

Svar på tråden Kan man behålla huset själv?