• Fremdehake

    Antal maskiner tvätt/vecka

    Hej!

    Jag är ensamstående med en son på 11 år med diagnosen ADHD.

    När jag ansökte om vårdbidrag för honom så ansökte jag om lite merkostnader också. Då ansökte jag bland annat om merkostnad för tvättmedel då den är hög hos oss.

    Hemma hos oss tvättar jag mellan 7-10 maskiner i veckan.

    Vad tvättar ni i veckan?

    Enligt försäkringskassan är det normalt med 7-10 maskiner i veckan.

  • Svar på tråden Antal maskiner tvätt/vecka
  • Anonym (Mamma)

    Vi är en familj med två vuxna och ett barn. Vi kör nog en tvättmaskin om dagen ungefär så skulle inte säga att 7-10 maskiner är extremt.

    Tvättar handdukar och sängkläder en gång i veckan. Barnet smutsar ju ner sig en hel del och sen blir det en del maskiner med träningskläder då vi tränar på gym (maken) och joggar (jag). Plus vanliga vardagskläder som tvättas.

  • K med lilla E

    Tre pers, två vuxna och en tonåring. 2 - 3 maskiner i veckan.

  • brallison
    K med lilla E skrev 2018-12-03 16:19:43 följande:

    Tre pers, två vuxna och en tonåring. 2 - 3 maskiner i veckan.


    Likadant hos oss, fast en tjej på 8 år. Ibland blir det bara en maskin i vecka.
  • Anonym (Ca 7)

    Vi tvättar nog i genomsnitt 7 maskiner i veckan. När vi byter lakan, tvättar handdukar osv blir det ju mer.

    Hur kommer man ens på iden att söka bidrag för tvättmedel...?

  • Anonym (Emeli)

    Två vuxna och två barn (ca 10 år) här. Max 4 maskiner/vecka kör vi, oftast 2 eller 3. Dock hyggligt stor tvättmaskin med 9 kg kapacitet, vi körde såklart fler maskiner när vi hade en mindre maskin.

  • Anonym (Anja)

    Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn och kör också minst en maskin om dagen i snitt. Det är allas kläder (särskilt barnens) som ska tvättas, träningskläder från både skolidrott och andra aktiviteter, frotté och sängkläder. Säkert 8-10 maskiner i veckan.

  • Nonym

    Vi är två vuxna och ett småbarn varannan vecka, varannan vecka är det vi plus tre barn till i ålder 10-15 år.

    Jag tvättar två maskiner om dagen och maken ett par maskiner i veckan, detta oavsett om vi är alla hemma eller inte..

  • cosinus

    2 vuxna och 4 barn. Skulle nog säga att 7-10 maskiner är vad vi kör. Men närmare 7 än 10 i normalfallet.

    Hade vi haft färre barn hade jag köpt en mindre tvättmaskin så då hade vi ändå behövt tvätta nästan lika många tvättar (nu har vi en 8 kg).

    Men per vecka skulle jag säga att vi som mest kör.

    2 x kulör 60
    1x vit 60
    2 x mörk 40
    1 x röd/rosa/gul 40
    1 x grön/blå/grå 40
    1 x vit 40

    Det är 8 maskiner och då är de tämligen fyllda men som sagt hade vi varit färre hade jag köpt en vanlig 6 kg maskin och då hade vi fyllt den snabbare.

  • LFF

    2 vuxna och 5 femåringar:

    1 40-tvätt 
    1 60-tvätt
    1 skjorttvätt
    1 byxtvätt
    1 fintvätt med mina stickade tröjor.
    Vissa veckor: 1 omgång ytterkläder på outdoorprogrammet utan tvättmedel.

    Tvättmaskinen tar 9kg på 40/60 bomull och doserar ca 20ml flytande tvättmedel per omgång. Snart kommer vi behöva gå över på 2x40-tvätt allt eftersom att barnens kläder blir större.

  • Anonym (nja)
    Fremdehake skrev 2018-12-03 16:11:33 följande:

    Hej!

    Jag är ensamstående med en son på 11 år med diagnosen ADHD.

    När jag ansökte om vårdbidrag för honom så ansökte jag om lite merkostnader också. Då ansökte jag bland annat om merkostnad för tvättmedel då den är hög hos oss.

    Hemma hos oss tvättar jag mellan 7-10 maskiner i veckan.

    Vad tvättar ni i veckan?

    Enligt försäkringskassan är det normalt med 7-10 maskiner i veckan.


    Ja, jag tycker nog att 7-10 maskiner i veckan är normalt. Dels beror det ju på hur stor tvättmaskin man har, liten maskin = fler tvättar och dels på hur länge man anser att ett plagg är rent innan det behöver tvättas. 

    Det är svårt att få extra för merkostnader i vårdbidraget. Så även om det normala skulle vara 5 maskiner/vecka för dig så kostar extra tvättmedel för 2-5 extra maskiner så pass lite i rena pengar att du nog inte kommer att få ut det från FK. 
Svar på tråden Antal maskiner tvätt/vecka