• Äldre 3 Dec 18:34
    534 visningar
    4 svar
    4
    534

    Sjukskrivning förskollärare foglossning

    Hej!

    Jag är gravid med mitt andra barn och läkaren på mvc sjukskrev mig 6 veckor för foglossning. Jag arbetar som förskollärare i åldrarna 3-5 år och har svåra smärtor även på kvällar/nätter. Det jag är nyfiken på är vad ni andra förskollärare har skrivit när ni ansökt om sjukpenning hos försäkringskassan?

    Då det inte är "små" barn kan man inte riktigt skriva tunga lyft osv.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Sjukskrivning förskollärare foglossning
  • Äldre 3 Dec 19:06
    #1

    Jag arbetade på fritids och som elevassistent i en 6a när jag var gravid och hade foglossning, och det gick igenom utan problem. Jag skrev att det är stående och gående hela tiden, mycket upp och ner från stol, hjälpa till att knyta skridskor/skor/böja sig och knäppa jackor mm. Sen skrev jag även om att jag behövde kunna röra mig fort, då barn kan ryka ihop och man behöver gå dit och sära på dem. Hämta mellis, duka, duka av (böja sig)

    För dig tänker jag även toabesök, mycket böja sig och tokiga positioner. Kunna hjälpa till att klä på/av i hallen. Allt som gjorde foglossningen värre tog jag med. Lycka till!

    (Och tips, använd foglossningsbälte och kudde mellan benen när du sover)

  • Äldre 3 Dec 19:16
    #2
    Liten till skrev 2018-12-03 19:06:24 följande:

    Jag arbetade på fritids och som elevassistent i en 6a när jag var gravid och hade foglossning, och det gick igenom utan problem. Jag skrev att det är stående och gående hela tiden, mycket upp och ner från stol, hjälpa till att knyta skridskor/skor/böja sig och knäppa jackor mm. Sen skrev jag även om att jag behövde kunna röra mig fort, då barn kan ryka ihop och man behöver gå dit och sära på dem. Hämta mellis, duka, duka av (böja sig)

    För dig tänker jag även toabesök, mycket böja sig och tokiga positioner. Kunna hjälpa till att klä på/av i hallen. Allt som gjorde foglossningen värre tog jag med. Lycka till!

    (Och tips, använd foglossningsbälte och kudde mellan benen när du sover)


    Åh tack snälla för dina tips! Jag är så nervös för att få avslag men att arbeta fungerar ju inte..
  • Äldre 3 Dec 19:16
    #3
    Liten till skrev 2018-12-03 19:06:24 följande:

    Jag arbetade på fritids och som elevassistent i en 6a när jag var gravid och hade foglossning, och det gick igenom utan problem. Jag skrev att det är stående och gående hela tiden, mycket upp och ner från stol, hjälpa till att knyta skridskor/skor/böja sig och knäppa jackor mm. Sen skrev jag även om att jag behövde kunna röra mig fort, då barn kan ryka ihop och man behöver gå dit och sära på dem. Hämta mellis, duka, duka av (böja sig)

    För dig tänker jag även toabesök, mycket böja sig och tokiga positioner. Kunna hjälpa till att klä på/av i hallen. Allt som gjorde foglossningen värre tog jag med. Lycka till!

    (Och tips, använd foglossningsbälte och kudde mellan benen när du sover)


    Åh tack snälla för dina tips! Jag är så nervös för att få avslag men att arbeta fungerar ju inte..
  • Fru Ve
    Äldre 4 Dec 13:25
    #4

    Är inte förskollärare men sjuksköterska inom ett område utan tunga lyft. Dock mycket stå och gå vilket jag inte klarade med foglossningen. Jag använde kryckor på slutet och detta har jag förstått efteråt att det är något som FK tittar på vid bedömningen. Behöver man ha kryckor eller rullstol = heltidssjukskrivning beviljas. Så sök sjukgymnast och be om kryckor. Det underlättar också om man har väldigt ont. Se till att det står med i ditt läkarintyg att du behöver kryckor för att kunna gå.

Svar på tråden Sjukskrivning förskollärare foglossning