• Äldre 3 Dec 21:14
    280 visningar
    5 svar
    5
    280

    Polare har blåst familjen på 7000 kr och vägrar både betala eller ge tillbaka datorn han skulle köpa.... Hjälp... Enbart seriösa tack.

    I början på oktober valde min man att sälja sitt grafikkort (värde 3200kr) till en vän han känt i 14 år och som min man visste aldrig skulle blåsa honom på pengar.. Hans vän skulle betala 2000 kronor för grafikkortet. Han vän fick grafikkortet innan betalning, då hans vän väntade på att få sina pengar,  han sa då att han skulle betala direkt då pengarna kommit in. Två dagar efter detta fick min man hem nya datakomponenter och valde att åka till hans vän som skulle köpa grafikkortet då han visste att han kunde sätta ihop datorer bra. När min mans nya dator var ihop satt så frågade han sin kompis om han kanske var intresserad av att köpa resterande delar av den gamla datorn och hans kompis svarade ja om han fick dela upp betalning under några månader. Dom kom överens om att vännen skulle få köpa datorn för 6900 kr, då lade dom in kostnaden för grafikkortet som ej ännu var betalt och en skärm. Dom bestämde att min mans vän skulle betala 2000 till 2500 kronor i månaden beroende på hur mycket han skulle få varje månad. Min mans vän köpte dock ramminnen för 990 kr till min man då det var det ända som saknades till hans nya dator, och då drog dom ner priset till 5990 kronor.  När min man kom hem visade det sig att hans nya dator inte fungerade som den skulle och vi tog den till min bror som håller på med datorer, och min bror konstaterade då att  hela datorn var ihopsatt fel och att det hade förstort ett av de nya ramminnena. Min man kontaktade då hans vän och bad om kvittot så dom kunde åka och byta dom till nya. Men hans kompis hade tappat bort sin plånbok och där med även kvittot. I slutet av oktober kontaktade min man hans vän för att fråga om hans vän visste ungefär han kunde betala, men hans vän svarade ej. Min man fick ej tag i hans vän under hela november månad och blev tillslut trött på att han ej betalade och sa att om hans vän inte kunde betala för datorn, skulle han ta tillbaka den, som sagts. Men då blev hans vän arg och sa att han ej fått före gående månads pengar och ej ännu fått månadens och sa att om min man inte kunde vänta tills han visste hur mycket han kunde betala, att min man kunde komma och hämta datorn. Min man valde då att vänta, och frågade 2 gånger i veckan om hans vän fått pengarna men hans vän svarade ej. När hans vän tillslut svarade var han otrevlig och sa att han aldrig sagt han skulle betala för dubbla månader eller över 3000 kr för att kompensera de missade betalningarna. 
    Det har nu fortsatt såhär och nu har min mans vän blockerat honom överallt så han ej kan nå honom, och han ska ge tillbaka datorn, men ta grafikkortet då han tycker att han borde få betalt för all hjälp han gett min man, dock har han enbart hjälp min man bygga ihop en dator FRIVILLIGT och dessutom gjorde han så pass mycket fel att den nästan gick sönder på en gång.

    Nu sitter vi här, med 500 kr att leva på fram till slutet av månaden (det som är kvar efter alla räkningar betalats)..
    Men en snubbe som mest troligt såld iväg datorn då han ej verkar vilja ge tillbaka den, fast han själv sagt att det var ok att komma och hämta den då han ej skulle ha råd att betala av den.
    fick veta nu dessutom att han hittat plånbok med kvitto och min man har sagt till han att han får tillbaka ramminnena så hans vän kan gå och ta dom på garanti och få tilllbaka sina pengar. Men han blir bara argare och med hotfull mot oss.

    Har panik då sonen snart blir 6 månader och det händer konstant saker som tar på våra måenden och krafter, det har varit lugnt för oss i 2 månader, och nu kommer detta...

    Han har alltså blåst oss och fått oss gå back i ekonomin med drygt 7000 kr.

    allt som sagt mellan dom har jag både hört och sett, då allt var muntlligt i grund och botten och nu börjat bli skriftligt.... T_T
    Läst om köplagen, och det verkar som vi har rätt att ta tillbaka datorn, men han vägrar alla alternativ vi ger honom. Blir det inte som han vill eller att de sägs inte passar, blir han arg och hotfull...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-03 21:15
    Han vill inte lösa något utan fortsätter bara dumma sig och hålla på. Kan tillägga att vi är 18 respektive 19 år och min mans vän är 27.....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-03 21:15
    Han vill inte lösa något utan fortsätter bara dumma sig och hålla på. Kan tillägga att vi är 18 respektive 19 år och min mans vän är 27.....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-03 21:15
    Han vill inte lösa något utan fortsätter bara dumma sig och hålla på. Kan tillägga att vi är 18 respektive 19 år och min mans vän är 27.....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-03 21:15
    Han vill inte lösa något utan fortsätter bara dumma sig och hålla på. Kan tillägga att vi är 18 respektive 19 år och min mans vän är 27.....
  • Svar på tråden Polare har blåst familjen på 7000 kr och vägrar både betala eller ge tillbaka datorn han skulle köpa.... Hjälp... Enbart seriösa tack.
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 3 Dec 21:33
    #2

    Självklart trist, men det är nog inte så mycket ni kan göra åt saken nu. Låt detta bli en läxa för framtiden. Bryr man sig om att få betalt för något så ger man inte bort saken och säger att personen kan betala när den kan.

    Har ni 500 kr kvar att leva på så är väl knappast anledningen att ni inte fått betalt för något ni ändå hade hemma? Antingen har ni för låga inkomster, och i detta fall borde antingen socialtjänsten eller era föräldrar kunna hjälpa till, eller också har ni tillräckligt i inkomst men har lagt pengarna på fel saker. Hur gör ni de månader ni inte förväntar er en extra inkomst på 7000?

  • Anonym (+++)
    Äldre 3 Dec 21:34
    #3

    Ni har väl gjort en polisanmälan? 

  • Anonym (Pia)
    Äldre 3 Dec 21:45
    #4

    Har ni så förbannat lite pengar får ni såklart sälja den nya datorn!

  • Anonym (jur)
    Äldre 3 Dec 23:27
    #5

    Många turer hit och dit, sammanfattningsvis låter det som civilrättsligt, avtalsbrott mm. 

    Visst skulle man kunna stämma i Tingsrätten men på vad jag läst så är jag osäker på resultatet, så det är kanske inte värt kostnaden.

Svar på tråden Polare har blåst familjen på 7000 kr och vägrar både betala eller ge tillbaka datorn han skulle köpa.... Hjälp... Enbart seriösa tack.