• Heloa

    7 årig son som vägrar lägga sig

    Vår son på 7 år vill aldrig gå o lägga sig på kvällarna. Spelar ingen roll hur mycket vi tjatar och hur trött han är så tar denna process en evighet varje kväll. Tillslut blir han övertrött och får ett utbrott då han bara skriker o slåss. I skolan är han jätteduktig och trivs toppen, leker med olika kompisar. Men så fort det kommer till läggningen får vi tjata en evighet.

    Han gillar att läsa och vi försöker locka med böcker , att han får titta på något mm men det slutar bara med ett utbrott då han antagligen blir för trött.

    Känns hopplöst att alltid behöva somna ledsen ?????????

    Någon som har liknande problem och kanske har tips att dela med sig?

  • Svar på tråden 7 årig son som vägrar lägga sig
  • Fru Ve

    Tydliga rutiner och kanske behöver ni lägga tidigare låter det som? Ifall han blir så övertrött. 

    Sen i ert fall kanske någon form av poängsystem vore något? I alla fall under en period om ni behöver hitta bättre vanor. Ifall han lägger sig utan att skrika/bråka får han en poäng och efter 3-5 poäng någon typ av liten belöning. Kanske i form av en rolig aktivitet ni gör tillsammans.

  • cosinus

    Jag förklarade för min son att han kunde få en halvtimme till att göra vad han ville om avklädning/tandborstning/läggningen gick enkelt.

    T ex om det går enkelt så får du (i hans fall) sitta med paddan till kl 20:30. Om jag måste tjafsa med dig måste jag börja 20:00 med läggningen för annars hinner jag inte.

    Så fick han ha 20:30 så länge han skötte sig och när det blev tjafs en kväll så blev det då 20:00 kvällen efter tills det hade funkat en kväll och han fick tillbaka chansen på den senare tiden.

    Fungerade över förväntan.

  • Ljbs

    När går han upp? Hur långa dagar har han? Alla ungar är så olika.

    Mina två har haft stort sömnbehov.

    Fram till nyligen gick dom o la sig mellan 19-20 båda två, 8resp. Snart 7 år.

    Dom går upp mellan 0600-0630 och går sedan i skola och fritids till hämtning kl 1720.

    8 åringen är nu uppe ytterligare nån timme till 20 eller 2030. Snart 7 åringen behöver lägga sig med lampa släkt allra senast 2000 men allra helat 1930 då han är så morgontrött och fast han inte erkänner det somnar han ganska omgående efter släckning.

  • Ljbs

    Tips. Nej tyvärr. Han kan få sig ett riktigt utbrott när jag fått honom i säng och säger gonatt. Här är det enda som funkar att inte ge med sig. Skulle han bete sig riktigt illa, såsom att väcka lillasyster, störa storasyster , gapa osv så får han sitta uppe vid köksbordet utan något alls att pilla med.

    Hänt några enstaka ggr och efter en 20 brukar han ge med sig o lägga säg om än butter.

    Hellre det än att hela hans dag efter är förstörd.

  • Fru Ve
    cosinus skrev 2018-12-04 13:16:30 följande:

    Jag förklarade för min son att han kunde få en halvtimme till att göra vad han ville om avklädning/tandborstning/läggningen gick enkelt.

    T ex om det går enkelt så får du (i hans fall) sitta med paddan till kl 20:30. Om jag måste tjafsa med dig måste jag börja 20:00 med läggningen för annars hinner jag inte.

    Så fick han ha 20:30 så länge han skötte sig och när det blev tjafs en kväll så blev det då 20:00 kvällen efter tills det hade funkat en kväll och han fick tillbaka chansen på den senare tiden.

    Fungerade över förväntan.


    Ja det är ju också en form av belöning, värt att testa. Min son får faktiskt också sitta en stund med paddan på kvällen i sängen om läggningen går bra. Funkar utmärkt. Vi bråkar aldrig om läggningen. Jag läser en bok först vilket han tycker är trevligt, sen får han lägga sig med sin padda vilket han också gillar. Så han förknippar inte nattningen med något tråkigt.
Svar på tråden 7 årig son som vägrar lägga sig