Inlägg från: Johannako |Visa alla inlägg
  • Johannako

    Problem med att bajsa

    Hej

    Jag har en guddotter på 4 år som jag börjar bli lite orolig för, hon kan inte bajsa utan att använda blöja (inte så stort problem kanske) men sen är det även så att hon inte kan bajsa någon annanstans än hemma utan hon håller sig hela dagen tills hon t ex kommer hem från förskolan m.m. är det någon mer som varit med om det och har tips på hur man får henne att slappna av kring det?

  • Svar på tråden Problem med att bajsa
  • Johannako
    Anonym (Lugn) skrev 2018-12-05 09:05:47 följande:

    Ta det lugnt.

    det är ganska vanligt att barnen blir blöjfria men fortfarande bajsar i blöjan ändå.

    och att hon bara vill bajsa hemma är inte konstigt, tänkt dig själv 4 år ganska stor tjej på dagis skall man då be fröken om en blöja för man behöver bajsa nä lättare att hålla sig och bajsa hemma i lugn och ro där ingen ser att man använder blöja.

    så länge hon och föräldrarna är överens så skall inte du göra något alls i denna frågan.


    Förstår att hon inte vill göra det på förskolan, men som när hon sover över här eller hos sin mormor/farmor så bajsar hon inte heller utan håller sig framtills hon kommer hem dagen efter.. det känns som att det finns någon mental spärr hos henne, (hon berättar för oss att hon har blöja när hon bajsar så vi vet om det).
  • Johannako
    Anonym (Lugn) skrev 2018-12-06 13:03:28 följande:

    Att hon berättar för er att hon har blöja och bajsar i tycker jag tyder på att hon inte själv tycker det är ett problem. men hos dig kanske det inte finns blöjor så när hon sover över hos dig kan hon ju inte bajsa utan får hålla sig tills hon kommer hem.

    Jag bajsar inte heller gärna när jag är borta hos andra så att hon inte vill bajsa hos er eller sina mor eller far föräldrar tycker jag inte är så konstigt.

      


    Hon har alltid med sig blöjor i sin ryggsäck så det är inget hinder, jag är inte heller så förtjust att bajsa hos andra men tycker inte att man borde känna det redan vid 4 årsåldern, har jobbar inom barnomsorgen i ett antal år och har aldrig stött på barn i hennes ålder med samma problem
Svar på tråden Problem med att bajsa