• Anonym (Hustru)

    Vad är rimligt?

    Vi lever i ett lyckligt äktenskap och har inga tankar på att separera, men vi vill skriva kontrakt på vad jag ska ha rätt till OM det skulle förändras.

    Jag är hemmafru och sköter allt med hem och barn, maken reser mycket med jobbet och är borta väldigt mycket. Han tjänar sexsiffrigt och vi har det väldigt gott ställt.

    Jag har varit hemma i elva år, under den tiden har han gjort karriär medan jag servat resten, jag kommer fortsätta vara hemma.

    Vad är rimligt? Räknar man det bäst per månad eller år? Retroaktivt?

  • Svar på tråden Vad är rimligt?
  • Anonym (Stina)

    Jag tror det vore smart att ta hjälp av en jurist här så att allt går rätt till. En jurist har säkert också schablonsiffror på vad du skulle få med olika typer av äktenskapsförord.

  • Anonym (A)
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-04 10:39:25 följande:
    Jag tror det vore smart att ta hjälp av en jurist här så att allt går rätt till. En jurist har säkert också schablonsiffror på vad du skulle få med olika typer av äktenskapsförord.
    Ja, ta hjälp av jurist.
  • Anonym (Hustru)

    Det ska vi göra, men vill gärna höra från andra hur de tänker.

  • Anonym (Stina)

    Alltså det vanligaste är nog att man bestämmer någon form av underhåll. Då handlar det om vilken levnadsstandard du ska ha rätt till efter skilsmässa. Sånt ni behöver diskutera då är om det ska vara ett engångsbelopp eller om du får ett månatligt bidrag. Det ska också tydliggöras om kontraktet gäller för alltid eller en viss tid, om det upphör att gälla om du får jobb eller träffar en ny partner som försörjer dig. Ska det gälla även om han förlorar sina pengar eller slutar jobba? Det är ganska många frågor alltså, utöver själva pengadelen.

    Ett alternativ kan vara att pengar förs över till dig redan nu så att det inte blir en process den dagen ni skiljer er.

    Vad har ni själva för tankar om det? Om han tjänar en miljon per år (du skrev sexsiffrigt så jag kör på lägsta möjliga sexsiffriga :) ) så är det 83000 i månaden före skatt. Vad blir det efter skatt? 60.000? Det är ju en himla massa pengar men det är ju inte sådana mängder att du och barnen utan problem kan fortsätta leva som nu, inte på långa vägar. Så det kan nog bra en bra idé att prata om vad ni tycker en rimlig levnadsstandard är. Som det är nu räcker hans pengar till att ni båda har varsin lägenhet i en storstad, att ni båda har varsin bil som servas regelbundet och att ni utan problem kan spara ihop till en semesterresa om året. Så mycket mer är det inte. Frågan är: kommer han vara villig att leva så resten av sitt liv när han samtidigt verkar jobba jämt? Det är sånt ni kommer behöva prata om med en kunnig jurist.

  • Anonym (åååå)
    Anonym (Hustru) skrev 2018-12-04 12:54:47 följande:

    Det ska vi göra, men vill gärna höra från andra hur de tänker.


    fast det är ju bättre att ta jurist direkt. De flesta av oss andra lever nog inte som ni så vad kan man bidra med? 
  • Anonym (Anoo)
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-04 19:08:48 följande:

    Alltså det vanligaste är nog att man bestämmer någon form av underhåll. Då handlar det om vilken levnadsstandard du ska ha rätt till efter skilsmässa. Sånt ni behöver diskutera då är om det ska vara ett engångsbelopp eller om du får ett månatligt bidrag. Det ska också tydliggöras om kontraktet gäller för alltid eller en viss tid, om det upphör att gälla om du får jobb eller träffar en ny partner som försörjer dig. Ska det gälla även om han förlorar sina pengar eller slutar jobba? Det är ganska många frågor alltså, utöver själva pengadelen.

    Ett alternativ kan vara att pengar förs över till dig redan nu så att det inte blir en process den dagen ni skiljer er.

    Vad har ni själva för tankar om det? Om han tjänar en miljon per år (du skrev sexsiffrigt så jag kör på lägsta möjliga sexsiffriga :) ) så är det 83000 i månaden före skatt. Vad blir det efter skatt? 60.000? Det är ju en himla massa pengar men det är ju inte sådana mängder att du och barnen utan problem kan fortsätta leva som nu, inte på långa vägar. Så det kan nog bra en bra idé att prata om vad ni tycker en rimlig levnadsstandard är. Som det är nu räcker hans pengar till att ni båda har varsin lägenhet i en storstad, att ni båda har varsin bil som servas regelbundet och att ni utan problem kan spara ihop till en semesterresa om året. Så mycket mer är det inte. Frågan är: kommer han vara villig att leva så resten av sitt liv när han samtidigt verkar jobba jämt? Det är sånt ni kommer behöva prata om med en kunnig jurist.


    Sexsiffrig är upp till 999 999, inte en miljon.
    Så jag antar att han tjänar 100 000 minst per månad.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Anoo) skrev 2018-12-04 19:28:03 följande:

    Sexsiffrig är upp till 999 999, inte en miljon.

    Så jag antar att han tjänar 100 000 minst per månad.


    Skrev fel - menade såklart högsta möjliga sexsiffriga. Min poäng var att även med mycket hög inkomst så blir det ändå en enorm skillnad om den ska delas lika på två hushåll. Och dela lika är nog ett ovanligt alternativ.
  • nnnnnnnn

    Om ni ser det som hans jobb att tjäna pengar och ditt jobb att underlätta för honom, så är det väl rimligt att ni delar på pengarna in så länge ni är tillsammans?

    Dvs pengarna som kommer in går till er gemensamt, har ni köpt ert boende, bil mm. så räknas båda som ägare till 50% och det delas som brukligt om ni skiljer er.

    Övrigt:
    * Sparar han på eget konto - så sparar ni samma summa till dej på eget konto.
    * Hans pensionsinsättning från jobb och eventuell eget pensionssparande - matchas genom att ni pensionssparar till dej så att din pension motsvarar hans. Be banken räkna på det hela! Det är stora summor, men det är ju orimligt att han tex får ut en nra summa/månad när han går i pension medan du har lägsta garantipension.

    Då borde det vara lika så länge ni är gifta.

    Sen om ni skiljer er så får ni diskutera vad som är rimligt - fortsätter du att stötta hans karriär på olika sätt?
    Då kanske du ska ha en lön för det.
    Men om du inte är till hjälp för honom så kanske det inte är nödvändigt att du får lön för att du gör en tjänst? = Du kommer väl att börja jobba då?

    Enligt mej är det rimligt att du antingen:
    1) Jobbar för honom, hjälper honom med karriären.
    2) Jobbar på ett vanligt jobb.

    Det som man kan tänka sig är att du har avstått från en egen karriär, så du får räkna på hur du skulle legat i lön om du fortsatt jobba med ditt yrke.
    Låt säga att ifall du fortsatt jobba istället för att vara hemma 11 år, så kanske du skulle haft en högre lön än den du får när du börjar jobba igen? Så när du får jobb så förhandlar du såklart för att få så hög lön som möjligt, men när din lön är satt så kan du kolla med facket eller arbetsgivaren vad de som jobbat så många år längre än du har i lön. Den mellanskillnaden kanske är rimlig att han betalar? (efter skatt, såklart + lite extra till pensionsinsättning som täcker mellanskillnaden i pensionsinbetalningen).

    Exempel på hur jag tänker (fiktiva löner, har noll koll, gissar vilt):
    Du är sjuksköterska. Du löneförhandlar och får 35000 kr/mån, men upptäcker att de som jobbat alla de år som du var hemma har 38500 kr/mån. Då har du förlorat 3500 kr/mån på att vara hemma. Det betyder att du får ca 2500 kr mindre varje månad efter skatt, så han betalar 2500 kr till dej för att du offrat denna summa på att vara hemma alla de åren. + den lilla inbetalning som en 3500 kr högre månadslönen skulle gett på pensionskontot.

    Enligt mej borde detta vara rättvist, det händer inget så länge allt är frid och fröjd, men skulle ni skilja er så får du ändå en lön som du borde haft om du fortsatt att jobba.

    Har du inte jobbat eller utbildat dej så är det väl dags att ta tag i det?

  • Anonym (.)

    Tjänar man sexsiffrigt brukar det vara månadslön man avser, dvs över 100kkr/månad. Det blir en ruggig marginalskatt när man tjänar över 55kkr/månad så netto är det faktiskt inte så stor skillnad mot de som tjänar lite mer vanliga löner.

    I vilket fall, om ni är gifta och inte har något äktenskapsförord så får ju du hälften av era tillgångar minus skulder vid skilsmässa. Räcker inte det? Eller har ni äktenskapsförord idag?

  • Physalis

    Jag själv hade bara försatt mig i din sits om alla inkomster under tiden jag är hemma är bådas och om jag fick samma pensionssparande som min man. Jag hade också sett till att antingen utbilda mig inom något det är lätt att få jobb inom, eller ha en buffert (som bara var min) som tillät heltidsstudier för det jag var intresserad av.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (U)

    Vad är det som ska räknas ut retroaktivt per månad eller år?

    Tänk istället ut vad ni vill ska hända om separationen händer. Du måste ha en ekonomisk krockkudde. Du måste ha ett kapital stort att kunna ställa om dig och blir självförsörjande, genom studier och/eller arbete. Och lösa din boendesituation. Underhåll till ex-make är inte så vanligt i Sverige men förekommer. Detta måste dock vara tidsbestämt. Och vad gör du om han blir sjuk/arbetslös/ruttnar ur? Livet kan svänga fort. Ordet "rimligt" kommer kosta er en stor summa pengar i advokatkostnader om ni ska separera och börja tvista. Så att tänka på det nu är en väldigt god ide :) Till bilden hör också vilka tillgångar ni har idag. Du kan vara riktigt bra skyddad redan nu, det kan juristen se över. Ett tips är att göra pensionssparande till enskild egendom. Då ingår det inte i bodelningen.

  • Anonym (du)
    Anonym (Hustru) skrev 2018-12-04 10:36:19 följande:

    Vi lever i ett lyckligt äktenskap och har inga tankar på att separera, men vi vill skriva kontrakt på vad jag ska ha rätt till OM det skulle förändras.

    Jag är hemmafru och sköter allt med hem och barn, maken reser mycket med jobbet och är borta väldigt mycket. Han tjänar sexsiffrigt och vi har det väldigt gott ställt.

    Jag har varit hemma i elva år, under den tiden har han gjort karriär medan jag servat resten, jag kommer fortsätta vara hemma.

    Vad är rimligt? Räknar man det bäst per månad eller år? Retroaktivt?


    Du kan väl få motsvarande en lön som barnskötare/städare/köksbiträde eftersom det är de arbetsuppgifter du huvudsakligen utför. Pensionspengar behöver du också få, du lär väl inte ha mycket där. 

    Och se till att han börjar föra över pengar redan nu, det är inte säkert att han är lika intresserad av att se om ditt hus om/när skilsmässan är ett faktum. Självklart retroaktivt också. 
  • Aniiee
    Anonym (du) skrev 2018-12-05 15:02:44 följande:
    Du kan väl få motsvarande en lön som barnskötare/städare/köksbiträde eftersom det är de arbetsuppgifter du huvudsakligen utför. Pensionspengar behöver du också få, du lär väl inte ha mycket där. 

    Och se till att han börjar föra över pengar redan nu, det är inte säkert att han är lika intresserad av att se om ditt hus om/när skilsmässan är ett faktum. Självklart retroaktivt också. 
    Lite devils advocate, här, men bör hon inte då få motsvarande lön som barnskötare OCH köksbiträde (eller förmodligen egentligen kock, för jag antar att hon lagat maten helt själv och inte bara hjälpt någon annan) OCH städare? Och kanske även inköpare, inredare, tvättare, fönsterputsare kanske, trädgårdsmästare?

    Jag säger inte att TS ska stå på bar backe, men ska man tänka som så så kan man ju tjäna en rejäl hacka på det hela....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (du)
    Aniiee skrev 2018-12-05 15:40:41 följande:

    Lite devils advocate, här, men bör hon inte då få motsvarande lön som barnskötare OCH köksbiträde (eller förmodligen egentligen kock, för jag antar att hon lagat maten helt själv och inte bara hjälpt någon annan) OCH städare? Och kanske även inköpare, inredare, tvättare, fönsterputsare kanske, trädgårdsmästare?

    Jag säger inte att TS ska stå på bar backe, men ska man tänka som så så kan man ju tjäna en rejäl hacka på det hela....


    Eller hur? Ska ju löna sig att serva frisk make. Kompensation för barnafödande också såklart.
  • Kjell2
    Anonym (Hustru) skrev 2018-12-04 10:36:19 följande:

    Vi lever i ett lyckligt äktenskap och har inga tankar på att separera, men vi vill skriva kontrakt på vad jag ska ha rätt till OM det skulle förändras.

    Jag är hemmafru och sköter allt med hem och barn, maken reser mycket med jobbet och är borta väldigt mycket. Han tjänar sexsiffrigt och vi har det väldigt gott ställt.

    Jag har varit hemma i elva år, under den tiden har han gjort karriär medan jag servat resten, jag kommer fortsätta vara hemma.

    Vad är rimligt? Räknar man det bäst per månad eller år? Retroaktivt?


    Först - titta på vad du skulle få enligt äktenskapsbalken. Så länge ni inte har äktenskapsförord blir det i praktiken hälften av er nettotillgångar. 

    Vill ni sen komma fram till något mera, att han t ex betalar ett månadsunderhåll till dig så få ni fundera på vad de ska räcka till och hur länge. Vad ska du ha råd med efter en sepration och under hur lång tid. Ska det räcka till boende, levnadsomkostnader för dig och kanske barnen? Hur länge ska det betalas, till barnen blir stora, tills du tjänar egna pengar, tills du gifter dig igen, under 5 år så du hinner utbilda dig och skaffa jobb?


Svar på tråden Vad är rimligt?