• Äldre 4 Dec 16:56
    1344 visningar
    15 svar
    15
    1344

    när kan man testa sig som TIDIGAST efter befruktning??

    Hej allesammans!

    Jo, precis som rubriken lyder så undrar jag - när kan man som tidigast testa sig efter befrukning?

    jag hade oskyddad sex med min partner den 27e och 28e nov. Tog ÄL-test den 28 nov och då hade jag tydligen ÄL för det blev positivt. Och det sägs att man är som mest fertil dagen innan, samma dag som ÄL.

    Nu är det den 4 Dec & jag vill testa mig!! Tog ut min p-stav den 25 okt och har inte haft regelbunden mens någonsin. Min senaste mens kom den 16 Nov.

    Kan ni snälla hjälpa mig! :))

  • Svar på tråden när kan man testa sig som TIDIGAST efter befruktning??
  • Äldre 4 Dec 17:00
    #1
    +1
    Embryot kan fästa tidigast 5 dagar efter befruktning (det fäster 5-12 dagar efter) och först någon/ett par dagar efter det fäst kan man få positivt. Så absolut tidigast 6-7 dagar efter befruktning.
  • Äldre 4 Dec 17:05
    #2
    +1

    Det står på graviditetstesten, vet att några kan man testa 6 dagar före beräknad mens.

    Lycka till

  • Äldre 4 Dec 18:56
    #3
    +1

    Jag hade ÄL 18 okt, testdag 1 nov. Testade 28 okt och det var positivt, dvs 10 dagar efter ÄL. Dvs 4 dagar innan beräknad mens hade jag testat som tidigast.

  • Äldre 4 Dec 18:57
    #4

    När beräknas du ha mens?

  • Äldre 5 Dec 13:07
    #5

    Jag har haft mens en gång på ca 2 år då jag haft p-stav och inte haft mens alls typ.

    men senaste mensens första dag var 16 Nov ovh varade ca 4 dagar (alltså till den 20e nov)

    så när nästa mens mens kommer vet jag inte. Nu har det gått 8 dagar sedan befruktning och 7 dagar sedan ÄL. Ska kanske avvakta med att testa ännu då?

  • Äldre 5 Dec 21:29
    #6
    nataliekov skrev 2018-12-05 13:07:16 följande:
    Jag har haft mens en gång på ca 2 år då jag haft p-stav och inte haft mens alls typ.
    men senaste mensens första dag var 16 Nov ovh varade ca 4 dagar (alltså till den 20e nov)
    så när nästa mens mens kommer vet jag inte. Nu har det gått 8 dagar sedan befruktning och 7 dagar sedan ÄL. Ska kanske avvakta med att testa ännu då?
    På tok för tidigt att testa nu- ingen får plus så tidigt. Vänta tills minst 12 dagar efter äl.
  • Äldre 5 Dec 21:47
    #7
    nataliekov skrev 2018-12-05 13:07:16 följande:

    Jag har haft mens en gång på ca 2 år då jag haft p-stav och inte haft mens alls typ.

    men senaste mensens första dag var 16 Nov ovh varade ca 4 dagar (alltså till den 20e nov)

    så när nästa mens mens kommer vet jag inte. Nu har det gått 8 dagar sedan befruktning och 7 dagar sedan ÄL. Ska kanske avvakta med att testa ännu då?


    Alltså vänta åtminstone till söndag eller nästa vecka för säkrats resultat. Har du några symtom eller så?
  • Anonym Elllii­in
    Äldre 6 Dec 00:22
    #8

    Vänta helst 12-14 dagar efter befruktning! Så slipper du kanske lägga onödiga pengar på dyra test! Tips så att säga Hahaha

  • Äldre 6 Dec 09:29
    #9
    Anonym Ellliiin skrev 2018-12-06 00:22:16 följande:

    Vänta helst 12-14 dagar efter befruktning! Så slipper du kanske lägga onödiga pengar på dyra test! Tips så att säga Hahaha


    Haha ja det är sant! testar någon gång nästa vecka och hoppas på det bästa!
  • Äldre 6 Dec 09:31
    #10
    Jag är bara jag skrev 2018-12-05 21:29:31 följande:

    På tok för tidigt att testa nu- ingen får plus så tidigt. Vänta tills minst 12 dagar efter äl.


    Okej jag vänta en vecka till då! tiden går så långsamt! hahah
  • Äldre 6 Dec 09:32
    #11
    askyfullofstars skrev 2018-12-05 21:47:16 följande:

    Alltså vänta åtminstone till söndag eller nästa vecka för säkrats resultat. Har du några symtom eller så?


    Avvaktar en vecka till! då har det gått 2v :) jag har spytt en gång bara, och är bara trött men det är jag alltid haha!
  • Äldre 6 Dec 09:39
    #12

    Vill tillägga att äl inte sker samma dag som positivt test. Ibland sker inte än alls trots positivt test. Vanligast är att äl sker tidigast ett dygn efter positivt test om man ägglossar, men det kan också dröja upp till 2-3 dygn innan ägget släpper.

    Alltså, du hade positivt äl-test den 28/11 och hade då mest troligt äl 29/11. Därefter skulle jag nog räkna med att vänta minst 12 dagar innan jag vågat testa. Hur tidigt du kan få se ett plus om du blivit befruktade och ägget fäst beror helt på hur mycket hcg du har i kroppen innan graviditet och när ägget fäster :) tidigast fäster ett ägg 5 dagar efter befruktning, men vanligast är 7-9 dagar. Lycka till!

  • Anonym Elllii­in
    Äldre 7 Dec 21:21
    #13
    nataliekov skrev 2018-12-06 09:29:28 följande:

    Haha ja det är sant! testar någon gång nästa vecka och hoppas på det bästa!


    Håller tummarna för dig!:D lycka till!
  • Äldre 10 Dec 09:24
    #14

    hej alla! Tack för era svar,

    så underbart att se att så många vill hjälpa! girlpower!!

    men nu då, fick igår den 9/12 lite ljusrosa flytning och idag den 10/12 så kom det ljusare, tunnare rinnande blod. magen har värkt några dagar men liksom försökt att inte inbilla mig graviditets symptom. men nu känns de som mensvärk och drt har inte gått långt alls sedan min senaste mens. kan detta vara en nidblödning? kan jag testa mig imorgom tro?

  • Äldre 10 Dec 10:35
    #15
    nataliekov skrev 2018-12-10 09:24:07 följande:

    hej alla! Tack för era svar,

    så underbart att se att så många vill hjälpa! girlpower!!

    men nu då, fick igår den 9/12 lite ljusrosa flytning och idag den 10/12 så kom det ljusare, tunnare rinnande blod. magen har värkt några dagar men liksom försökt att inte inbilla mig graviditets symptom. men nu känns de som mensvärk och drt har inte gått långt alls sedan min senaste mens. kan detta vara en nidblödning? kan jag testa mig imorgom tro?


    Personligen hade jag gett det några dagar för att se om det var mens.
Svar på tråden när kan man testa sig som TIDIGAST efter befruktning??