• Smulfan

    Föräldrar till barn med autism och adhd

    Jag är en bonusförälder som inte riktigt vet vad jag ska göra. Jag bor tillsammans med min sambo som har en pojk som är 13 år gammal. Min sambo anser inte att pojken behöver uppfostras, uppmuntras eller ha strikta rutiner kring vardagen. Pojkens diagnoser är adhd, autism, motorisk utvecklingsstörning och andra specficerade problem i samband med uppfostran

    Pojken har en lång historia bakom sig som introvert, han har inte vilja delta i aktiviteter hemma eller o skolan, utan istället har han velat enbart sitta hemma framför sin dator, om han inte haft skola kan han sitta framför dator eller telefon i ca 15h om dygnet, resten sover han. Det finns inga begränsningar från hans pappas sida på något.

    Hans rum ser ut som skit, smuts överallt, matrester, smutsiga kläder och luktar riktigt illa dör inne, som om någon dött. Han borstar sällan tänderna, eller duschar och pappan sitter mest vid datorn. Jag får ofta höra på omvägar att han slåss i skolan f3ån hans faster. Han käkar upp allt som är gott i skafferi och kylskåp, lämnar tömma förpackningar överallt samt skräp.

    Pojken och jag har i stort sett samma diagnoser, skillnaden är att jag har autistiska drag än en autistisk diagnos. Pappan och jag är inte överens om uppfostran då han inte tycker att något behöver göras, medan jag är orolig för pojkens utveckling, då han inte ens kan knyta sina skor.

    Jag skulle vilja ha råd från andra i samma situation så att jag kan hantera situationen då jag är mycket orolig, hade någon utomstående sett samma situation jag sitter i hade det förmodligen legat som grund till en socutredning då det ligger så otroligt mycket saker under ytan och pyser.

  • Svar på tråden Föräldrar till barn med autism och adhd
  • scanmia

    Det låter inte rätt någonstans. Han är för liten och helt klart inte mogen att själv ta itu med det och hans pappa brister i sitt föräldraskap om han inte tar hand om sonen. Visst kan det vara viktigt för en introvert kille att få sitta vid datorn, men det måste vara del i en balans. Ett par timmar om dagen om han kan hantera det, men inte mer. Han måste få hjälp att fixa det dagliga med hygien, städning och skola. Skärmtiden kan användas för att motivera det som han annars inte skulle komma sig för att göra av egen maskin. Man duschar och städar och gör läxan innan man får tillgång till dagens lösenord till wifi. Det finns också väldigt bra appar och hjälpmedel för att hjälpa till att organisera och klara av dagen.
    Dessutom kommer han att må bättre om han får fysisk aktivitet, förslag som brukar passa barn med dessa diagnoser är simning, kampsporter, ridning eller löpning. Var inte rädd för något som tar upp mycket tid. Träning de flesta dagar i veckan är något positivt och blir en rutin och social träning.
    Medicinerar han? Kanske det är idé att se över doseringar och andra åtgärder?

  • Arlene

    Ett barn med autism och utvecklingsstörning måste få hjälp med vardagen.
    Han klarar inte själv att städa och ta hand om hygien mm utan måste bli hjälpt med sådana saker.
    Ett barn med autism förstår inte alltid meningen med hygien mm så antigen måste säga till varje dag att nu går du och duschar och borstar tänderna och kollar att han gör det, klarar han inte det själv måste man hjälpa honom att duscha mm.
    Likadant med att städa, en person med utvecklingsstörning och autism
    klarar inte att förstå vikten med att städa osv.
    Vad går han i för klass?
    Särskola eller resursklass?
    Eller har han resurs i vanlig klass?

    Han är funktionshindrad och för att kunna utvecklas så mycket han klarar måste man hjälpa honom och vägleda honom.

    Det går inte att uppfostra ett barn med autism och utvecklingsstörning genom att tro att han ska förstå själv vad som förväntas av honom.
    Men måste visa och hjälpa honom.

    Hoppas att han kan få hjälp av sina föräldrar eller andra vuxna med det.

Svar på tråden Föräldrar till barn med autism och adhd