• Anonym (mig själv)
    Äldre 5 Dec 01:38
    2731 visningar
    29 svar
    29
    2731

    Skolans ansvar vid upprepade stölder av min dotters saker?

    Har varit i en lite liknande situation. Klasskompisar (inga andra hade tillgång till klassrummet) snodde pennor och suddgummin såfort jag var borta. Under en period var jag borta rätt mycket också pga privata anledningar. Varje gång jag kom tillbaka hade mågon snott både pennor och suddgummin från "min" korg. Min pappa fick nog efter upprepade samtal med skolan, som inte reagera då vi inte kunde peka ut någon skyldig (eftersom jag inte var där när det skedde och ingen i klassen vågade "skvallra").

    Min pappa löste det i alla fall så att han åkte upp till skolan, gick in i klassrummet mitt under pågående lektion. Läraren undra vad pappa gjorde där och om han skulle hämta mig för att åka till Östra, vilket denna gång inte var fallet. Istället sa han klart och tydligt (medvetet högre än vad som behövts, för att klassen skulle höra) något i stil med "dessa upprepade penn- och suddgummistölderna är oacceptabla och det kanske inte anses som så allvarligt eller dyrt att ersätta, men nu är vi uppe i sjunde paketet pennor för terminen och om det inte stoppas blir det en polisanmälan. Jag kräver inte att de försvunna pennorna kommer fram, men jag kräver att det är slut på detta och det nu" och detta gjorde några i klassen lite nervösa, sedan börjades viskandet mellan de eleverna och efter den dagen var det slut på penn- och suddgummistölder i klassen.

    Jag säger inte att det är den första sak man ska göra, men det kan absolut vara en lösning om inget annat hjälper (kan ju tillägga att min klass var ett rent kaos, känd i hela stan för att vara brötig och jobbig, men detta "hotet" fungerade trots allt och vid händelsen gick jag i 5an)! Nu tror jag inte polisen skulle tagit det med pennorna särskillt "seriöst" men, säger ni att ni ska polisanmäla om stölderna fortsätter/vad ni satt för sas "krav" så polisanmäl för tusan! Annars är det ett tomt hot, och då ger det allt annat än effekt. Ett tomt hot i detta läge visar ju mer på att "vi säger vad som hellst för att få er att sluta, vi ska bara försöka skrämma er från att fortsätta, inget annat".

    Visst, det kanske anses pinsamt för dottern att mamma/pappa kommer inhoppande i klassrummet under lektionstid, men änsen? Detta måste ju sluta, och om man vill kan man ju ta det en fredag. Alltså att du går till skolan en fredag och säger något liknande vad min pappa sa, och den dagen har du sjukanmält dottern så hon slipper vara där (nej, jag uppmuntrar inte till att låtsas vara sjuk, men i vissa fall kan jag se det som "nödvändigt") och dessutom får eleverna chans att tänka över detta över helgen. Förmodligen säger de detta till sina föräldrar som förhoppningsvis agerar klokt och påpekar att de INTE får kommentera till din dotter om hur "dum" hon är som "skvallrat" till er vuxna.

    Jättebra att du vill stoppa det och göra något åt detta nu! Jag personligen tyckte mina föräldrar väntade för länge med att agera, var iofs även mobbad, och det gav mig ingen positiv självbild, inget självförtroende alls, ingen bra bild av skolan och lusten för att gå till skolan försvann helt. Så det enda jag kan säga är att fortsätta kämpa för att få stop på denna skit, så snabbt som möjligt! Det kommer gynna alla i slutändan!

Svar på tråden Skolans ansvar vid upprepade stölder av min dotters saker?