Inlägg från: telly |Visa alla inlägg
  • telly

    Namn med olika uttal

    Hej!

    Namn som kan uttalas på olika sätt. Jag undrar hur ni som har såna namn tycker att det är? Är det irriterande att några säger si och några så? Brukar ni rätta dom eller är det ok att folk har olika varianter? Vi funderar nämligen på ett av dessa namn till vår nyfödda, men tvekar pga att det inte är givet hur det ska uttalas. Är det konstigt om jag och maken uttalar det olika?

    Exempel

    Jenny - Jenny eller Jennie

    Paul - Paul eller Pål

    Tord - Tord eller Tård

    Eleonora - Eleonora eller Ellenora

    Cecilia - Cecilia eller Cicilia

    Anne - Ann eller Anne

    Artur - Art-urr eller Aartur

    Edvard - Eddvard eller Edvard

    Har ni fler exempel?

  • Svar på tråden Namn med olika uttal
  • telly
    DenNamnbitne skrev 2019-01-17 23:49:09 följande:

    Mycket intressant fråga! Jag tycker inte att man bör undvika ett namn för att det finns olika normer kring uttal. Jag har själv ett efternamn som kan uttalas olika så jag vet hur det är. Så länge man inte har ett uttal som är alltför olika eller okänt så är det nog inga problem. Tänk på huruvida ni gillar namnet i sig! Skulle ni båda föräldrar uttala det annorlunda är det bara lite kul. Av de namnen som ni listade uttalar jag dem:

    Jenny - Jenny eller Jennie - Jenny oftast men ibland slarvigt Jennie, tycker bäst om Jenny men båda är okej.Paul - Paul eller Pål - Uttalar det Pål, gillar inte riktigt PaulTord - Tord eller Tård - Uttalar Tård men gillar inte namnet.Eleonora - Eleonora eller Ellenora - Uttalar Elljonåra - Fint!Cecilia - Cecilia eller Cicilia - Cecilia självfalletAnne - Ann eller Anne - Ann är ett rätt självklart uttal skulle jag sägaArtur - Art-urr eller Aartur - Jag säger Aartur men tycker även att Arturr är fint!Edvard - Eddvard eller Edvard - Säger Eeedvard förutom till dem jag vet uttalar annorlunda eller om utlänningar.


    Är det ett problem tror du att heta tex Artur och att typ hälften man träffar på säger Arturr och hälften Aartur?
    Glad norrländska med triss i tjejer!
Svar på tråden Namn med olika uttal