• Mongoliet

    Brutit kontakten med närstående pga att de röstar på SD?

    Rasism är svårt att agree to disagree:a om.

  • Mongoliet
    Anonym (U) skrev 2018-12-05 07:50:02 följande:

    Haha. Håller med vänsterfolk är nästan värre.

    Alla rasister jag träffade IRL röstade på vänster.


    Ni rasister. Varför tror ni att majoriteten av svenskar tycker att SD:are är rasister? Tror ni att de tycker det på pin kiv liksom?
  • Mongoliet
    FDFMGA skrev 2018-12-05 13:57:13 följande:

    Hade en släkting som jag helt bröt kontakten med, inte så mycket för att han röstade på SD utan mer för att alla samtalsämnen ledde till skitsnack om invandrare och pk-eliter.

    Men sen fick han metastaserande cancer och i och med att han var ganska ensam så återupptog vi kontakten. När han var döende så var han för övrigt inte intresserad av skitsnack längre utan ville prata om livet.

    Ja, sen bröts kontakten igen, men då för att han dog.


    Har man varit sjuk eller känner någon som varit sjuk så röstar man ju V. Fram tills dess går det bra att vara rasist & rösta höger. Fattar inte varför SD vill sänka skatterna.
  • Mongoliet
    Zlisken skrev 2018-12-05 14:30:38 följande:

    Socialdemokraterna har med hjälp av MP styrt det här landet sedan 2014, snart har det gått 5 år sedan de tog över makten. Hur i helvete kan det komma sig att vi nu, nästan 5 år senare, har en verklighet där svårt sjuka inte beviljas sjukersättning och där personlig assistans dras in för de sjukaste?

    Det beror på att vår regering har prioriterat andra människor framför den svenska befolkningen(etniska svenskar och invandrare). Man kan inte både ha kakan och äta den. Om man på bara några få år har sett till så att hundratusentals människor kommit hit, så måste ju någon stå för notan.

    Och det vi ser ske idag är att några får stå för notan, och då blir det dem som är svagast i vårt samhälle. 


    Vilka är svagast i samhället tycker du. Invandrare eller SD:are?
  • Mongoliet
    Kirenaj68 skrev 2018-12-05 17:43:30 följande:

    Jag är fullt öppen med att jag röstar på SD och alla mina vänner och släktingar vet om det. Men ingen har brutit med mig och jag har inte brutit med någon. Det är inte politiken jag grundar min umgängeskrets på. En av mina äldsta vänner röstar på V och det är inget problem. Vi respekterar varandra även om vi står långt från varandra politiskt.

    Det går inte att bortförklara SD:s ursprung i 80-90-talets Vit Makt-rörelse. Den finns där och den är mycket beklaglig. Men dagens SD har inte mycket gemensamt med dåtida SD, även om det fortfarande ploppar upp en och annan dumskalle som framför rasistiska åsikter i olika sociala medier. Men sådana finns i alla partier, t.o.m i MP. Var det inte en MP.are i Järfälla som gjorde en liknelse mellan invandrare och cancersvulster?

    SD:s systerpartier i grannländerna Dansk Folkeparti (Danmark), Fremskrittspartiet (Norge) och Sannfinländarna (Finland) sitter alla i regeringsställning och de för en radikalare politik än SD, men de ses som mer rumsrena i Sverige eftersom de har en annat förflutet. Vilket är det viktigaste? Varje partis förflutna eller den politik de står för idag? 

    Ni som går omkring och är skitnödiga över SD: Slappna av. SD är inget att vara rädd för. Oroa er hellre mer över NMR. Skulle de nötterna få något att säga till om finns det all anledning att se upp i svängarna. Då är Sverige verkligen inne på en farlig väg.

    SD anklagas ofta för att ha orsakat det ena och det andra eländet i landet idag, men mig veterligen har SD aldrig suttit i regeringen.........


    Innan SD kom var det M & L som var de största rasisterna, då sa man samma som du säger om NMR om SD. Allt flyttas högerut. Personligen tycker jag att alla öster om V är rasister.
  • Mongoliet
    Anonym (hans) skrev 2018-12-05 19:20:38 följande:

    varför skulle man vilja bryta kontakten med familjemedlemmar, vänner eller andra msk om de röstade på SD i valet?

    finns det något giltigt argument för detta...


    För att man värderar empati högt.
  • Mongoliet
    nattuw skrev 2018-12-05 20:51:56 följande:

    Naturligtvis bryter man inte kontakten med någon baserat på vad de röstar på. Det skulle ju vara helt befängt. Ungefär som att frivilligt utsätta sig för ett liv i en filterbubbla.


    Så varför är du inte vän med nazister också isåfall. Eller det kanske du är? Du vill väl inte vara i en filterbubbla. Du kan ju omöjligtvis ha koll på vad nazismen är om du inte är vän med de, eller hur? Befängt var ordet.
  • Mongoliet
    nattuw skrev 2018-12-06 09:04:08 följande:

    Att bli vän med en nazist är nästan omöjligt då nazisterna är så få att man aktivt måste leta för att hitta dem. När det däremot handlar om personer som röstar på något etablerat parti (eller inte röstar alls) så är de tvärt om så pass frekvent förekommande att det blir nästan omöjligt att inte stöta på åtminstone någon med sympatier för ett visst parti. Du ser skillnaden?

     

    När det gäller ditt påstående om att man inte kan "ha koll på vad nazismen är" om man inte är vän med en nazist så har jag (och det var mig du citerade) aldrig påstått att man behöver vänner med en viss åsikt för att "ha koll på" vad något är. Det går till exempel utmärkt att "ha koll på" buddism utan att ha några buddistiska vänner. Däremot är det korkat att välja bort någon bara för att man vill leva i sin egen lilla bubbla där man är trygg mot alla orena tankar.


    Men varför bölar ni så fort ingen vill vara vän med er. Jag är kommunist men bölar inte om utifall folk skulle sluta vara vän med mig för det. Jag delar inte massa skit på Facebook eller babblar om det privat heller för den delen. Har tusentals vänner men bara en som lagt upp SD-skit på Facebook. Han har slutat. En annan som la upp sådant skit tog jag bort. Synd eftersom det var en trevlig kille i övrigt men jag vill ju ha fred på jorden & då måste man göra ett statement och börja i sin egen krets. Lite som att sopsortera.
  • Mongoliet
    Zlisken skrev 2018-12-06 12:23:13 följande:

    Ja och anledningen till att Socialdemokraterna och vänstern tappat så stor makt till högersidan(exempelvis SD) är ju för att en större del av befolkningen saknar förtroende för S/vänstern, eftersom de har gjort bort sig och skadat vårt land. Om nu SD är så hemska som du säger, att det är ett nazistparti, hur kan det komma sig att över 1 miljon röstberättigade valde att rösta på SD? 

    För om du har rätt i det du säger, dvs att SD är nazister, då är det ju väldigt märkligt att så många svenskar och invandrare röstat på dem.

    Den enkla förklaringen är att vänstersidan har misskött landet så grovt, så fruktansvärt illa, att 1 miljon människor valt att rösta på SD. Det svänger av en anledning, glöm inte det. De allra flesta i Sverige vill ha en en minskad invandring, det finns det undersökningar som visar. 


    Bara för att många tycker en sak så betyder ju inte det att det är bra. Då skulle S ha rätt i allt de säger. Det tycker ju varken du eller jag. Personligen tycker jag att S ligger närmare SD än V när det gäller låg empati.
  • Mongoliet
    Zlisken skrev 2018-12-06 13:36:14 följande:

    Vad som är bra är ju upp till var och en att tycka, det är inte min eller din uppgift att proklamera för folk vad som är bra eller inte bra. Men nu är det så att majoriteten av den svenska befolkningen, enligt de undersökningar som gjorts, vill ha en minskad invandring. Och därför har SD, som enligt dig är ett nazistparti, 1 miljon röstberättigade bakom sig. Majoriteten har den uppfattningen att vi har tagit emot för mycket invandrare, och då är det den vi ska ta hänsyn till. Att en kommunist i vänsterpartiet inte tycker det är bra, det spelar mindre roll, det är irrelevant.  


    Ni behöver ju inte vara oroliga. Löven låter ju som Hitler de senaste dagarna. Trots att jag är kommunist är Åkesson den bäste partiledaren enligt mig. C & M är mer fiender för mig än SD.
  • Mongoliet
    Zlisken skrev 2018-12-06 14:24:26 följande:

    Det naturliga är att du ser om din familj först, och sedan andra. Samma sak gäller i ett land, det ska främja sin befolknings intressen och inte andra länders folk.

    Sverige kan liknas vid en familj. Denna stora familj består bland annat av en åldring på 85 år. Den här familjen är lite konstig, för den beslutar sig att sparka ut 85 åringen på gatan. Och i den utsparkade 85 åringens rum låter man en ung frisk 25 åring flytta in, en 25 åring som inte har några band alls till familjen. Ungefär så har våra politiker behandlat vårt Sverige.    


    Var går gränsen? Din familj, din kommun, din del av Sverige, Sverige, Europa? Se hela världen istället alt ta du hand om din egen familj & skit i resten.
  • Mongoliet
    nernu skrev 2018-12-06 21:40:23 följande:

    Jag gillar inte konceptet. Att man helt ska bryta kontakten med alla man har något problem med. Förstår givetvis att man inte har kontakt med en förälder som förgripit sig på en eller liknande. Men jag tycker att jag hör mer och mer att folk klipper helt på grund av att någon är snål, tidskrävande, har fel åsikter osv. Tror inte att det gagnar någon.


    Men om man ska få plats med nya kontakter så måste man ju fasa ut en del gamla, ibland kanske man inte säger till de man klipper med men man fasar ut de så att kontakten blir nästintill obefintlig.
  • Mongoliet
    Anonym (mor) skrev 2018-12-06 23:26:17 följande:

    Fast hur betungande kan det vara att vara "vän" på FB med gamla faster Agda som kommit ut som SD:are? "Vännerna" sitter ju inte och häckar inne i hemmadatorn! Folk i teven har egna liv också.


    Feng shui. Betungande om faster Agda länkar till massa skit som man inte gillar. Personligen plockar jag bort vänner av massa olika anledningar. Har bara en SD-vän och han har slutat lägga upp massa skit sedan hans chef sa till honom att sluta. Detta eftersom inlägg däremellan var jobb-relaterade. Chefen ville inte bli förknippad med rasism. Det skulle vara kasst för hans buisness.
  • Mongoliet
    Maya84 skrev 2018-12-07 06:10:51 följande:

    Om denna chef inte vill bli förknippad med rasism, så borde han då stänga ute muslimer som anser att vad som står i Koranen är det enda rätta.

    Eftersom chefen inte tänkt så långt, utan väljer den enkla vägen (SD=rasister), så kommer han inte sluta välkomna denna grupp människor. SD är tydligen ren ondska. Dubbelmoral.


    Fast ingen av de muslimerna som du referar till skriver varannan post om hans företag. Ser du skillnaden. Han likt 80 % i Sverige tycker att SD är värre än ren ondska. Sverige är inte redo för den typen av rasism ännu.
  • Mongoliet
    Anonym (mor) skrev 2018-12-07 06:59:52 följande:

    Fast SD är ändå tredje största parti så att vifta bort dem som "onda" är lite överilat. Jag röstar på SD främst för att jag inte gillar Islams utbredning i vårt land.

    Jag skulle dö en smula varje dag om det byggdes en minaret och hölls böneutrop här i min lilla förort. Må Gud förlåta mig på den yttersta dagen  


    Procentuellt är islam ungefär lika stort som SD så de kan ju inte heller viftas bort som onda. Jag gillar inte SD:s utbredning i vårt land. Överila nu inte ett svar. Tänk till lite bestemor.
  • Mongoliet
    Maya84 skrev 2018-12-07 06:51:51 följande:

    Ok. Chefen gillar inte "rasism", när någon yttrar sina åsikter framför en dator. Då är det viktigt att ta avstånd. Att välkomna personer som uppenbart står för en ideologi där minoriteter straffas, ibland med döden, känns bättre, (dom skriver ju inte på en dator)

    Och nej 20% är fel siffra ,det är mer. Men ja, det är ju faktiskt så i dagens Sverige och att de 80% eller vad det kan vara anser att ett parti, som endast vill ett land det bästa, är det mest hemska som finns, och inte vågen av våldtäkter, misshandeln, skjutningar, terrorattacker osv. Det finns inget ont i det alls, tycker medelsvensson. Och du är en av dom. Grattis!


    Undrar vilken religion som har mest våldtäkter, misshandlar & straffas med döden? Tror nog att det är hyfsat jämnt.
  • Mongoliet
    nernu skrev 2018-12-07 07:58:55 följande:

    Tycker inte att det är samma sak. Sådant faller sig naturligt. Man flyttar eller byter jobb och glider isär. Det jag inte gillar är att man aktivt bestämmer sig för att klippa bort människor ur sitt liv som man haft en relation med så fort det inte passar. Tycker mig se att det blir mer och mer utbrett att man ska göra så. Det mest absurda exemplet är väl bloggaren Isabella Löwengrip som sagt att hon bryter kontakten och slutar umgås med alla som på något sätt tar någon energi från henne. Det ska vara positivt och effektivt hela tiden annars får det vara. Hemsk människosyn. Jag har/har haft flera människor omkring mig som jag kanske inte alltid tycker är jättekul eller som mår dåligt och jag tänker att det är självklart att ställa upp ibland som medmänniska.


    Skulle aldrig klippa någon som mår dåligt. Skulle jag ha en SD-vän som mår dåligt skulle jag vänta med att klippa hen tills hon är frisk givetvis. Ohälsa trumfar rasism och dumhet.
Svar på tråden Brutit kontakten med närstående pga att de röstar på SD?