• Anzil

    Kan inte en man och kvinna vara kompisar?

    Hej!

    Jag vid relativt lång tid tänkt på att det skulle bli intressanta dialog om jag fann en kvinnlig kompis. Det blir annorlunda och jag tror att det skulle bli kul.

    Ibland så tänker jag mycket på att ha någon att bara mysa med och inte nödvändigtvis ha samlag och jag tror det var någonstans där det kom att vilja ha en kvinnlig kompis som man gör någon aktivitet med på stan eller någonting och bara har konversation.

    Jag har mycket saker som gör om dagarna. Jag sysslar med fritidsaktivitet, volontärsarbetar och pluggar. Jag har full fokus på framtiden. Så något förhållande skulle nog kanske ändå inte fungera skulle jag tro.

    Men det känns så fel om man börja fråga ut en kvinnlig bekant om denne vill följa med på någon aktivitet eller någonting så som bio eller något. Det är som om att fråga om denne vill gå på dejt. Inte heller kan man väl säga: ''Följ med mig ut, men inte som en dejt.''. Det låter väl jättemärkligt?

    Börjar jag fråga om personen vill följa med ut och vi faktiskt börjar mer och mer umgås med varandra. Vad gör jag om personen börjar fråga förs sig själv om jag kommer ta steget till att kyssas eller inte - Med andra ord, tänk om personen själv vill vara mer som vänner. Då  kanske personen kommer må jättedåligt hädanefter vi fortsätter umgås eller något.

    Jag har ingenting emot mina manliga kompisar. Men jag tänker mig att det börjar kännas fyrkantigt. Jag har frågat mig själv om man inte kan helt enkelt ha kvinnliga kompisar som man kan börja umgås med. Och någonstans där börjar helt enkelt det hela suget.

    Jag har en granne som jag ibland råkar påträffa. Det blir knappt någon dialog överhuvudtaget. Mer än bara hälsningar i princip. Men om jag frågar henne om hon är intresserad av en aktivitet. Tolkas exakt allt sådant som en dejt?

    Hon verkar passa i min smak och jag tror vi skulle kunna ha en god konversation. Jag vill bara inte att allt skall låtas som en flört eller dejt.

  • Svar på tråden Kan inte en man och kvinna vara kompisar?
  • flygrl

    Klart en man och en kvinna KAN va kompisar. Jag har 2 manliga kompisar som jag trivs att vara med utan några som helst tankar på nåt mer än just vänskap. :) Men det e klart det lätt skulle kunna bli missförstånd rörande avsikterna, särskilt som jag upplever att många män/killar e ute efter en sak (guess what).

    Om en man föreslog mig att vi skulle kunna typ gå på bio eller ses på en fika skulle jag nog misstänka att han vill ha en dejt och att han sen skulle bli besviken på mig om det inte ?blev nåt mer?. Fast som sagt jag har lyckats bygga upp rent vänskapliga relationer med 2 män så omöjligt e det ju inte. :)

  • Chattisen

    Jag har i princip vuxit upp med killkompisar, inte några direkt på senare år. Men tycker nog att du ska vara tydlig, att du bara är ute efter vänskap. Just mellan man och kvinna kan tycke eller attraktion uppstå, så vill du vara på säkra sidan, var tydlig!

    Om någon som jag inte kände så bra bara ville umgås skulle jag nog tolka det som en dejt, vill du att dina avsikter ska vara tydliga ja då tycker jag att du säger rakt ut.

    Namn: jag tycker du är skön och skulle vilja lära känna dig, som en vän och kanske helt avslappnat ta en bio.

    Man och kvinna kan ha väldigt givande vänskap, extra viktigt dock att inga närmanden uppstår.

  • sandlilja

    Det går väl jättebra att säja " följ med ut, alltså inte som en dejt utan bara som vänner." Tydligt och klart. Visst kan hon bli kär i dej ändå men då får hon väl avgöra om hon inte vill träffas längre. Jag har haft nära killkompisar både som tonåring och vuxen som det aldrig funnits minsta lilla gnista till, man hamnade i något syskonliknande redan från början.

  • Godisbuske

    Nej det är mycket svårt, leder alltid till känslor för någon av er. En tjej funkar bäst som kompis om man haft ett förhållande tillsammans med, där båda inte känner något längre för varandra sexuellt. Där båda gjort ett avslut, så att säga.

  • Jennie med ie

    Eftersom en av mina bästa vänner sen 25 år är (hetero)man och jag kvinna så måste jag säga att Jovisst kan en man och en kvinna vara vänner, bra vänner. Visst händer det att en part får andra känslor för den andre förr eller senare, men det får man ju hantera när det uppstår i så fall och det är inget som är givet på något sätt och OM det sker måste det inte hindra vänskapen heller. Största hotet mot en sådan vänskapsrelation är snarare omgivningens fördomar och förutfattade meningar samt eventuella partners svartsjuka vare sig den är välgrundad eller ej.

Svar på tråden Kan inte en man och kvinna vara kompisar?