• Deeelicious

    Hur kan man maxa föräldraledigheten?

    Hur kan jag maxa föräldraledigheten om jag tar ut 7 dagar i veckan från barnets födsel?

    Om den ena föräldern ger den andre sina överförbara dagar är det max 9 månader man kan vara hemma med barnet då med föräldrapenning?

    Och hur gjorde ni innan förlossningen, tog ni ut föräldrapenning innan barnets födsel eller var hemma utan ersättning?

  • Svar på tråden Hur kan man maxa föräldraledigheten?
  • Deeelicious
    Alexi skrev 2018-12-05 21:49:25 följande:

    Har du koll på om ditt jobb ger någon extra ersättning vid föräldraledighet?

    Grejen med att maxa föräldraledighet handlar ju ofta om att spara dagar och det gör du ju inte om du tar ut 7 dgr per vecka.


    Ja de ger ersättning men det är ju bara de dagar jag tar ut FP.
  • Deeelicious
    Anonym (A) skrev 2018-12-06 07:01:39 följande:

    Sjukanmäl dig då och då för att spara dagar. Är du sjuk längre 7 dagar på rad behövs läkarintyg, så håll dig under det bara. Att hålla dig inomhus hemma dessa dagar är att rekommendera. Kanske även att bjuda hem (eller ordna så barnet kan vara hos) nån pensionerad släkting eller arbetslös vän som ska ?ta hand om barnet? (det gäller dock att denna släkting/vän är ytterst pålitlig och inte har problem med vad du håller på med, känner du ingen sån är det bättre att inte bjuda hem någon alls, alternativt låtsas vara sjuk på riktigt inför alla, för annars är risken att de anmäler), man vet aldrig om det finns spioner någonstans. Det kan vara skvallerkärringen till granne som på något konstigt sätt fått reda på att du är sjukskriven, men ser att du är ute och verkar pigg, och då anmäler. Eller att myndigheterna gör hemliga kontroller om de till slut börjar misstänka något, det vet man aldrig.


    Hur ofta kan verka rimligt att sjukanmäla sig under det året? Om man sjukanmäler sig under 4 7-dagarsperioder under föräldraledigheten(en månad totalt) verkar det skumt eller kan det gå bra tror du?
  • Alexi
    Deeelicious skrev 2018-12-06 10:12:22 följande:
    Hur ofta kan verka rimligt att sjukanmäla sig under det året? Om man sjukanmäler sig under 4 7-dagarsperioder under föräldraledigheten(en månad totalt) verkar det skumt eller kan det gå bra tror du?
    Men alltså hallå! Försäkringsbedrägeri kallas det.

    Sjukpenning under föräldraledighet får man ju också bara om någon annan tar hand om barnet. Och är barnet yngre än åtta månader måste då den andra föräldern ta ut fp så man sparar inte dagar och inte mer pengar heller.
  • Anonym (A)
    Alexi skrev 2018-12-06 10:41:26 följande:

    Men alltså hallå! Försäkringsbedrägeri kallas det.

    Sjukpenning under föräldraledighet får man ju också bara om någon annan tar hand om barnet. Och är barnet yngre än åtta månader måste då den andra föräldern ta ut fp så man sparar inte dagar och inte mer pengar heller.


    Och vem fan bryr sig? Till och med aftonbladet har tipsat om att sjukanmäla sig för att spara dagar. Nu menar de säkert förstås när man verkligen är sjuk men det är en annan historia.
  • Alexi
    Anonym (A) skrev 2018-12-06 10:52:19 följande:
    Och vem fan bryr sig? Till och med aftonbladet har tipsat om att sjukanmäla sig för att spara dagar. Nu menar de säkert förstås när man verkligen är sjuk men det är en annan historia.
    Barnet kanske bryr sig när föräldern hamnar i fängelse...
  • SI12344

    Är det här Sverige i ett nötskal? Hellre fuska med ersättningar från det offentliga än se till så att man har pengar för att skaffa barn. Eller - sjuka tanke - dra ned på sina utgifter.

  • Anonym (A)
    SI12344 skrev 2018-12-06 11:08:28 följande:

    Är det här Sverige i ett nötskal? Hellre fuska med ersättningar från det offentliga än se till så att man har pengar för att skaffa barn. Eller - sjuka tanke - dra ned på sina utgifter.


    Absolut. ?Det offentliga? är mina skattepengar som har stulits från mig.
  • Anonym (A)
    Alexi skrev 2018-12-06 11:02:29 följande:

    Barnet kanske bryr sig när föräldern hamnar i fängelse...


    Haha ja, eller hur!
  • Alexi
    Anonym (A) skrev 2018-12-06 11:13:55 följande:
    Haha ja, eller hur!
    2 §  Den som lämnar oriktiga uppgifter eller inte anmäler ändrade förhållanden som han eller hon är skyldig att anmäla enligt lag eller förordning, och på så sätt orsakar fara för att en ekonomisk förmån felaktigt betalas ut eller betalas ut med ett för högt belopp, döms för bidragsbrott till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
  • Deeelicious
    Alexi skrev 2018-12-06 11:18:47 följande:

    2 §  Den som lämnar oriktiga uppgifter eller inte anmäler ändrade förhållanden som han eller hon är skyldig att anmäla enligt lag eller förordning, och på så sätt orsakar fara för att en ekonomisk förmån felaktigt betalas ut eller betalas ut med ett för högt belopp, döms för bidragsbrott till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.


    Men hallå, jag betalar faktiskt också skatt i det här landet och kan väl inte rå för att jag aldrig är sjuk medan min vän är det flera gånger per år. Har inte jag samma rättighet bara för att jag är frisk? Helt ärligt tycker jag att jag har det!
  • legomum

    Titta på hur många dagar du redan tagit ut och se om du kan byta några i v/månaden mot lägstanivådagarna.

    Då kan du dra ut på sgi dagarna iaf lite.

  • SI12344
    Deeelicious skrev 2018-12-06 12:10:53 följande:

    Men hallå, jag betalar faktiskt också skatt i det här landet och kan väl inte rå för att jag aldrig är sjuk medan min vän är det flera gånger per år. Har inte jag samma rättighet bara för att jag är frisk? Helt ärligt tycker jag att jag har det!


    Det kan inte vara många kronor om du måste ta 7 dagar i veckan.
  • SI12344
    Anonym (A) skrev 2018-12-06 11:13:28 följande:

    Absolut. ?Det offentliga? är mina skattepengar som har stulits från mig.


    Föräldraförsäkringen är en avgift din arbetsgivare betalar. Men visst, sno tillbaka om det känns rätt.
  • Alexi
    Deeelicious skrev 2018-12-06 12:10:53 följande:
    Men hallå, jag betalar faktiskt också skatt i det här landet och kan väl inte rå för att jag aldrig är sjuk medan min vän är det flera gånger per år. Har inte jag samma rättighet bara för att jag är frisk? Helt ärligt tycker jag att jag har det!
    Vad har du rätt till? Att fuska? Ojoj, är det de värderingar du tänker lära ditt barn så har det barnet rätt taskiga förutsättningar.
  • Anonym (Sjuk)
    Deeelicious skrev 2018-12-06 12:10:53 följande:

    Men hallå, jag betalar faktiskt också skatt i det här landet och kan väl inte rå för att jag aldrig är sjuk medan min vän är det flera gånger per år. Har inte jag samma rättighet bara för att jag är frisk? Helt ärligt tycker jag att jag har det!


    Alltså herregud.... det är väl fantastiskt att även de mindre lyckligt lottade människor som är sjuka ofta och i länge i det här landet inre behöver gå under ekonomiskt samtidigt som de har dålig hälsa? Detta vill du alltså utnyttja, du tycker i princip att det är orättvist att du är vid så pass god hälsa för då får du inte ta del av sjukpenningen!? Sjukaste jag hört. Tacka din lyckliga stjärna att du är frisk!! Finns många som skulle vilja vara i dina skor kan jag säga.

    Var istället tacksam över att du får ta del av världens mest generösa föräldraförsäkring. Tänk om alla gjorde som du tänker göra, tror du att vi då skulle kunna fortsätta ha så hög sjukpenning och föräldrapenning som vi faktiskt har?
  • nnnnnnnn

    Det enda sättet att få dagarna att räcka längre eller få mer pengar är att du jobbar.

    Har ni inga andra möjligheter än att ta ut 7 dagar/vecka för att överleva ekonomiskt, så måste du arbeta mer... Finns liksom inget att välja på...

    Andra möjligheter:

    * Om partnern har högre SGI = dennes SGI-dagar är värda mer än dina (kolla på FK-kassakollen om du är osäker på dagarnas värde), så kan denne ta ut fler SGI-dagar tex genom att ta FL varje måndag och ta ut SGI-dagar över helgen lördag + söndag + måndag. Det kan göra att man får ut mer pengar än om man jobbar 100%. Dessutom kan du jobba lördag + söndag + måndag varje vecka och tjäna en hel del... Vilket verkar behövas.

    * Gå igenom varenda krona och se vad de går till. Vad kan man spara in på?
    Köpstopp 1 år?
    Ta bort alla abonnemang och prenumerationer?
    Sluta betala för sådant man inte utnyttjar så ofta?
    Sälja bilen?
    Städa ut allt ur förråd och skåp som man inte använder och sälja på begagnatmarknaden tex blocket, tradera eller vanliga loppisar.
    Laga all mat från grunden + baka allt bröd mm själva
    Sluta köpa mat och fika ute/hämtmat
    Den som är hemma kan ha som "jobb" att spara pengar tex gå igenom reklamblad och handla mat efter vad som är billigt, laga trasiga saker, sälja av saker från förråd mm. Då behövs inte så stora inkomster för att gå runt.
    Kan man ta något extrajobb när man är FL? Även småsaker som att man sätter upp en lapp att man kan rasta grannarnas hundar för en billig peng, kan göra att man går plus på barnvagnspromenaden.

  • foodforclouds
    Deeelicious skrev 2018-12-06 12:10:53 följande:
    Men hallå, jag betalar faktiskt också skatt i det här landet och kan väl inte rå för att jag aldrig är sjuk medan min vän är det flera gånger per år. Har inte jag samma rättighet bara för att jag är frisk? Helt ärligt tycker jag att jag har det!
    Nej. Just eftersom du är frisk har du inte den rätten.
  • Kellie13
    Alexi skrev 2018-12-06 11:02:29 följande:
    Barnet kanske bryr sig när föräldern hamnar i fängelse...
    Haha vet du att jag tror att det är ett troll som vi har att göra med för en normal människa skriver inte så i ett forum.
  • ja88

    Jag planerar att spara dagar genom att läsa distanskurser på halvtid vilket både skyddar SGI och ger extra inkomst. Det är förstås ett lån till viss del men jag tycker det är värt det. Behöver dessutom lite fler HP för att säkert komma in på en vidareutbildning jag vill läsa sen. Det är dessutom ett lagligt och ärligt alternativ jämfört med bidragsfusket som andra tipsat om...

  • Anonym (Jill)
    Deeelicious skrev 2018-12-05 10:18:46 följande:

    Ja, som ekonomin ser ut nu så kommer vi behöva ta ut 7 dagar.


    Smart att skaffa barn då...
Svar på tråden Hur kan man maxa föräldraledigheten?