• Äldre 5 Dec 15:11
    149 visningar
    7 svar
    7
    149

    Hjälp mig att räkna ut graviditetsvecka!

    Hej jag är lite förvirrad, var på tidigt ultraljud och fick reda på att jag är i vecka 7+6. Men om jag inte hade varit på tidigt ul hade jag väl lagt till nån vecka eftersom man brukar räkna från mensens första dag eller hur ska jag tänka? De flesta gör väl inte ul såhär tidigt..

  • Svar på tråden Hjälp mig att räkna ut graviditetsvecka!
  • Äldre 5 Dec 15:31
    #1

    Menar du att det inte stämmer med din senaste mens?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 5 Dec 15:33
    #2

    När jag va på vul i v7+2 så stämde det exakt med min sista mens första dag. Fick du inte ett bf? :)

  • Äldre 5 Dec 15:38
    #3

    Du är i v 8, är det så du menar?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 5 Dec 15:39
    #4

    Min mens började 8 oktober. Men det lär väl vara ul jag ska gå efter tänkte bara att om jag inte hade gjort detta hade jag väl utgått från 8 oktober och hade då varit längre gången?

  • Äldre 5 Dec 15:41
    #5

    Då är du i v 8+2 nu enligt bf om du har cykel på 28 dagar. Och någon dag hit och dit kan det diffa. Men det riktiga bf får du på kub eller rul.

  • Äldre 5 Dec 15:44
    #6

    Okej tack för svar :)

  • T W
    Äldre 5 Dec 15:46
    #7

    Det stämmer bara att räkna från mensens första dag om man har en cykel på ca 28 dagar. Har man en lång cykel kan man alltså få ett datum som inte "matchar" med den uträkningen. Eftersom det är ungefär samma tid från ägglossning till mens oavsett så blir tiden från senaste mens till ägglossning längre, alltså blev man gravid senare vid lång cykel.
    Nu är det ju ofta rätt svårt att mäta så tidigt så det kan även vara så att du får en annan vecka vid nästa ul.

Svar på tråden Hjälp mig att räkna ut graviditetsvecka!