• Anonym (fatti­g)
    Äldre 5 Dec 15:35
    695 visningar
    132 svar
    +2
    132
    695

    Nya TV-avgiften = 3 dagars mat

    Som sjuk och fattig har jag valt bort TVn. Det har altid varit en onödig kostnad för mig, jag har annat som jag måste lägga pengar på. Jag går egentligen back varje månad i och med växande skulder men jag kan inte lägga pengar jag inte har på någonting. 

    Idag råkade jag hitta en sajt där den nya tv-avgiften var med i skatteuträkningen och insåg att det är 3 dagars mat i månaden för mig ungefär. Det känns fruktansvärt jobbigt, särskilt som jag redan snålar med maten så mycket hälsan tillåter.

    Men grattis till alla ni friska ensamstående med heltidslön som har tv. Ni får ju billigare och kan äta lite mer och bättre.

  • Svar på tråden Nya TV-avgiften = 3 dagars mat
  • Äldre 6 Dec 11:57
    Anonym (fattig) skrev 2018-12-05 16:26:42 följande:
    Du har aldrig faktsikt försökt vara sjuk och leva på bara 20 kr per dag va? År in och år ut.
    Jag håller med om att nya avgiften är skit och hela systemet har alltid varit skräp.

    Bättre att de går med ex boxer och så får de som vill ha kanalerna betala för det och de som inte vill ha dem ska slippa dem och då slippa betala.
    Är inte ett dugg intresserad av att se på deras utbud då jag tycker att 99% är skräp.
    Varför ska jag betala för något som är dåligt? Vart är konsumentköplagen här???

    Sedan är min undran vart du gör av dina pengar om du endast lägger 620kr/månad på mat och du får 9.500kr i månaden i ersättning. Vart bor du som har en sådan dyr hyra?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Det kan räcka.­)
    Äldre 6 Dec 12:07
    Anonym (fattig) skrev 2018-12-05 16:32:21 följande:

    Jag ska gå och handla för min tjuga nu. Jag kommer tillbaka senare..


    Ät linser, och morötter och lök, inte nudlar.
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 6 Dec 12:09
    Anonym (Låg ersättning) skrev 2018-12-06 10:43:30 följande:

    Är du dum eller? Uppenbarligen har inte alla råd.

    Men jag är helt för att man avskaffar tv-avgiften och lägger det på skatten, jag har önskat det i typ 20 års tid. Men du kan ju inte påstå att alla har råd för det vet du ju ingenting om.


    Nej men du måste vara det med tanke på hur du argumenterar. Alla har råd. Det kommer inte att kosta Ts särskilt mycket. Att påstå att man inte har råd är som att vägra betala skatt till barnomsorgens kostnader. Klart att man har råd att betala den skatt man har men inte fasen känns det roligt. Då Ts har garantibeloop i sjukersättning så kommer hon knappt att betala för skatten.
  • Anonym (+++)
    Äldre 6 Dec 12:19
    +1
    Anonym (fattig) skrev 2018-12-05 15:35:15 följande:

    Som sjuk och fattig har jag valt bort TVn. Det har altid varit en onödig kostnad för mig, jag har annat som jag måste lägga pengar på. Jag går egentligen back varje månad i och med växande skulder men jag kan inte lägga pengar jag inte har på någonting. 

    Idag råkade jag hitta en sajt där den nya tv-avgiften var med i skatteuträkningen och insåg att det är 3 dagars mat i månaden för mig ungefär. Det känns fruktansvärt jobbigt, särskilt som jag redan snålar med maten så mycket hälsan tillåter.

    Men grattis till alla ni friska ensamstående med heltidslön som har tv. Ni får ju billigare och kan äta lite mer och bättre.


    Jag hade sympati med ditt inlägg till sista stycket - där försvann den snabbt! Bitterheten lyste plötsligt igenom och svängde från frustration över själva lagändringen till att drabba andra människor som inte har gjort dig ett enda dugg! Var det hela syftet med ditt inlägg - att få gnälla lite över människor som råkar ha mer pengar? 
  • Anonym (Ä)
    Äldre 6 Dec 12:31
    -1 +1

    Så är det. När folk väljer att varken kolla på eller betala för den partiska pk-skiten så ser staten till att tvinga folk att betala för något som tidigare var frivilligt. Tänk er ett företag som gjorde så här - stal pengar från folk som varken har eller vill ha deras produkter. Låter det rimligt? Nej. Men när det är staten istället för ett företag så är det plötsligt rimligt enligt vissa.

  • Äldre 6 Dec 12:46
    Anonym (Hmm) skrev 2018-12-05 16:39:00 följande:

    Har man 20 kronor per dag till maten så kan man inte välja oxfilé. Det handlar inte om att folk ska tvingas äta det de inte vill utan att folk ska ha tillräckligt med mat för att äta sig mätt. Man kan inte äta dyrare än vad man har råd med. Att plocka pantburkar är ett bra tips. 4 burkar om dagen ger 120 kronor mer varje månad till maten.


    Men VAD har det med saken att göra? Jag och min man har en mycket god ekonomi men drar ned på ALLA kostnader så mycket som det går för vi tycker om att leva snålt och vill inte slösa pengar i onödan. Vi ser ALDRIG på tv för vi är inte intresserade/har ej tid och har ingen anledning att betala för något vi inte ens använder. Den friheten ska man ha rätten att ha!
  • Anonym (Lotta­)
    Äldre 6 Dec 14:04
    Anonym (Hmm) skrev 2018-12-05 20:59:32 följande:
    Vi har högkostnadsskydd i Sverige. Ta bort 300 kronor till medicin och läkarvård så har man 3200 kvar. Hjälpmedel kan man få via Fk eller soc. Nog kan man ha TV och mobil fast man har 3200 kronor att klara sig på. Nu har Ts tak över huvudet och det är mycket mer än vad alla andra har. Sen kan man tycka att alla har rätt att bo i en tvåa men så fungerar det inte i Sverige.
    Ojoj! Min verklighet är att jag t.ex. har receptbelagd medicin som inte omfattas av förmån samt en hel del utgifter förknippade med sjukdom som jag får stå för själv.

    I mitt Landsting får man nästan inga hjälpmedel, möjligen hyra om det är för tidsmässigt kortare period,allt annat får man köpa.

    Det är först när man själv är där man inser hur det verkligen är att leva som sjuk och då saknar man ofta förutsättningar att t.ex engagera sig politiskt.

    Jag ÄR tacksam att jag är svensk och över våra, jämfört med andra länders generösa välfärd, men många människor är rätt okunniga hur verkligheten kan se ut för den som är svårt och långvarigt sjuk eller svårt funktionshindrad.

    Och är man varaktigt och obotligt sjuk handlar det inte om en avgränsad tidsperiod såsom när man lever på studiemedel eller föräldrapenning utan det är resten av livet och med vetskapen om att uppnår man ålderspension blir det ännu knaprare.
  • Anonym (Hmmmm­....)
    Äldre 6 Dec 14:04
    Deeelicious skrev 2018-12-06 12:46:22 följande:
    Men VAD har det med saken att göra? Jag och min man har en mycket god ekonomi men drar ned på ALLA kostnader så mycket som det går för vi tycker om att leva snålt och vill inte slösa pengar i onödan. Vi ser ALDRIG på tv för vi är inte intresserade/har ej tid och har ingen anledning att betala för något vi inte ens använder. Den friheten ska man ha rätten att ha!
    Jag har inga barn och använder inte skolan men måste likförbannat betala för den. Jag har ingen bil men måste likförbannat betala vägarna. Finns en massa annat som jag aldrig använder men ändå måste betala via skatten.
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 6 Dec 14:11
    Anonym (Hmmmm....) skrev 2018-12-06 11:13:31 följande:

    Är det inte fördyrande att behöva köpa B12-tillskott?


    Det kostar knappt en krona per dag. Väl investerade pengar när kosten är så billig.
  • Anonym (Hmm)
    Äldre 6 Dec 14:15
    Deeelicious skrev 2018-12-06 12:46:22 följande:

    Men VAD har det med saken att göra? Jag och min man har en mycket god ekonomi men drar ned på ALLA kostnader så mycket som det går för vi tycker om att leva snålt och vill inte slösa pengar i onödan. Vi ser ALDRIG på tv för vi är inte intresserade/har ej tid och har ingen anledning att betala för något vi inte ens använder. Den friheten ska man ha rätten att ha!


    Läs det jag citerade också... Personen drog upp att man inte ska tvingas att äta sånt man inte vill bara för att man har lite pengar. Public service är lagstadgat. Du kan välja bort att få barn men du får ändå vara med och betala via skattsedeln för andras ungar. Samma med public service.
Svar på tråden Nya TV-avgiften = 3 dagars mat