• Whattado

    Trakasserad av exman som bor utomlands. Vad kan jag göra?

    Jag och mitt ex har ett barn tillsammans och jag bor med barnet i Sverige sedan många år tillbaka. Exet bor i ett land utanför EU. Jag har sedan barnet föddes haft ensam vårdnad och vårdnaden ifrågasattes inte heller vid flytten till Sverige.

    Lång historia kort- exet trakasserar nu mig då han är arg på att han måste betala underhåll (betalningarna går genom försäkringskassan) och då han ligger efter med betalningarna. Han säger också att det är hans tur att ha barnet och att jag ?borde skicka dit? hen.

    Han skickar många och långa meddelanden som jag försökt att ignorera. Då har han hotat om att trakassera min familj istället, vilket han nu börjat göra. Han har hittills kontaktat min ena förälder och syskon, minst två av mina kompisar, min sambo och min sambos mamma.

    Han säger att han bara vill veta var vårt barn är fast han i andra sekunden säger att han anlitat en privatdetektiv och vet allt om oss. Han säger att han tänker skicka hit folk och att det är bäst att jag gör som han säger.

    Jag har precis gjort en polisanmälan här i Sverige men antar att den kommer läggas ned.

    Jag känner mig helt förtvivlad och så maktlös. Vad kan jag göra och vem kan jag vända mig till?

  • Svar på tråden Trakasserad av exman som bor utomlands. Vad kan jag göra?
  • Annikattkatt

    Tänker att polisen kanske kan hjälpa dig, även om anmälan inte går igenom så kanske de kan hjälpa dig på något annat vis.

    Lycka till!

  • Anonym (K)

    Har han aldrig kommit/fått komma till sverige för att träffa barnet? Eller har ni aldrig hälsat på? Jag hade också tyckt att det känts lite konstigt att betala underhåll för ett barn som jag aldrig får träffa, om det nu är så.

    Absolut inte okej att han beter sig såhär! Jag bara undrar varför han gör det.

  • Whattado

    [quote=79264921][quote-nick]Anonym (K) skrev 2018-12-05 20:03:20 följande:[/quote-nick]Har han aldrig kommit/fått komma till sverige för att träffa barnet? Eller har ni aldrig hälsat på? Jag hade också tyckt att det känts lite konstigt att betala underhåll för ett barn som jag aldrig får träffa, om det nu är så.

    Absolut inte okej att han beter sig såhär! Jag bara undrar varför han gör det.[/

    De första åren ville jag inte ha nåt underhåll för jag uppmuntrade honom att komma och hälsa på istället. Jag ringde varje vecka för att barnet skulle ha kontakt med sin pappa men exet var alltid upptagen med annat så jag sa att han istället fick höra av sig när han hade tid. Han ringde då några gånger om året och oftast för att bråka eller kolla vad jag gjorde, inte för att prata med barnet.

    Försäkringskassan ställde sedan krav på mig att leta upp pappan och kräva underhåll vilket bidrog ännu mer till hans ilska. Jag har inte vågat att hälsa på honom med tanke på hur han ostabil han är vilket också var anledningen till att det tog slut.

  • Whattado
    Anonym (Praktisk) skrev 2018-12-05 20:10:30 följande:

    Sluta svara I telefonen. Spärra m@ilen.


    Han har redan hotat med att ringa både mig och sambon på jobbet. Om jag blockar honom från mobilen så är det rätt troligt att han hittar andra vägar att kontakta mig eller trakassera de i min närhet.
  • felix le chat

    Vad du faktiskt kan göra från Sverige beror på vilket land ditt ex kommer från ?
    Om han tex kommer från Canada eller Australien kan du kontakta deras ambassad här i sverige och be att få lämna in en polisanmälan om trakasserier och hot.
    det är lika olagligt där som här.

  • Whattado
    felix le chat skrev 2018-12-05 20:21:16 följande:

    Vad du faktiskt kan göra från Sverige beror på vilket land ditt ex kommer från ?

    Om han tex kommer från Canada eller Australien kan du kontakta deras ambassad här i sverige och be att få lämna in en polisanmälan om trakasserier och hot.

    det är lika olagligt där som här.


    Han bor i usa. Jag kontaktade den svenska ambassaden där som sa att det enda jag kunde göra var att polisanmäla i Sverige.

    Den amerikanska ambassaden är omöjlig att få kontakt med, de svarar bara med standardsvar med hänvisning till deras hemsida. Kan jag göra mer med hjälp av dem tro?
Svar på tråden Trakasserad av exman som bor utomlands. Vad kan jag göra?