• Äldre 5 Dec 20:25
    2014 visningar
    45 svar
    45
    2014

    Internationella pojknamn

    Hej!

    Vi skulle uppskatta alla förslag vi kan få vad gäller internationella pojknamn. Det ska vara fullt gångbart och etablerat här i Sverige samt att det ska kunna uttalas utan problem och utan att det låter konstigt på svenska.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Internationella pojknamn
  • Äldre 5 Dec 22:41
    #4

    Tack för era förslag!

    @Mia

    Har en vän med en liten son som heter Frank, fint och bra namn men alltså inte aktuellt för just oss.

    @Gravid

    Gillar både Adam, Adrian och Samuel. Varav två fanns med på vår lista sedan tidigare. Övriga förslag är i mina öron lite väl uttjatade/vanliga. (Åtminstone i vår omgivning).

    @UndrandeSökare

    Har faktiskt kollat almanackan, om än inte hela, utan att hitta rätt ännu. Bra tips dock!

    Gillar flera av dina förslag, noterar och hoppas på att några fler vill bidra med namn!

  • Äldre 6 Dec 13:16
    #9
    fjanten skrev 2018-12-06 09:10:04 följande:

    Noa/Noah, Louie/Loui, Samuel, Isak/Isac, Harry, Erik/Eric... Svårt när man inte riktigt vet er smak, men några av dessa var på vår lista (vi är en svensk och en australisk förälder).


    Tack! Gillar Noa och Harry.

    För att få en hint om vår nansmaj är namn vi haft uppe som förslag är exempelvis Adam, Adrian, Alexis, Aron, Charlie, Elton, Lennon, Milton, Melvin. Svårt också för oss att hitta ett namn som vi båda föräldrar gillar...
  • Äldre 6 Dec 15:29
    #14
    fluu skrev 2018-12-06 14:02:59 följande:

    Dels kan du ju köra på klassiker som är vanliga i Sverige, typ: Philip, Henry, Adrian, Alexander, Nicholas, Benjamin, Casper, Carl, Gabriel, Oscar,Ruben, Aron.

    Dels namn som låter mer utländska och är ovanligare, men ändå är bekanta i Sverige, typ: Cedric Douglas, Maximilian, Malcolm, Rufus, Seth, Nathaniel, Levi, Vincent, Julian, Eli, Edgar.


    Hur uttalar man Levi? Som det stavas? Hm, det är nog lite för ovanligt här i Sverige för min smak.

    Bra förslag i övrigt, gillar nog "medelvanliga" namn. Vincent och Rufus går fetbort men gillar Gabriel och även Malcolm, tror dock att min andra halva inte håller med, tyvärr.
  • Äldre 6 Dec 20:55
    #19
    UndrandeSökare skrev 2018-12-06 15:42:03 följande:

    Levi kan uttalas som i jeansmärket.

    www.levistrauss.com/

    sv.wikipedia.org/wiki/Levi


    AmeliaG skrev 2018-12-06 16:48:13 följande:

    Jag gillar Damian


    Dessa tycker jag får lite konstlade uttal på svenska.
  • Äldre 7 Dec 15:21
    #21
    fluu skrev 2018-12-07 08:35:24 följande:

    Med långt e och kort i. Huruvida det är ovanligt beror på om man ser till generation eller inte.


    Okej. Ja, så är det säkert! Jag har personligen aldrig någonsin hört någon med det namnet i Sverige i alla fall. Det verkar dock inte supervanligt om man ska tro SCB.
  • Äldre 12 Dec 21:28
    #24
    Anonym (L) skrev 2018-12-12 05:52:36 följande:

    Vi kommer döpa sonen till Jack. Behövde ta hänsyn till flera språk: spanska (då vi bor i Spanien), svenska och engelska. Det är så pass internationellt gångbart att till och med spanjorerna uttalar det 'korrekt' utan att 'förspanska' uttalet, låter som när vi säger det på svenska, alltså Jack med A och inte 'Djäck' som på engelska.


    Jag gillar namnet Jack, men inte pappan tyvärr...
Svar på tråden Internationella pojknamn