• smyg

    Korta uppsägningstid med att ansöka om föräldraledighet

    Hej hej,

    Jag har tremånadersuppsägningstid.
    Jag har rätt att ta ut föräldrapenning också.

    Om jag t ex säger upp mig 1/3 så måste jag jobba fram till 1/6. Men om jag samtidigt ansöker om att vara föräldraledig från och med 1/5 så behöver jag jobba endast två månader, alltså fram till 1/5. Stämmer det?

    Dvs att jag vill korta min uppsägningstid med att ansöka om föräldraledighet.

    Tacksam för hjälpen.
  • Svar på tråden Korta uppsägningstid med att ansöka om föräldraledighet
  • Anonym (Anna)

    Rent teknisk kan du göra det. Man skall anmäla föräldraledighet i god tid vilken brukar anses vara 2 månader men det är inte olagligt att anmäla senare.

    Därremot kan du skapa problem för din arbetsgivare om de inte kan ersätta dig med nån annan eller om det finns tid för dig att lära upp eller överlämna.

    För att följa reglerna bör du ansöka om föräldraledighet 2 månader innan det börjar alltså samtidigt som du säger upp dig.

    Du får fundera på om det är ok och om du skapar problem för arbetsgivaren och om det kan bli problem för dig med referenser.

    Det bästa är egentligen att berätta allt för arbetsgivaren när du säger upp dig och fråga om det är ok att du går tidigare.

  • Anonym (Q)

    Uppsägningstiden är ju den samma, du är mao anställd men inte på arbetet den sista månaden om du blir beviljad föräldraledighet!
    Är det någon särskild anledning till att du inte vill jobba den sista månaden?

Svar på tråden Korta uppsägningstid med att ansöka om föräldraledighet