• Anonym (Halvf­attig)
    Äldre 5 Dec 23:39
    2129 visningar
    170 svar
    -1
    170
    2129

    Tjejen tjänar mer.. Gnäller

    Okej lite snabb info! Både jag och min sambo kommer från början från mindre städer. Dock ej samma stad för att förtydliga!

    Vi bor nu en av Sveriges större städer och båda är runt 35 och. Vi har inga barn. Vi har bott ihop i fem år.. och sambon har högskoleutbildning men inte jag.

    När vi flytta ihop tjänade vi nästan exakt lika mycket. Min tjej har lite mer kvalificerat jobb än mig och utbildning. Klart hon ska ha okej lön! Men ärligt talat har jag också ett jobb med mycket ansvar stress m.m.

    Min lön har på fem år ökat med nån tusenlapp eller två. Sambons har ökat med 50-60% ungefär. Hon tjänar lätt 13 eller 14 tusen mer. Blir lite stressad av detta.. Men nu ska min sambo få ännu högre lön, men inte så mkt som hon hoppats. Hon fick en tuselapp mindre än begärt..

    Nu till min fråga? Är 44-45k dåligt? De flesta på hennes jobb med samma uppgifter tjänar klart sämre.. Sambon gnäller och klagar, och jag blir sårad som fn. Bad ska jag göra?

  • Svar på tråden Tjejen tjänar mer.. Gnäller
  • Anonym (Anony­mm)
    Äldre 13 Dec 13:29
    Anonym (B) skrev 2018-12-13 12:38:22 följande:

    Så vid vilken nivå slutar rätten att gnälla?

    Det som stör mig är att vissa lågavlönade har inte en susing om vilken insats vissa högavlönade jobb kräver. De känner ingen högavlönad, än mindre är på ett högavlönat jobb själv. Många högavlönade har tidigare jobbat i lågavlönade yrken, extrajobb vid sidan av studier eller heltidsjobb innan studier och karriärsskiften. Det finns ingen automatik i att inte kunna sätta sig in i en lågavlönads vardag. Ytterst få föds med silversked i munnen. De flesta har levt fattiga någon gång i livet.

    Jag anser man har rätt att gnälla på sin lön oavsett hur hög den är. Det ska ställas mot den insats man gör och lönen för det jobbet.

    Det har inte ett skit med att göra att man inte skulle känna empati för långtidssjukskrivna, folk som hamnar mellan stolarna i socialförsäkringssystem eller att vissa vårdyrken inte ska ha bättre betalt. Det går att vara högavlönad och fortfarande tycka att andra ska få det bättre. Och dela med sig till samhället genom att betala betydligt mer i skatt än gemene man.


    Men det låter som det när man klagar om sin höga lön. Sen dessutom finns det folk som tjänar höga löner som inte gör alls så mycket som andra gör.
  • Äldre 13 Dec 13:33
    Anonym (Anonymm) skrev 2018-12-13 13:29:12 följande:
    Men det låter som det när man klagar om sin höga lön. Sen dessutom finns det folk som tjänar höga löner som inte gör alls så mycket som andra gör.
    Kan du nämna någon specific roll?
  • Anonym (Bec)
    Äldre 13 Dec 15:02
    PH76 skrev 2018-12-13 13:33:31 följande:

    Kan du nämna någon specific roll?


    Politiker?
  • Anonym (Anony­mm)
    Äldre 13 Dec 16:17
    PH76 skrev 2018-12-13 13:33:31 följande:
    Kan du nämna någon specific roll?
    Finns flera stycken. Men så du tycker alltså inte att tex vården borde tjäna mer pengar? Du tycker de gör så pass enkla arbeten så de inte ska få mer än runt 20 000? Att tex sitta vid ett kontor då drar man inte hem jobbet psykiskt efteråt. Man gör bara sitt sen är det bra. Tycker det är ganska konstigt att en del tjänar mer men inte har ett så påfrestande jobb.
  • Anonym (Anony­mm)
    Äldre 13 Dec 16:18

    I vilket fall så är det fult att ens yttra sig om att man skulle ha "dålig lön" när det finns hur många som helst som inte får en enda krona. Har en kompis tex som inte fått pengar på hur länge som helst för hon är sjukskriven. Vad ska sådana personer säga? men det tänker ni kanske inte ens på.

  • Anonym (Anony­mm)
    Äldre 13 Dec 16:18

    Men ja ni kanske har respekt för dom. Men då borde man kanske inte säga det på det sättet.

  • Äldre 13 Dec 16:25
    Anonym (Bec) skrev 2018-12-13 15:02:12 följande:

    Politiker?


    Haha vad roligt, jag undrade redan innan om du skulle skriva det. Dom jobbar dock rätt mycket, och väldigt mycket obetalt i början av karriären.

    Det skulle vara intressantare om du kunde komma med ett mer normalt/relevant jobb och inte inte använda slagdängor från dagens politiska klimat.
  • Anonym (chefe­n)
    Äldre 18 Dec 14:23
    Anonym (Anonymm) skrev 2018-12-13 16:18:14 följande:

    I vilket fall så är det fult att ens yttra sig om att man skulle ha "dålig lön" när det finns hur många som helst som inte får en enda krona. Har en kompis tex som inte fått pengar på hur länge som helst för hon är sjukskriven. Vad ska sådana personer säga? men det tänker ni kanske inte ens på.


    Om du är sjukskriven jobbar du inte.

    Jobb= lön....

    Jobbar du med något som arbetsgivaren värderar hög = högre lön.
  • Anonym (chefe­n)
    Äldre 18 Dec 14:25
    Anonym (Bec) skrev 2018-12-13 15:02:12 följande:
    Politiker?
    Det är väldigt få politiker som ens har en lön. Nästan alla är fritidspolitiker och lägger ner en massa tid utan någon som helst ersättning.

    Även om du går till kommuner så är nästan alla politiker fritidspolitiker, i bästa fall får de en mindre ersättning för möten de är med på.

    De politiker som tjänar ok, är riksdagspolitiker.
  • Anonym (Halvf­attig) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 15:04
    Anonym (chefen) skrev 2018-12-18 14:25:19 följande:

    Det är väldigt få politiker som ens har en lön. Nästan alla är fritidspolitiker och lägger ner en massa tid utan någon som helst ersättning.

    Även om du går till kommuner så är nästan alla politiker fritidspolitiker, i bästa fall får de en mindre ersättning för möten de är med på.

    De politiker som tjänar ok, är riksdagspolitiker.


    Fast så bra tjänar väl ändå inte riksdagsledamöter? Särskilt inte om man ska tro inläggen i den har tråden där 45k tydligen är en futtig lön.

    66k är väl ingenting om man jämför med vad folk på arbeten i centrala Stockholm tjänar.
  • Anonym (Halvf­attig) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 15:15
    Anonym (B) skrev 2018-12-13 12:38:22 följande:

    Så vid vilken nivå slutar rätten att gnälla?

    Det som stör mig är att vissa lågavlönade har inte en susing om vilken insats vissa högavlönade jobb kräver. De känner ingen högavlönad, än mindre är på ett högavlönat jobb själv. Många högavlönade har tidigare jobbat i lågavlönade yrken, extrajobb vid sidan av studier eller heltidsjobb innan studier och karriärsskiften. Det finns ingen automatik i att inte kunna sätta sig in i en lågavlönads vardag. Ytterst få föds med silversked i munnen. De flesta har levt fattiga någon gång i livet.

    Jag anser man har rätt att gnälla på sin lön oavsett hur hög den är. Det ska ställas mot den insats man gör och lönen för det jobbet.

    Det har inte ett skit med att göra att man inte skulle känna empati för långtidssjukskrivna, folk som hamnar mellan stolarna i socialförsäkringssystem eller att vissa vårdyrken inte ska ha bättre betalt. Det går att vara högavlönad och fortfarande tycka att andra ska få det bättre. Och dela med sig till samhället genom att betala betydligt mer i skatt än gemene man.


    Jag vill påpeka att jag personligen visst känner högavlönade! Jag känner ett par personer i IT-branschen varav en är hög chef. Jag känner tre stycken civilingenjörer varav en jobbar som konsult och plocakar ut väldigt mycket i lön vissa månader o.s.v.

    Nästan hela min umgängeskrets består faktiskt av högskoleutbildade människor. Så det handlar inte om att jag TROR att 40-45k är jättemycket pengar.

    Det är beteendet inge lönen i sig som ja startade tråden på grund av. Dessutom sköter jag mycket av hemmet när tjejen jobbar. Sånt är ju också jobb..
  • Anonym (B)
    Äldre 19 Dec 15:35
    Anonym (Halvfattig) skrev 2018-12-19 15:15:46 följande:
    Jag vill påpeka att jag personligen visst känner högavlönade! Jag känner ett par personer i IT-branschen varav en är hög chef. Jag känner tre stycken civilingenjörer varav en jobbar som konsult och plocakar ut väldigt mycket i lön vissa månader o.s.v.

    Nästan hela min umgängeskrets består faktiskt av högskoleutbildade människor. Så det handlar inte om att jag TROR att 40-45k är jättemycket pengar.

    Det är beteendet inge lönen i sig som ja startade tråden på grund av. Dessutom sköter jag mycket av hemmet när tjejen jobbar. Sånt är ju också jobb..
    TS, det var inte dig jag vare sig svarade eller citerade. Det var en annan person som menade att man inte hade rätt att klaga bara för att hennes kompis inte jobbade och tjänar 0 kr. Så du kan slappna av :).
  • Anonym (X)
    Äldre 19 Dec 18:00
    Anonym (Halvfattig) skrev 2018-12-19 15:15:46 följande:

    Dessutom sköter jag mycket av hemmet när tjejen jobbar.


    Jobbar du inte heltid?
  • Anonym (Halvf­attig) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 23:13
    Anonym (X) skrev 2018-12-19 18:00:18 följande:

    Jobbar du inte heltid?


    Jo
  • Anonym (X)
    Äldre 19 Dec 23:20
    Anonym (Halvfattig) skrev 2018-12-19 23:13:35 följande:
    Jo
    Jag kanske missförstår det du skriver när jag tolkar det som att du är hemma och tar hand om hemmet medan hon jobbar?
  • Anonym (Halvf­attig) Trådstartaren
    Äldre 23 Dec 00:38
    Anonym (X) skrev 2018-12-19 23:20:28 följande:

    Jag kanske missförstår det du skriver när jag tolkar det som att du är hemma och tar hand om hemmet medan hon jobbar?


    Vi jobbar inte alltid samtidigt.
Svar på tråden Tjejen tjänar mer.. Gnäller