Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Personliga Tränare, i form eller ej?

    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 08:11:30 följande:

    Jag har under de senaste året tränat lite till och från då tiden inte har räckt till helt enkelt. Mycket med jobb och familj. Men har under den tiden varit på lite olika gym, då jag även flyttat och vart iväg med jobbet.

    Och jag har märkt att många personliga tränare idag, inte alls är i form. Oftast är killarna som är PT det, men många av tjejerna som jag i så fall skulle vilja träna lite med för att komma igång, är i sämre form än mig. De är runda och verkar som om de inte tränar själva alls.

    Varför vill man ha en PT som är otränad?? Hur kan dessa personer få någon som vill ha deras hjälp? Uppenbarligen så vet de ju inte hur man kommer i form?

    Eller är det bara jag som tänker fel??, förstår bara inte hur man kan lägga massa pengar för att en person som inte är i form skall hjälpa mig komma i form..

    Så min fråga är, vad tycker du? Skulle du köpa tid av en PT som inte är i bra form?


    En kollega till mig är grupptränare på Friskis och Svettis, hon är inte smal,  långt ifrån, men är väldigt vältränad, kör triathlon bl.a.
    Så hur vet du att de inte är i form?
  • sextiotalist
    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 10:17:33 följande:
    VA?
    Hur kan det vara meningslöst att träna om man vill komma i form?? Det är klart att maten är det viktigaste och äter man en påse chips varje dag så får man ju skylla sig själv att man inte går ner i vikt.

    Konstigt att så många som tränar är så vältränade om träning är meningslöst för att komma i form och bli vältränad???
    Eller så är det så att vissa personer skulle behöva leva på väldigt lite mat om de skulle vara smala, dessutom alla mäter inte bra form genom att ha en slimmad kropp.


  • sextiotalist
    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 10:08:16 följande:
    Nej nej nej
    Muskler är en sak, jag vet hur en vältränad tjej ser ut, jag har själv varit väldigt vältränad osv.

    Vist de kanske är vältränade under allt det mjuka, men det syns ju direkt inte och det kallar jag inte vara i form. De behöver ju verkligen inte va rippade, men åtminstone lite muskulösa så det syns, tycker det är stor skillnad överlag på kvinnliga PT och manliga när det kommer till att va i form.

    tyvärr
    Eftersom de är PT, tränar med all sannolikhet fler timmar i veckan än vad du gör, så är de garanterat i väldigt bra form.
  • sextiotalist
    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 10:25:33 följande:
    Har hon ganska mycket kroppsfett då? Högt BMI?

    För mig är en person inte i form som har mycket fett på kroppen, kan de springa en mil, vist bra. Men de kan uppenbarligen inget om kostlära och diet, vilket jag anser en PT skall kunna och kroppsligen bevisa, annars är det ju bara en instruktörer på gymmet som berättar hur man tränar bäst för att bli stark och det brukar ju va gratis och få den genomgången.
    Hon är mycket kostmedveten, eftersom hon har svårt att gå ner i vikt. Hon tillhör den gruppen som har svårt att hålla vikten utan en mycket strikt diet.

    Du kanske ska försöka läsa på lite om detta med övervikt, viktminne och vilka faktorer som ligger bakom övervikt. Det forskarna är rätt eniga om numera att det är inte så enkelt som kalori in och kalori ut, utan det är mycket mer komplext än så.

    Personligen så är jag mer imponerad av de som, trots att de inte har en fitnesskropp, är vältränade och orkar mer än många andra, än en fitnesskropp som tränar timmar och lever på mycket strikt diet för att kunna hålla detta.
  • sextiotalist
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-06 10:37:12 följande:
    Jag har inte sagt att det är meningslöst att träna. Jag skriver att om det man är ute efter är viktnedgång så är träning meningslöst. För att bli vältränad däremot är det självklart hur bra som helst.
    Då måste jag protestera, jag har faktiskt blivit av med mina onödiga trivselkilo endast genom att träna. Vet fler som lyckats med att gå ner i vikt utan att ändra kosten endast genom att träna.
    Så det går att gå ner i vikt endast genom träning.

    Jag märker direkt om jag har haft ett längre träningsuppehåll att trivselkilona smyger sig tillbaka.
  • sextiotalist
    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 10:46:27 följande:
    Ja och kakor är ju så gott...
    Nä, kakor är inte alls gott, smågodis är inte eller så gott, däremot ett par bitar mörk choklad efter en god middag, det är gott.
  • sextiotalist
    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 10:46:27 följande:
    Ja och kakor är ju så gott...
    Och för att möta ditt ironiska svar. När jag, som nu pga en trilskande fot, har ett träningsuppehåll, så äter jag nog ännu mindre än när jag tränar.
    Skulle jag minska mitt intag av kalorier i den mängd som jag förbrukar genom träning, så skulle jag fått leva med mycket strikt diet, eftersom jag numera äter förhållandevis lite (jag är ju ändå 55+ och kroppen förbränner inte lika bra längre, surt men sant).
  • sextiotalist
    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 10:52:39 följande:
    Jo jag vet nog allt om det där.
    Min man har precis det problemet, han är gaaaalet stark jämnt men han kan bara inte gå ner i vikt utan att kämpa tre gånger så hårt som alla andra (som mig) Men och andra sidan så anpassar han sig efter detta och har varit i gaalet bra form nästan hela sitt liv och är på väg dit igen efter en massa kroppsliga missöden, men det är orättvist hur tufft han har det mot mig.

    Och om han kan det så borde verkligen en PT som har detta som yrke kunna va i bättre form än vad han är, som dessutom varit borta från träningen så länge. NU är ju killarna som är PT det, men absolut inte tjejerna.
    Nu har hon inte det som yrke, utan som ett intresse att hålla i pass. Men hon ska tydligen inte göra det (även om hennes pass är omtyckta) eftersom hon inte håller det ytliga måttet.


  • sextiotalist
    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 11:01:05 följande:
    Ironiska svar???
    Det var inte det minsta ironiskt, jag äter för mycket kakor, därav trivselkilon
    OK, förlåt, jag trodde det var svar på att jag hade trivselkilo. Skäms
    Mina trivselkilo kan stavas till klimakteriet, ämnesomsättningen gick helt enkelt ner. Då hade jag två val, antingen börja följa en diet eller börja träna (vilket jag inte hade gjort tidigare), valde det senare och det gav resultat.
    Nu var det ett kombination av promenader, cykel och löpning (och lite styrketräning hemmavid)
  • sextiotalist
    Anonym (k.r) skrev 2018-12-06 10:56:58 följande:

    Angående om det går att gå ner i vikt med enbart träning eller om det måste till en koständring.
    Det går, men det är svårt. Äter du redan bra och ligger stabilt kan det absolut fungera med bara träning. Saken är bara den att även konditionskrävande träning inte bränner särskilt mycket. Det blir mycket träning i så fall. Ligger du på ett överskott med kosten så är det otroligt svårt. Ofta blir man dessutom hungrig efter träning och då räcker det med att äta ett litet extra mål mat så har man gått plus minus noll.

    Det många gör är att samtidigt omedvetet förändra kosten och då upplever att det bara är träningen som gjort det, trots att det är en kombination.

    En annan anledning till att det fungerar kan vara att även om man inte direkt gått ner i vikt så ser kroppen bättre ut med träning.

    Som sagt, det går, men det är väldigt svårt och långt ifrån det mest effektiva sättet när det kommer till viktnedgång. Sedan är en stor viktnedgång genom koständring utan någon form av träning inte heller att rekommendera. En hälsosam kropp betyder inte "en nedbantad kropp som aldrig rört på sig".


    Som jag svarade "träna", mina trivselkilon (i form av en muffinsmage) kom i samband med klimakteriet. Jag hade två val, att minska på min mat, följa en diet, inte aktuellt i mitt fall, då jag numera är allt annat än en storätare och är dessutom inte så förtjust i kakor, godis och annat eller att börja träna (vilket jag inte heller hade gjort). Jag hade inte heller förväntat mig en snabb viktnedgång, utan resonerade på så vis att jag få räkna med en viktnedgång i samma takt som viktuppgång. Men jag gick ner i vikt och än viktigare jag minskade runt magen.
    Men självklart beror det på varför man gått upp i vikt, för mig var det inte överätning, utan att kroppen helt enkelt förbrände mindre och då hjälpte jag kroppen att öka förbränningen (genom att börja träna)
  • sextiotalist
    Anonym (k.r) skrev 2018-12-06 10:56:58 följande:

    Angående om det går att gå ner i vikt med enbart träning eller om det måste till en koständring.
    Det går, men det är svårt. Äter du redan bra och ligger stabilt kan det absolut fungera med bara träning. Saken är bara den att även konditionskrävande träning inte bränner särskilt mycket. Det blir mycket träning i så fall. Ligger du på ett överskott med kosten så är det otroligt svårt. Ofta blir man dessutom hungrig efter träning och då räcker det med att äta ett litet extra mål mat så har man gått plus minus noll.

    Det många gör är att samtidigt omedvetet förändra kosten och då upplever att det bara är träningen som gjort det, trots att det är en kombination.

    En annan anledning till att det fungerar kan vara att även om man inte direkt gått ner i vikt så ser kroppen bättre ut med träning.

    Som sagt, det går, men det är väldigt svårt och långt ifrån det mest effektiva sättet när det kommer till viktnedgång. Sedan är en stor viktnedgång genom koständring utan någon form av träning inte heller att rekommendera. En hälsosam kropp betyder inte "en nedbantad kropp som aldrig rört på sig".


    Som jag svarade "träna", mina trivselkilon (i form av en muffinsmage) kom i samband med klimakteriet. Jag hade två val, att minska på min mat, följa en diet, inte aktuellt i mitt fall, då jag numera är allt annat än en storätare och är dessutom inte så förtjust i kakor, godis och annat eller att börja träna (vilket jag inte heller hade gjort). Jag hade inte heller förväntat mig en snabb viktnedgång, utan resonerade på så vis att jag få räkna med en viktnedgång i samma takt som viktuppgång. Men jag gick ner i vikt och än viktigare jag minskade runt magen.
    Men självklart beror det på varför man gått upp i vikt, för mig var det inte överätning, utan att kroppen helt enkelt förbrände mindre och då hjälpte jag kroppen att öka förbränningen (genom att börja träna)
  • sextiotalist
    Anonym (Träna) skrev 2018-12-06 11:17:28 följande:
    Får inse att jag börjar bli gammal, att PT förr var bland de mest vältränade och muskulösa på gymmet och nu bara har utbildningen.

    Men de flesta tränare och coacher har väl sin bakgrund inom sporten, och inte bara pluggat sig till den?
    Kan kanske bero på att PT inte fanns på det sättet som idag. Du ska vara medveten om att det kommit en helt ny grupp till gymen numera. Om jag förstått allt rätt så är PT-utbildningen en relativ ny utbildning, så det är nog en annan grupp som är PT än de som du mötte innan.
  • sextiotalist
    Anonym (vuxen) skrev 2018-12-06 16:04:12 följande:
    Men man kan ju inte gå ner i vikt genom att träna?!

    Det är bara maten. Trist men sant. Tränar gör du för att bygga kondition och muskler, inte för att bränna fett.

    Ska du gå ner 1 kg, förhoppningsvis fett och inte förlorad muskelmassa på t ex en vecka, så innebär det att du minskar ditt kaloriintag med 7000 kcal, för det är vad 1 kg fett innehåller. Ska u förbränna det istället genom träning, skulle du vara tvungen att springa flera timmar, VARJE dag. Eller powerwalka ca 10h varje dagg. Och sen inte äta et gnutt mer! Omöjligt.

    Skulle du nöja dig med 0,5 kg/v, så innebär det likförbannat 2-3 h löpträning varenda dag!

    Så sluta tro att du kan gå ner genom att gå till gymmet. Dom ljuger.
    Om man vill ha snabb viktminskning ja, men om man vill ha en långsam så kan det absolut gå.
    Som jag skrev innan så var kom mina trivselkilon (läs en jäkla muffinsmage) i samband med klimakteriet och inte pga överätning (jag var även då enligt BMI normalviktig), detta har jag kunnat hantera genom att börja träna. Att träna för att förbruka 500 kcal per dygn var lättare än att minska intaget med 500 kcal per dygn och det hjälpte.
    Men vill man ha en snabb viktminskning, då är det tuffare. Jag kommer (när min fot är frisk) utan problem upp till 10 000 - 12 000 kcal i förbrukning under en månad. Promenader, cykling och löpning (plus styreträning)
Svar på tråden Personliga Tränare, i form eller ej?