• Anonym (Trebarnsmamma)

    Extremt mörkrädd

    Hej allihopa!

    Jag visste inte var jag skulle lägga denna tråden. Jag är en kvinna på snart 30 år som varit mörkrädd så länge jag kan minnas, det är inte mörkret i sig som gör mig rädd utan jag är så extremt rädd på kvällar och nätter när jag är ensam hemma. Jag har tre småbarn och vi är nyinflyttade i radhus på tre våningar i ett område jsg inte känner mig hemma i än. Min man jobbar mycket kvällar och kommer ibland hem först ett två på natten och hur sjukt trött jag än är så sitter jag uppe framför tvn med alla lampor tända och väntar på honom. Jag bara önskar så att jag bara kunde släcka ner och gå och lägga mig då jag måste upp på morgonen och ta hand om mina barn. Känner mig så fruktansvärd löjlig och vill inget annat än att komma över detta. Jag var rädd även när vi bodde i lgh och sov oroligt om jag var ensam hemma men detta är så mycket värre. Är rädd för att nån ska komma in i huset, inbillar mig att nån är i källaren, är rädd för minsta Lilla ljud, får upp bilder från varenda otäck film jag någonsin sett osv osv. Någon annan i samma sits?

  • Svar på tråden Extremt mörkrädd
  • Anonym (Sara)

    Kan du inte sova med lampan tänd då. Om du är jättetrött borde det inte vara några problem. Eller sov tillsammans med barnen.

  • OlgaElvira
    Anonym (Trebarnsmamma) skrev 2018-12-06 08:26:05 följande:

    Hej allihopa!

    Jag visste inte var jag skulle lägga denna tråden. Jag är en kvinna på snart 30 år som varit mörkrädd så länge jag kan minnas, det är inte mörkret i sig som gör mig rädd utan jag är så extremt rädd på kvällar och nätter när jag är ensam hemma. Jag har tre småbarn och vi är nyinflyttade i radhus på tre våningar i ett område jsg inte känner mig hemma i än. Min man jobbar mycket kvällar och kommer ibland hem först ett två på natten och hur sjukt trött jag än är så sitter jag uppe framför tvn med alla lampor tända och väntar på honom. Jag bara önskar så att jag bara kunde släcka ner och gå och lägga mig då jag måste upp på morgonen och ta hand om mina barn. Känner mig så fruktansvärd löjlig och vill inget annat än att komma över detta. Jag var rädd även när vi bodde i lgh och sov oroligt om jag var ensam hemma men detta är så mycket värre. Är rädd för att nån ska komma in i huset, inbillar mig att nån är i källaren, är rädd för minsta Lilla ljud, får upp bilder från varenda otäck film jag någonsin sett osv osv. Någon annan i samma sits?


    Kära TS, så där ska du inte behöva ha det. Det är inte löjligt med att vara mörkrädd, det är många vuxna, 40 % tror jag, som är mer eller mindre mörkrädda. De flesta barn är mörkrädda i perioder. Skotofobi som det också heter är en av de vanligaste fobierna vi kan ha. Som de allra flesta fobier så finns det hjälp att få. Med hjälp av KBT kan du få hjälp att bli av med eller åtminstone minska din fobi. En fobi som i så hög grad begränsar ditt liv behöver du hjälp med. Sök hjälp, det finns flera privatpraktiserande som har program för detta. Men börja kanske med att söka via vårdcentralen. Var noga med att berätta hur det begränsar ditt liv.

    Jag blev själv av med min stora spindelfobi med hjälp av KBT. Nej, jag älskar inte spindlar, men nu kan jag till och med ta bort dem själv.
  • Anonym (x)
    OlgaElvira skrev 2018-12-06 09:15:38 följande:
    Kära TS, så där ska du inte behöva ha det. Det är inte löjligt med att vara mörkrädd, det är många vuxna, 40 % tror jag, som är mer eller mindre mörkrädda. De flesta barn är mörkrädda i perioder. Skotofobi som det också heter är en av de vanligaste fobierna vi kan ha. Som de allra flesta fobier så finns det hjälp att få. Med hjälp av KBT kan du få hjälp att bli av med eller åtminstone minska din fobi. En fobi som i så hög grad begränsar ditt liv behöver du hjälp med. Sök hjälp, det finns flera privatpraktiserande som har program för detta. Men börja kanske med att söka via vårdcentralen. Var noga med att berätta hur det begränsar ditt liv.

    Jag blev själv av med min stora spindelfobi med hjälp av KBT. Nej, jag älskar inte spindlar, men nu kan jag till och med ta bort dem själv.
    Jag kan bara instämma, bra skrivet.

    Sen tänker jag att ett larm i form av hundskall som går igång om någon försöker ta sig in, skulle kunna hjälpa.
    Dels för att skrämma bort ev inkräktare, som skyr hundar mer än något annat. 
    Dels för att du vet att när det inte skälls så är det ingen obehörig i huset. 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (x) skrev 2018-12-06 09:19:55 följande:

    Jag kan bara instämma, bra skrivet.

    Sen tänker jag att ett larm i form av hundskall som går igång om någon försöker ta sig in, skulle kunna hjälpa.

    Dels för att skrämma bort ev inkräktare, som skyr hundar mer än något annat. 

    Dels för att du vet att när det inte skälls så är det ingen obehörig i huset. 


    Varför inget vanligt larm istället? Varför just hundskall?
  • Anonym (x)
    Anonym (Sara) skrev 2018-12-06 09:23:33 följande:
    Varför inget vanligt larm istället? Varför just hundskall?
    Klart man kan ha ett varnligt larm om man hellre vill ha det.
    Det är bara det att när man har frågat kriminella tjuvar som suttit inne vad dom drar sig mest för att gå in till, så är det just hundar.
    Hör dom ett grovt skall inifrån boendet så väljer dom ett annat ställe. 
  • Anonym (Trebarnsmamma)
    OlgaElvira skrev 2018-12-06 09:15:38 följande:

    Kära TS, så där ska du inte behöva ha det. Det är inte löjligt med att vara mörkrädd, det är många vuxna, 40 % tror jag, som är mer eller mindre mörkrädda. De flesta barn är mörkrädda i perioder. Skotofobi som det också heter är en av de vanligaste fobierna vi kan ha. Som de allra flesta fobier så finns det hjälp att få. Med hjälp av KBT kan du få hjälp att bli av med eller åtminstone minska din fobi. En fobi som i så hög grad begränsar ditt liv behöver du hjälp med. Sök hjälp, det finns flera privatpraktiserande som har program för detta. Men börja kanske med att söka via vårdcentralen. Var noga med att berätta hur det begränsar ditt liv.

    Jag blev själv av med min stora spindelfobi med hjälp av KBT. Nej, jag älskar inte spindlar, men nu kan jag till och med ta bort dem själv.


    Tusen tack för ett fint inlägg, förstående och respektfullt. Jag funderar på att ta kontakt med vården för kbt eller se om det finns via internet. Jag var extremt mörkrädd som liten men som vuxen med tre egna barn vill man ju vara orädd och trygg. Jag sitter som sagt uppe med lampor och tv på utan iallafall större problem men att gå och lägga sig och kunna somna utan att ligga med hjärtklappning och ångest när man är som tröttast hade varit en dröm.
  • Anonym (Trebarnsmamma)
    Anonym (Sara) skrev 2018-12-06 08:35:53 följande:

    Kan du inte sova med lampan tänd då. Om du är jättetrött borde det inte vara några problem. Eller sov tillsammans med barnen.


    Det är inte mörkret i sig som skrämmer mig mest, visst jag har ju fortf lampan tänd när jag är ensam hemma men det hjälper inte tyvärr. Barnen sover bredvid oss nästan varje natt
  • Anonym (Johanna)

    Jag är också mörkrädd, vågar knappt gå upp på natten och göra välling åt minstingen. Inbillar mig att någon tittar på mig, varenda liten otäck grej jag sätt på tv finns i lägenheten på natten. Oavsett om jag är ensam eller ej. Värst var när jag jobbade kväll och jag egentligen var tvungen att gå in i ett tomt och mörkt dödsbo men jag vägrade, tack och lov var min kollega också livrädd, haha..

    Har inga tips, tyvärr... men ville berätta att du inte är ensam!

  • Anonym (Samma här)

    Jag är 33 och samma problem som du. Du är ju inte ensam haha. Jag har varit alltid mörkrädd. Som liten och nu.

  • tankfull
    Anonym (Trebarnsmamma) skrev 2018-12-06 08:26:05 följande:

    Hej allihopa!

    Jag visste inte var jag skulle lägga denna tråden. Jag är en kvinna på snart 30 år som varit mörkrädd så länge jag kan minnas, det är inte mörkret i sig som gör mig rädd utan jag är så extremt rädd på kvällar och nätter när jag är ensam hemma. Jag har tre småbarn och vi är nyinflyttade i radhus på tre våningar i ett område jsg inte känner mig hemma i än. Min man jobbar mycket kvällar och kommer ibland hem först ett två på natten och hur sjukt trött jag än är så sitter jag uppe framför tvn med alla lampor tända och väntar på honom. Jag bara önskar så att jag bara kunde släcka ner och gå och lägga mig då jag måste upp på morgonen och ta hand om mina barn. Känner mig så fruktansvärd löjlig och vill inget annat än att komma över detta. Jag var rädd även när vi bodde i lgh och sov oroligt om jag var ensam hemma men detta är så mycket värre. Är rädd för att nån ska komma in i huset, inbillar mig att nån är i källaren, är rädd för minsta Lilla ljud, får upp bilder från varenda otäck film jag någonsin sett osv osv. Någon annan i samma sits?


    Sluta helt att titta på skräckfilmer! Det är aldrig värt det. Larma allt som behöver larmas, som fönster på nedervåningen m.m. och ha ytterbelysning runt huset. Risken att någon skulle göra inbrott under de premisserna är ytterst liten, de kommer välja ett annat hus. Nu kan du ju ha adventsljusstakar tända hela natten om du vill också. Tänk sedan att du har gjort allt du kan och koppla bort rädslan. Gå och lägg dig! Det kommer att gå bra.
  • Anonym (Trebarnsmamma)
    tankfull skrev 2018-12-06 09:48:59 följande:

    Sluta helt att titta på skräckfilmer! Det är aldrig värt det. Larma allt som behöver larmas, som fönster på nedervåningen m.m. och ha ytterbelysning runt huset. Risken att någon skulle göra inbrott under de premisserna är ytterst liten, de kommer välja ett annat hus. Nu kan du ju ha adventsljusstakar tända hela natten om du vill också. Tänk sedan att du har gjort allt du kan och koppla bort rädslan. Gå och lägg dig! Det kommer att gå bra.


    Bara tanken på att larm behövs gör mig rädd. På den nivån är det. Det är ett radhusområde med grannar precis överallt om mig. Ändå är jag rädd för både inbrott och psykopater. Skräckfilm har jag helt slutar titta på, kan inte ens se däckare. Men de jag har sett fram tills nu har ju satt sina spår om man säger så. Jag kan köpa en tv till sovrummet för att ha ljud, lampor tänt överallt osv men jag vill slippa behöva ha det så, jag vill övervinna rädslan även om jag alltid kommer vilja ha en lampa tänd i tex hallen.
  • tankfull
    Anonym (Trebarnsmamma) skrev 2018-12-06 10:41:27 följande:
    Bara tanken på att larm behövs gör mig rädd. På den nivån är det. Det är ett radhusområde med grannar precis överallt om mig. Ändå är jag rädd för både inbrott och psykopater. Skräckfilm har jag helt slutar titta på, kan inte ens se däckare. Men de jag har sett fram tills nu har ju satt sina spår om man säger så. Jag kan köpa en tv till sovrummet för att ha ljud, lampor tänt överallt osv men jag vill slippa behöva ha det så, jag vill övervinna rädslan även om jag alltid kommer vilja ha en lampa tänd i tex hallen.
    Larm är väl bra oavsett för det gör ju er rent praktiskt tryggare. Du kanske ska prova att gå till en terapeut då, eller läsa något om hur du kan övervinna fobier. Det kan ju inte skada hursomhelst. Risken för att något ska hända är ju väldigt, väldigt liten, särskilt med grannar överallt omkring så försök tänka så. Tänk dig att du skulle försöka lugna ett av dina barn när hen är rädd, vilka argument skulle du ha då - applicera dem på dig! Hoppas det ordnar sig för dig!
  • Anonym (Självinsikt)

    Finns bara en lösning tror jag. Psykologkontakt och kbt.

    Du kan installera 40 larm i bostaden, din rädsla kommer ändå finnas kvar.

    Du behöver möta rädslan tillsammans med en terapeut, man gör det i små små steg, och du kommer märka att din rädsla är helt obefogad.

    Att ständigt leva med katastroftankar tar mycket energi, du har allt att vinna på att söka hjälp.

    Finns säkert bra böcker att läsa om detta också, och kanske självhjälps-kbt på nätet.

    Men eftersom du verkar ha sån stor och obefogad rädsla så tror jag på att du ska prata med psykolog.

    Det är ingenting att skämmas för, jag har själv gått i kbt-terapi för olika rädslor och fobier och blivit väldigt hjälpt av det!

  • nernu
    Anonym (Trebarnsmamma) skrev 2018-12-06 09:37:46 följande:

    Det är inte mörkret i sig som skrämmer mig mest, visst jag har ju fortf lampan tänd när jag är ensam hemma men det hjälper inte tyvärr. Barnen sover bredvid oss nästan varje natt


    Tänker att det sällan är själva mörkret som folk är rädda för utan det handlar om att man tror att saker gömmer sig i mörkret. Du är ju inte rädd på samma sätt på dagen eller hur? Så nog är det mörkret som spökar. Tycker absolut att du ska be vården om hjälp. Din rädsla begrnsar ju dig kraftigt i varden. Jag är också lite mörkrädd men för mig handlar det om att jag inte skulle vilja vara i skogen på natten eller att jag är lite skraj när jag går hem på kvällen. Det styr inte min vardag. Om fobin gör det så ska man absolut ta hjälp. Det går att bota. Lycka till!
  • Anonym (light)

    Så himla charmigt och gulligt med tjejer som är mörkrädda!! =)

    Kan du sova tillsammans med barnen dina möjligen, samt låsa innerdörren till ert gemensamma sovrum om det känns tryggare, tills din man kommer hem och beskyddar dig? Är det på den här nivån att du inte får sömn så bör du nog dessutom söka hjälp, gå terapi eller något vid sidan om. Risken finns ju att du påverkar barnen med din rädsla så den smittar av sig och lär de sig rädsla vid så ung ålder så kan den nog bli svår att bli av med senare.

  • Anonym (Kbt)

    Kontakta vården för kbt. Jag har gått på det för just mörkerfobi och jag är fortfarande mörkrädd men har inte längre paniken som jag hade förut när jag hade fobi. Absolut något av det bästa jag gjort att jag tog tag i det och gick på behandling.

    När min man är borta så lägger jag mig antingen och sover tillsammans med ett av barnen eller så har jag tänd nattlampa i mitt eget rum och lyssnar på radio så att jag ska slippa höra några ljud som kan skrämma mig.

  • Anonym (Jag med)

    Snart fyllda 40, varit mycket mörkrädd hela livet. Mannen reser en del och är ibland borta en hel vecka. Senast för en månad sen. Mycket obehagligt på kvällen då det är mörkt.

    Vi bor i hus, brukar då slå på skallarmet ganska tidigt på EM/kvällen. När sista barnet lagt sig tar jag med vår bebis ner till sovrummet, och går sedan i te ut mer från sovrummet på kvällen, såvida inte något barn vaknar eller så. Sover med en lampa tänd.

    Är inte alls rädd när maken är hemma. Eller jo, om jag går upp på natten, måste tända upp i korridorer innan jag går till toa...tycker det är obehagligt att gå i trappan om det är mörkt....,

Svar på tråden Extremt mörkrädd