• Mammaa88

    HJÄLP!

    Jag behöver hjälp med att räkna ut vad min anställde kommer kosta mig.

    Vi tar endast in honom vid behov så han har ingen månadslön, han är ca 34-35 år.

    Förr förra veckan tog vi in honom på jobb och hela arbetet och arbetskostnaden skulle delas på 2.

    16 000:-/2

    Men vad ska jag betala honom nu?

    Vad är det för avgifter jag betalar osv.

    Hur mycket ?lön? ska han få om vi sa att vi skulle dela på pengarna, vinsten efter alla skatt och avdrag.

    Snälla hjälp mig att tänka rätt!

    Känner mig helt lost i denna företagsvärld!

  • Svar på tråden HJÄLP!
  • Don3
    Mammaa88 skrev 2018-12-06 08:34:13 följande:

    Jag behöver hjälp med att räkna ut vad min anställde kommer kosta mig.

    Vi tar endast in honom vid behov så han har ingen månadslön, han är ca 34-35 år.

    Förr förra veckan tog vi in honom på jobb och hela arbetet och arbetskostnaden skulle delas på 2.

    16 000:-/2

    Men vad ska jag betala honom nu?

    Vad är det för avgifter jag betalar osv.

    Hur mycket ?lön? ska han få om vi sa att vi skulle dela på pengarna, vinsten efter alla skatt och avdrag.

    Snälla hjälp mig att tänka rätt!

    Känner mig helt lost i denna företagsvärld!


    Känns som du skulle behöva vara tydligare med vad du menar men om jag gissar.

    Ni fick 16 000 kr för ett arbete ni gjorde tillsammans. Denna summa skulle ni dela på.
    Då har vi 16 000kr / 2 = 8000kr.

    Lönekostnaden är bruttolön + arbetsgivaravgifter. Arbetsgivaravgiften är 31,42%
    så delar du 8000kr med 1,3142 (100%=1=bruttolön, 31,42%=0,3142=Arbetsgivaravgifter).
    Så då blir det 8000/1,3142~=6087kr

    På dessa 6087kr ska löntagarskatt betalas. Denna får man kolla i tabell men för småjobb drar man enligt praxis 30%.
    6087*0,7~=4260,9kr.

    4260,9kr är det som ska betalas ut som nettolön. Tillhör du ett kollektivavtal kan det vara fler saker som ska betalas in men då blir givetvis lönen lägre när det är ett rent provisionsjobb.
Svar på tråden HJÄLP!