• Anonym (Hur i h tänker FK)

    Fråga om underhåll

    Förra året fick jag beslut att jag skulle betala 700 i underhåll för ett av mina barn (pga att jag fått studielån året innan och då tjänat för mycket, ett lån jag ändå måste betala tillbaka så klart) i alla fall så kontaktade jag då FK och upplyste dom om att så mycket pengar kommer jag inte att tjäna så att jag kan betala den summan. 
    (jag jobbar barna extra så min sambo arbetar och tjänar så mycket att jag hellre är hemma med barn)
    Fk vägrade lyssna och i ett år har jag nu betalat underhåll men det andra barnets barnbidrag. Alltså tagit pengar av ett barn för att ge till ett annat, så det ena barnet har fått stå tillbaka när det gäller rätt mycket. 
    För barnet som får underhåll så betalar jag (läs min sambo) alla umgängesresor tur var 14:e helg en resa på över 30 mil, vi köper alla kläder till detta barn så att det alltid finns en uppsättning av allt här, och har dessutom nyligen köpt ny dator för att det behövdes i skolan. 

    Nu fick jag beslut om att jag nästa år ska betala 300 i underhåll baserat på den inkomst jag haft, borde FK då inte inse att det summan jag betalat inte går ihop med den inkomsten? dom borde se ett det aldrig funnits pengar. 
    borde man inte kunna få tillbaka så man kan betala igen på det man tagit av barn nummer 2. 
    Dom vet ju vad jag tjänat och vad jag samtidigt betat till dom inte alls svårt att se hur det INTE gått ihop. 

  • Svar på tråden Fråga om underhåll
  • sextiotalist
    Anonym (Hur i h tänker FK) skrev 2018-12-07 12:36:43 följande:

    ÄVEN OM JAG SKULLE JOBB HELTID SÅ BLI JU INTE UNDERHÅLLET SOM EXET FÅR UT STÖRRE UTAN JAG FÅR BARA BETALA MER

    OCH MIN SAMBO VILL INTE BETALA TILL FK OCH HAR INGEN SKYLDIGHET ATT GÖRA DET HELLER.

    Men hela min inkomst ska inte göra det heller!


    Så för att du inte vill arbeta så ska staten betala för ditt barn (ja, jag vet att du betalar annat också).
    Nu har vi, i mina ögon, ett fantastiskt system för underhåll, där FK/Staten ser till att de barn, vars föräldrar av någon anledning inte kan eller vill betala underhåll, får de pengar som behövs för en bra grundläggande standard. Sedan reglerar de detta mot den som skulle betala underhåll, genom att kräva det regelverket säger (allt från 0 kronor till max).
    Om du hade arbetat så hade staten behövt att betala mindre eller inget alls och du ändå hade haft möjlighet att ge det där extra till dina barn, hade inte det känts bra?

    Sedan är jag väl medveten om att det finns boföräldrar som inte tar sitt ansvar över barnen, utan låter underhållet och barnbidrag täcka sitt eget lull-lull.

    Men om det är så illa hos barnens förälder (pappa? ). Varför ordnar inte ni det som att barnen kan bo hos er istället?
  • Anonym (Hur i h tänker FK)

    FK går endast på inkomst oavsett hur mycket eller lite man arbetar och dom betalar endast baserat på det!

    Jag har varit nollad i något år också när jag inte arbetat alls. Och om jag arbetar eller inte Det avgör jag inte FK


    Anonym (What) skrev 2018-12-07 12:43:05 följande:

    De som inte behöver betala fullt underhåll utan får det subventionerat av staten (FK) är de som av olika anledningar inte KAN arbeta och försörja de ungar de valt att sätta till världen. Inte de som är lata, arbetsskygga och inte VILL försörja sina barn.

    Skaffa för allt i världen aldrig några fler ungar!

    Jättebra att din sambo betalar 3000kr extra varje månad!


  • Anonym (va?)
    Anonym (Hur i h tänker FK) skrev 2018-12-07 13:02:57 följande:
    FK går endast på inkomst oavsett hur mycket eller lite man arbetar och dom betalar endast baserat på det!
    Jag har varit nollad i något år också när jag inte arbetat alls. Och om jag arbetar eller inte Det avgör jag inte FK
    Bra då. Gå hemma och sluta gnäll!
  • sextiotalist
    Anonym (Hur i h tänker FK) skrev 2018-12-07 13:02:57 följande:

    FK går endast på inkomst oavsett hur mycket eller lite man arbetar och dom betalar endast baserat på det!

    Jag har varit nollad i något år också när jag inte arbetat alls. Och om jag arbetar eller inte Det avgör jag inte FK


    Självklart, vill du inte arbeta och avstå från inkomst är det ditt beslut, men du får ju också ta konsekvenserna. I det här fallet leva på din sambo och i framtiden en usel pension.
    Ja, FK har sitt regelverk, hade det varit ett annat land, så hade du kanske fått betala i underhåll efter vad de avser att du skulle tjäna om du arbetade.
  • Anonym (Försörjer ej.)

    Fk betalar ut det du inte betalar i underhåll för att du inte arbetar.Det gör dem av statens pengar, alltså våra skattepengar. Skattepengarna kommer från människor som arbetar och betalar skatt varje månad.  Ditt ex får 1573 kronor i underhåll av FK varje månad varav du betalar 700 snart bara 300.. Varför ska mina skattepengar gå till ditt barns underhåll för att du inte vill arbeta och betala in hela 1573 kronorna? Varför ska jag och alla andra som betalar skatt vara med och försörja ditt barn? Kom inte och påstå att du försörjer ditt barn när du bara bidrar med inte ens hälften av det försäkringskassan betalar ut till ditt ex i månaden. Skaffa ett arbete och gör rätt för dig. Flytta närmare ditt barn och var en bra förälder istället för att gå hemma och lata dig och prioritera ditt samboliv.

  • Anonym (Hur i h tänker FK)

    Så alltannat vi betalar går inte till försörjning då menar du?

    Man kan försörja sina barn på andra sätt även om man inte betalar fullt via FK i mitt fall gör jag det via min sambo istället


    Anonym (Försörjer ej.) skrev 2018-12-07 13:10:09 följande:

    Fk betalar ut det du inte betalar i underhåll för att du inte arbetar.Det gör dem av statens pengar, alltså våra skattepengar. Skattepengarna kommer från människor som arbetar och betalar skatt varje månad.  Ditt ex får 1573 kronor i underhåll av FK varje månad varav du betalar 700 snart bara 300.. Varför ska mina skattepengar gå till ditt barns underhåll för att du inte vill arbeta och betala in hela 1573 kronorna? Varför ska jag och alla andra som betalar skatt vara med och försörja ditt barn? Kom inte och påstå att du försörjer ditt barn när du bara bidrar med inte ens hälften av det försäkringskassan betalar ut till ditt ex i månaden. Skaffa ett arbete och gör rätt för dig. Flytta närmare ditt barn och var en bra förälder istället för att gå hemma och lata dig och prioritera ditt samboliv.


  • Anonym (What)
    Anonym (Hur i h tänker FK) skrev 2018-12-07 13:30:10 följande:

    Så alltannat vi betalar går inte till försörjning då menar du?

    Man kan försörja sina barn på andra sätt även om man inte betalar fullt via FK i mitt fall gör jag det via min sambo istället


    Via skattepengar som alla vi som inte är lata BETALAR för ungen du valt att avla fram!

    Skäms du inte ens över denna tråd? Rent bedrövlig "förälder" är du!
  • Anonym (va?)
    Anonym (Hur i h tänker FK) skrev 2018-12-07 13:30:10 följande:
    Så alltannat vi betalar går inte till försörjning då menar du?
    Man kan försörja sina barn på andra sätt även om man inte betalar fullt via FK i mitt fall gör jag det via min sambo istället
    Jo, men FK räknar inte på det sättet. Du kan ge barnen allt du har och själv bo som hemlös för att du tycker att hela hyran skall gå till barnen istället för boende till dig. Du får ändå betala underhåll. 

    Förstår du vad jag menar? Det är UNDERHÅLL i kronor som räknas. Det UNDERHÅLL som FK har beslutat. Sen om du betalar kläder, resor, husdjur, bil till exet och fan och hans moster, så skall du fortfarande betala det underhåll som FK beslutat. Dra in på resterande du betalar i stället.
  • Brumma
    Anonym (Hur i h tänker FK) skrev 2018-12-06 21:44:29 följande:

    Vi har råd att betsla för barnen eftersom vi har en bra inkomst att luta oss mot. Men min sambo ska inte behöva betsla underhåll till någon annan vuxen. Och min inkomst har inte råd med det, men vår familj försörjer barnen ändå och ser till att dom har de dom behöver.

    Vi har valt att leva på en inkomst


    Högst troligt kommer du att få betala underhåll även två år efter de åren du inte haft ngn inkomst alls (Om det skulle bli så). Man kan nämligen inte välja att slippa betala underhåll - oavsett hur mycket man betalar för barnet utanför underhållet. En period blir du "nollad", dvs du behöver inte betala alls, men efter en tid gör försäkringskassan beräkningen att du BORDE ha en viss inkomst. Väljer du att inte arbeta har du ett annat sätt att försörja dig - tex att en sambo eller äkta hälft försörjer dig - och därmed räknar de med att du även kan bidra till ditt barns försörjning.

    Försäkringskassan bryr sig inte om att ni väljer att köpa barnets kläder eller betala aktiviteter osv, de kan inte göra undantag eller ha speciella regler enbart för dig.

    Du är enligt lag skyldig att betala underhåll. Pga din låga inkomst betalar de huvuddelen av underhållet. De kan inte lagligen låta dig slippa undan enbart för att du betalar annat. Inte utan överenskommelse med boendeföräldern.

    Ja, det är skit att boendeföräldern inte köper det barnet behöver. Men det kommer föräldern högst troligt att fortsätta med så länge ni ändå betalar allt.

    Du/ni har ju tre alternativ.

    1. Fortsätt betala allt för barnet plus underhåll.

    2. Sluta betala allt förutom underhållet. Förhoppningsvis tar boendeföräldern efter ett tag sitt ansvar men ha, det finns ju ingen garanti.

    3. Stäm på boendet. Borde inte vara några större hinder om ni slutar betala allt och det kan påvisas att boendeföräldern inte köper kläder till barnet.

    Men alternativet "slippa underhåll" finns inte, såvida inte boendeföräldern går med på det. Du kan INTE få försäkringskassan att slopa det.
Svar på tråden Fråga om underhåll