• Anonym (Split­trad)
    Äldre 6 Dec 14:59
    1041 visningar
    58 svar
    -1
    58
    1041

    Hur hårdhänta får en lärare vara?

    Hej jag har en undran när drt gäller skolan. Elever som kan vara lite bångstyriga o har en stark vilja,hur hårdhänt får/kan lärare vara egentligen? Jag undrar för att sonen har berättat att vissa lärare kan få hålla fast han ibland o då gör han illa sig. Den här terminen har det hänt kanske 2 ggr. Båda gångerna har sonen försökt lämna lektionen i förtid och lärarna har ej velat släppa han. Han får panik och försöker ta sig loss,varav han gör illa sig. Han har även fått snärt på fingrar av en lärare när hon inte ville att sonen skulöe röra ett papper.Är detta okej av lärarna?

  • Svar på tråden Hur hårdhänta får en lärare vara?
  • Äldre 6 Dec 15:05
    #1

    En lärare får inte röra barnet utom kanske en klapp på huvudet. Se för fan till att prata med rektorn omedelbart!

  • Anonym (A)
    Äldre 6 Dec 15:06
    #2
    Anna60 skrev 2018-12-06 15:05:07 följande:
    En lärare får inte röra barnet utom kanske en klapp på huvudet. Se för fan till att prata med rektorn omedelbart!
    Ja, prata med rektorn.
  • Äldre 6 Dec 15:06
    #3

    Inget av det låter OK.
    Enda gången det är motiverat att hålla fast är ju om eleven riskerar att skada sig själv eller andra, och det låter det ju inte som här.

    Kan läraren inte nå eleverna så de låter bli att ta saker eller gå från lektionerna behöver hen fundera på klassrumsklimatet; behövs det andra pedagogiska strategier, har eleven andra behov som kräver insatser från skolledning etc.

  • Anonym (Hmm..­)
    Äldre 6 Dec 15:16
    #4
    +3

    Har din son en resurs i skolan? Han verkar ha sådana svårigheter att det finns behov till det.

  • Anonym (Split­trad) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 15:20
    #5
    Fiona M skrev 2018-12-06 15:06:56 följande:

    Inget av det låter OK.

    Enda gången det är motiverat att hålla fast är ju om eleven riskerar att skada sig själv eller andra, och det låter det ju inte som här.

    Kan läraren inte nå eleverna så de låter bli att ta saker eller gå från lektionerna behöver hen fundera på klassrumsklimatet; behövs det andra pedagogiska strategier, har eleven andra behov som kräver insatser från skolledning etc.


    Det finns stödperson men hen har inte varit med på just dessa lektioner som jag förstod. Denna person är för hela klassen inte enkom för sonen.lärarna vill ha utredning men 2spec.pedagoger har sagt att sonen ej kommer få nån diagnos. Han är bara väldigt bestämd av sig när han fått för sig nåt. Hans vanliga lärare kan hantera detta på ett bra sätt men det är vikarier o lärare i ämnen som han bara har 1 gång i veckan som det inte funkar med.
  • Äldre 6 Dec 15:21
    #6
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 15:20:45 följande:
    Det finns stödperson men hen har inte varit med på just dessa lektioner som jag förstod. Denna person är för hela klassen inte enkom för sonen.lärarna vill ha utredning men 2spec.pedagoger har sagt att sonen ej kommer få nån diagnos. Han är bara väldigt bestämd av sig när han fått för sig nåt. Hans vanliga lärare kan hantera detta på ett bra sätt men det är vikarier o lärare i ämnen som han bara har 1 gång i veckan som det inte funkar med.
    Då tar du det vidare.
    Stödpersonen får vara med på alla lektioner, och speciellt när det är vikarier.
  • Anonym (Split­trad) Trådstartaren
    Äldre 6 Dec 15:23
    #7
    Anonym (Hmm..) skrev 2018-12-06 15:16:58 följande:

    Har din son en resurs i skolan? Han verkar ha sådana svårigheter att det finns behov till det.


    Nej inte enkom för sonen. För det krävs utredning och det vill varken den andre föräldern eller specialpedagoger som kikat på han i skolan.
  • Anonym (Ålder­?)
    Äldre 6 Dec 15:45
    #8

    Är han liten? Jag tänker att om man är rädd att en sjuåring ska rusa ut på trafikerad väg tex, då kan man kanske behöva hålla. Men såklart håller man inte fast ett äldre barn som är arg och vill lämna klassrummet.

  • Anonym (M45)
    Äldre 6 Dec 16:03
    #9

    Men misstänker du någon "diagnos" TS..?

    Så här, det är inte spec.pedagoger på er skola som nödvändigtvis skall ställa en "diagnos". De kan möjligen ställa en diagnos när det kommer till inlärningsförmåga och möjligheter att tillgodogöra sig kunskapskraven i skolan, och vara ett extra stöd för eleven, och även informera andra pedagoger om vad som krävs för att eleven skall kunna tillgodogöra sig vissa ämneskunskaper. Exempelvis utröna om någon elev kanske har dyslexi exempelvis, och vilka anpassningar som då kan komma ifråga.

    Din beskrivning av bångstyrighet och bestämd vilja kan ju möjligen peka i en annan riktning, en annan typ av "diagnos".

    Då är det i vanliga fall barn-och ungdomspsykiatrin (BUP) eller "barn-och ungdomshälsan" i din kommun du skall vända dig till. Ibland så kan skolan vara ett stöd till detta, i detta, men inte alltid.

    Eller så har inte er son någon diagnos utan har dessa personlighetsdrag. Man kan vara bångstyrig, ha en stark vilja utan att ha någon "diagnos". Då är det väl upp till dig att samtala med din sons lärare och skolledning kring hur ni kommer bäst till tals med detta.

    Istället för att snöa in sig på vad som är ok eller inte för en lärare, vikare eller inte, att göra; så gör dig, din son, er familj en tjänst och ta tag i detta istället!

    Att få till en vettig skolgång är oerhört viktigt! Oavsett om man har en fastställd diagnos, eller om det handlar om en personlig utveckling, eller en "fas" man befinner sig i.

  • Äldre 6 Dec 16:14
    #10
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-12-06 14:59:57 följande:

    Hej jag har en undran när drt gäller skolan. Elever som kan vara lite bångstyriga o har en stark vilja,hur hårdhänt får/kan lärare vara egentligen? Jag undrar för att sonen har berättat att vissa lärare kan få hålla fast han ibland o då gör han illa sig. Den här terminen har det hänt kanske 2 ggr. Båda gångerna har sonen försökt lämna lektionen i förtid och lärarna har ej velat släppa han. Han får panik och försöker ta sig loss,varav han gör illa sig. Han har även fått snärt på fingrar av en lärare när hon inte ville att sonen skulöe röra ett papper.Är detta okej av lärarna?


    Det är nog inte motiverat att hålla fast en elev i det läget. Men att han gör sig illa i det läget kan bero på honom själv.

    Snärta på fingrarna... spontant säger jag nej, inte okej.
    Men jag skulle nog själv göra så om en elev försöker tjuvkika på ett prov eller liknande, inte hårt, bara demonstrativt.
Svar på tråden Hur hårdhänta får en lärare vara?