• Anonym (TS)
    Äldre 6 Dec 15:16
    304 visningar
    132 svar
    -1
    132
    304

    STOINR Muslimer kräver egna lagar

    www.metro.se/artikel/stoinr-muslimer-kräver-egna-lagar-xr

    -Det handlar om att anpassa vissa lagar så att vi som minoritet ska känna oss integrerade i samhället, säger Mahmoud Aldebe, ordförande i Sveriges muslimska förbund till Metro.

    SVT:s Rapport har tagit del av ett brev som Mahmoud Aldebe skickat till alla svenska partier som deltar i höstens val. 

    Mahmoud Aldebe håller inte med om att kravet på en imams godkännande av skillsmässa motverkar kvinnors rättigheter.

    Aldebe anser att muslimer har rätt till särlagstiftning i och med religionsfriheten.

    Mahmoud Aldebe håller inte med om att kravet på en imams godkännande av skillsmässa motverkar kvinnors rättigheter.

    FAKTA: Kraven från Sveriges muslimska förbund

    -Skilsmässor bland muslimer ska godkännas av en imam.

    - Imamer ska få ge muslimska barn separat

    undervisning i islam i de kommunala skolorna.

    - Rätt att bygga moskéer utan hinder.

    - Räntefria lån.

    - Separat simundervisning för flickor och pojkar.

    - Två dagars betald ledighet under muslimska högtider.

    - Två timmar ledigt för fredagsbön.

    - Tillåt halalslakt.

    - Svensk imamutbildning.

  • Svar på tråden STOINR Muslimer kräver egna lagar
  • Anonym (Runka­)
    Äldre 7 Dec 17:45
    KillBill skrev 2018-12-07 17:36:59 följande:

    Staten är politiskt och religiöst neutral. Att staten ger bidrag till ett visst idrottslag, ett politiskt parti eller en viss religion betyder inte att staten förespråkar något av detta utan ska ses som ett stöd till svenskt föreningsliv.


    Staten bestämmer utefter sina nedskrivna stadgar vilka föreningar som ska idkas bidrag och vilka som inte ska få något. Det är en process. 
    Staten använder skattemedel för att främja islam, genom att sponsra folkhögskolor som utbildar imamer och sysslar med koranundervisning. Utan statens godkännande och skattemedel kan inte dessa verksamheter upprätthållas.

    Sluta dumma dig nu.
  • Äldre 7 Dec 18:44
    Furti skrev 2018-12-07 16:45:18 följande:
    När de ger bidrag till religiösa organisationer?
    Och varför ger staten bidrag till både kyrkor och idrottsföreningar (m.fl.)? För att dessa skapar verksamheter som gynnar samhället, och som staten annars ändå skulle behöva bekosta själv. Kyrkor brukar ha aktiviteter för barn och ungdomar, hjälp till fattiga och till folk som är i en kris, mår dåligt, m.m., och en massa andra saker. Folk som går och pratar med prästen i en livskris behöver förstås inte gå till kuratorn på vårdcentralen.

    Du kan naturligtvis då tycka att staten ska ta hand om allt, men det skulle inte bli lika bra. Det finns ju också en viss tradition där, och en del folk litar mer på det. Och det är nog ganska troligt att det skulle fungera sämre om man av princip rensade bort alla religiösa verksamheter och ersatte dem med statliga. Det har ju inte fungerat så bra i Östeuropa heller.
  • Äldre 7 Dec 18:46
    -1
    Anonym (TS) skrev 2018-12-07 17:41:10 följande:
    Muslimers hets mot svenskar och kristna då?
    ska bli straffad precis på samma sätt så klart. Lagen är till för att användas. Iofs är det alltid svårt att hetsa mot en överväldigande majoritet. Majoriteten lär ju inte känna sig trängd.
  • Äldre 7 Dec 18:54
    Anonym (Runka) skrev 2018-12-07 17:40:26 följande:
    Min poäng är inte att antijudeoragisationer ska få bidrag, utan att staten ska sluta ge bidrag och främja islam och andra påhittade religioner som är skadliga för vårt samhälle. Det finns ingen anledning att använda skattemedel, och på så sätt uppmuntra folk att tro på en religion som bevisligen är uppdiktad och som innehåller inslag som är direkt människofientliga och som inte är förenliga med vårt moderna vetenskapssamhälle. Läs gärna mitt tidigare inlägg ovanför.
    Se mitt inlägg om vad kyrkor bidrar med! Om du tog bort alla verksamheter som de gör - och det har tradition här också, om än inte lika mycket än i några, lite mindre sekulära länder - så skulle staten sköta allt. Då skulle vi få ett väldigt tråkigt samhälle, ungefär som Polen eller Ryssland under kommunisttiden. Det mesta skulle man nog bara ta bort, för att man tycker att det inte absolut behövs.

    Exempel: Som barn brukade jag gå till närmaste kyrkans församlingslokal, där barn fick titta på indianfilmer  gratis på en söndag i månaden. Jag hade inte riktigt råd med bio och fick inte åka till stan än, jag var väl 10 eller 11. Inget fel med att kyrkan gör lite trevliga aktiviteter. De lyckades inte frälsa mig för det.

    Däremot kan du inte bara säga att religion är "uppdiktad", när majoriteten av alla människor i världen tror på någon gud.
  • Äldre 7 Dec 18:56
    Anonym (Runka) skrev 2018-12-07 17:45:18 följande:
    Staten bestämmer utefter sina nedskrivna stadgar vilka föreningar som ska idkas bidrag och vilka som inte ska få något. Det är en process. 
    Staten använder skattemedel för att främja islam, genom att sponsra folkhögskolor som utbildar imamer och sysslar med koranundervisning. Utan statens godkännande och skattemedel kan inte dessa verksamheter upprätthållas.

    Sluta dumma dig nu.
    De har ju nekat bidrag till muslimska ungdomsförbundet.

    Finns det verkligen folkhögskolor som gör koranundervisning? Har du belägg?
  • Äldre 7 Dec 19:57
    AndreaBD skrev 2018-12-07 18:56:17 följande:
    De har ju nekat bidrag till muslimska ungdomsförbundet.

    Finns det verkligen folkhögskolor som gör koranundervisning? Har du belägg?
    Jag vet inte om det kan gå som "bevis",  men hm..
    Läs igenom "kursutbud" på Kista Folkhögskola..

    http://kistafolkhogskola.se/kursutbud/

    De står även under ordet  "Om Oss", att folkhögskolan har "muslimsk profil".
    Jag citerar:

    "Kista folkhögskola är den enda av Sveriges 154 folkhögskolor som har en muslimsk profil vilket innebär att man som muslim ska känna sig trygg på skolan men också stödja svensk-muslimsk identitet i en interkulturell studiemiljö."
    (Slut citat)


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (qwert­y)
    Äldre 7 Dec 21:01
    -1 +1
    Anonym (TS) skrev 2018-12-06 15:16:40 följande:

    www.metro.se/artikel/stoinr-muslimer-kräver-egna-lagar-xr

    -Det handlar om att anpassa vissa lagar så att vi som minoritet ska känna oss integrerade i samhället, säger Mahmoud Aldebe, ordförande i Sveriges muslimska förbund till Metro.

    SVT:s Rapport har tagit del av ett brev som Mahmoud Aldebe skickat till alla svenska partier som deltar i höstens val. 

    Mahmoud Aldebe håller inte med om att kravet på en imams godkännande av skillsmässa motverkar kvinnors rättigheter.

    Aldebe anser att muslimer har rätt till särlagstiftning i och med religionsfriheten.

    Mahmoud Aldebe håller inte med om att kravet på en imams godkännande av skillsmässa motverkar kvinnors rättigheter.

    FAKTA: Kraven från Sveriges muslimska förbund

    -Skilsmässor bland muslimer ska godkännas av en imam.

    - Imamer ska få ge muslimska barn separat

    undervisning i islam i de kommunala skolorna.

    - Rätt att bygga moskéer utan hinder.

    - Räntefria lån.

    - Separat simundervisning för flickor och pojkar.

    - Två dagars betald ledighet under muslimska högtider.

    - Två timmar ledigt för fredagsbön.

    - Tillåt halalslakt.

    - Svensk imamutbildning.


    Sjuk så man spyr på det.
    Men Svenskarna kommer ju inte göra något åt det och med sossarna som tappar röster så kommer de gå med på det för att få fler väljare.
  • Äldre 7 Dec 21:26
    EnAnonumius skrev 2018-12-07 19:57:06 följande:
    Jag vet inte om det kan gå som "bevis",  men hm..
    Läs igenom "kursutbud" på Kista Folkhögskola..

    http://kistafolkhogskola.se/kursutbud/

    De står även under ordet  "Om Oss", att folkhögskolan har "muslimsk profil".
    Jag citerar:

    "Kista folkhögskola är den enda av Sveriges 154 folkhögskolor som har en muslimsk profil vilket innebär att man som muslim ska känna sig trygg på skolan men också stödja svensk-muslimsk identitet i en interkulturell studiemiljö."
    (Slut citat)
    Okej.
  • Äldre 7 Dec 21:47
    Anonym (qwerty) skrev 2018-12-07 21:01:54 följande:

    Sjuk så man spyr på det.

    Men Svenskarna kommer ju inte göra något åt det och med sossarna som tappar röster så kommer de gå med på det för att få fler väljare.


    Jag tycket att det är rätt sjukt med så starka reaktioner på en så gamal artikel. Utvecklingen har ju gått i en helt annan riktning
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Tv-hu­nk)
    Äldre 7 Dec 21:54
    +1
    EnAnonumius skrev 2018-12-07 19:57:06 följande:
    Jag vet inte om det kan gå som "bevis",  men hm..
    Läs igenom "kursutbud" på Kista Folkhögskola..

    http://kistafolkhogskola.se/kursutbud/

    De står även under ordet  "Om Oss", att folkhögskolan har "muslimsk profil".
    Jag citerar:

    "Kista folkhögskola är den enda av Sveriges 154 folkhögskolor som har en muslimsk profil vilket innebär att man som muslim ska känna sig trygg på skolan men också stödja svensk-muslimsk identitet i en interkulturell studiemiljö."
    (Slut citat)


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Den skolan bör såklart omgående läggas ner! Livsfarlig.
  • Anonym (babs)
    Äldre 7 Dec 22:00
    +2
    KillBill skrev 2018-12-07 21:47:05 följande:
    Jag tycket att det är rätt sjukt med så starka reaktioner på en så gamal artikel. Utvecklingen har ju gått i en helt annan riktning
    Tycker du? Ärligt?
    Jag håller inte med.

    En del av de där gamla kraven är ju faktiskt verklighet idag.
  • Äldre 7 Dec 22:15

    Det enda av exemplen i TS som kan sägas har förverkligats är imanutbildninngen och det var ju ett okontroversiellt önskemål.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 8 Dec 02:36
    +2

    Finns en betydligt enklare lösning: Flytta hem igen.....

  • Äldre 8 Dec 13:40
    +1
    KillBill skrev 2018-12-07 21:47:05 följande:
    Jag tycket att det är rätt sjukt med så starka reaktioner på en så gamal artikel. Utvecklingen har ju gått i en helt annan riktning
    Att källan är 12 år gammal påtalades tidigt i tråden, men man valde att trä en säck över huvudet och trampa på gasen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden STOINR Muslimer kräver egna lagar