Forum Barn 6-12 år - Förälder
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Lägenhetsfamiljer - vad gör ni för att barnen inte växer upp med tummen mitt i handen?

Tor 6 dec 18:54 Läst 0 gånger Totalt 17 svar
    Tor 6 dec 18:54

Jag är uppväxt i villa och med en sommarstuga. Som ensamstående i Stockholm med två barn finns inte de möjligheterna.

Hur gör man för att barnen inte ska bli helt handfallna? Jag vill ju att måla, bygga nåt enkelt, ta hand om trädgård, enklare eljobb mm ska vara något de kan eller i alla fall inte ryggar ifrån när de flyttar hemifrån, precis som de så klart ska kunna städning, matlagning etc. Men vi har ju inga tillfällen, lägenheten är fräsch, brf:en har inte ens städdagar för vi har så lite mark kring huset.

Hur gör ni andra? Ska man börja renovera i utbildningssyfte?

• Tor 6 dec 21:03 #1

Haha, jag är uppvuxen i villa, med sommarställe och inte sjutton har jag någonsin tänkt tanken på att bygga något enkelt eller fixa enklare eljobb... Måla ett vanligt rum om gjorde jag första gången i mit egna hus som 30-åring.

Trädgård hade jag lite hum om men intresset kom inte förrän jag som vuxen fick egen trädgård.

Man lär sig sånt som vuxen när man behöver det...

• Tor 6 dec 21:29 #2

Enkelt, ut och campa, tält. Då lär de sig massor, har de intresse så lär dom sig det de vill göra i framtiden

• Tor 6 dec 21:38 #3

En hel del av det kommer nog med våra intressen. Pappan mekar med allt möjligt (både motorer, cyklar och även el men ser inte riktigt sånt behov/vad vem som helst bör ge sig på mer än typ propp och glödlampa), odlar saker på balkongen, pysslar, bygger kaninbur/fönsterram/garage till leksaksbilar etc. Möjlighet ges också att tex renovera klubbstuga, kratta/klippa gräs där osv samt släkt och vänner med hus.

• Tor 6 dec 21:39 #4

Det kan man väl lära sig den dag man behöver det, går ju lika bra när man är 30 som när man är 15, ifall det inte finns behov tidigare. 

• Tor 6 dec 22:04 #5

Nja, jag tror inte alls på att man lär sig det vid behov. Kanske vissa fixar det men långt ifrån alla. I alla fall inte om man ska vara kunna vara hyfsat bra på det man gör...

• Tor 6 dec 22:06 #6
    sextiotalist skrev 2018-12-06 21:29:30 följande:

Enkelt, ut och campa, tält. Då lär de sig massor, har de intresse så lär dom sig det de vill göra i framtiden

Vi är mycket ute i naturen, de är inte rädda för stormkök men inte lär de sig att spakla tapetfogar eller skilja ogräs från perenner av det? Eller vad menar du?
  • Tor 6 dec 22:21 #7
    Limajo skrev 2018-12-06 22:06:13 följande:

Vi är mycket ute i naturen, de är inte rädda för stormkök men inte lär de sig att spakla tapetfogar eller skilja ogräs från perenner av det? Eller vad menar du?

Exakt. Du ger dom utrymme att våga saker. Det är det som räknas, att våga bryta ny mark.

Det andra kan man läsa sig till. Att våga, testa, det måste många tränas till
  • Tor 6 dec 22:39 #8

Börja med att lära barnen fantasi. Läs mycket för dem, prata med dem. Bygg mycket med lego, lär dem tänka "utanför lådan". Lär dem lita på sig själv och att blir det fel är det bara prova igen tills det blir rätt.

Så när de blir stora har en grund i att tänka fler steg, planera och konstruera efter eget huvud.

Sedan om du har en balkong så kan du odla där finns mängder med lösningar för det.

Kolonilott en annan, då har du även möjlighet till att bygga spaljé, lådor osv. Finns det ett litet hus på kan det behöva anpassas och målas. Oändliga möjligheter mao.

• Tor 6 dec 22:43 #9

Sedan när något behöver fixas hemma som när proppen går, stopp i handfatet/toaletten, lufta element, tapetsera om osv så låt barnen vara med. Då ser de hur du gör och kan hjälpa till.

• Fre 7 dec 12:23 #10

Om det känns viktigt kan du ju hitta på projekt som gör att barnen får prova på saker. Kanske bygga ett miniatyrhus i en kartong, hyra en stuga på semestern, spika ihop något konstverk eller gå i någon hobbyverksamhet.

Sen har inte de flesta resurserna att exponera sina barn för allt som kan tänkas vara bra att kunna.

I en stad kommer du antagligen inte lära dig att mjölka kor, ro ut i en sjö och fiska eller kunna bygga kojor i skogen. Däremot kommer du lära dig att navigera i lokaltrafiken, vara van med stora folkmassor, ha tillgång till ett stort kulturellt utbud mm.

Korrekturläser som en kratta
  • Fre 7 dec 13:14 #11

Bra fråga! Youtube kanske?

• Fre 7 dec 13:54 #12
    Limajo skrev 2018-12-06 18:54:48 följande:

Jag är uppväxt i villa och med en sommarstuga. Som ensamstående i Stockholm med två barn finns inte de möjligheterna.

Hur gör man för att barnen inte ska bli helt handfallna? Jag vill ju att måla, bygga nåt enkelt, ta hand om trädgård, enklare eljobb mm ska vara något de kan eller i alla fall inte ryggar ifrån när de flyttar hemifrån, precis som de så klart ska kunna städning, matlagning etc. Men vi har ju inga tillfällen, lägenheten är fräsch, brf:en har inte ens städdagar för vi har så lite mark kring huset.

Jag har aldrig lärt mig sånt hemifrån även om jag är uppvuxen med en rätt händig pappa. Så det har jag lärt mig själv med tiden i villa. Vissa saker är självklarheter som alla kan lära sig, annat får man läsa på, fråga eller leja bort.  

Vi lär inte heller barnen direkt att göra sånt, de får lära sig om de vill och om de behöver när de är vuxna. 

Och måla, tapetsera, byta proppar, sätta upp en hylla och liknande kan man ju göra i en lägenhet också.
  • Fre 7 dec 14:04 #13
    Limajo skrev 2018-12-06 18:54:48 följande:

Jag växte upp i hyreslägenhet och fick inte med mig några praktiska skills hemifrån. I dag bor jag i hus och har lärt mig allt från google, internet är ett fantastiskt verktyg.
  • Fre 7 dec 14:14 #14
    sextiotalist skrev 2018-12-06 22:21:11 följande:

Exakt. Du ger dom utrymme att våga saker. Det är det som räknas, att våga bryta ny mark.

Det andra kan man läsa sig till. Att våga, testa, det måste många tränas till

Okej, ja, det har du ju rätt i. Jag har gått till mig själv och insett att jag lärt mig grunderna i att göra saker tillsammans med mina föräldrar. Och jag vill verkligen att de ska få lite praktiska skills, det verkar vara så otroligt jobbigt att bli helt handfallen av att lampkontakten är fel t.ex. Men det viktigaste kanske är att ha självkänsla och känna att man nog fixar det mesta även om man inte riktigt vet hur.
  • Fre 7 dec 19:52 #15

Jag är uppvuxen i lägenhet och lärde mig en hel del från min händiga pappa. Vi målade väggarna, skarvade kontakter, bytte proppar, fixade möbler. Jag kan det mesta om att borra.

Det senaste året har jag bott i äldre bostadsrätt och lärt mig hur mycket som helst, främst kring fastigheten. När man bor nytt är det inte mycket man kommer i kontakt med...

En krukväxt kunde jag inte hålla vid liv förren i år.

• Fre 7 dec 23:11 #16
    Limajo skrev 2018-12-07 14:14:54 följande:
    Okej, ja, det har du ju rätt i. Jag har gått till mig själv och insett att jag lärt mig grunderna i att göra saker tillsammans med mina föräldrar. Och jag vill verkligen att de ska få lite praktiska skills, det verkar vara så otroligt jobbigt att bli helt handfallen av att lampkontakten är fel t.ex. Men det viktigaste kanske är att ha självkänsla och känna att man nog fixar det mesta även om man inte riktigt vet hur.
    Om inte annat får du väl finns tillhands på facetime och guida dem den dagen det behövs.
  • Fre 7 dec 23:35 #17

Jag bor i hus och har försökt ha med mig sonen när jag spikat, borrat och pysslat, men han är inte intresserad, händig eller praktiskt lagd. Fiasko! Barn är olika. Han har blivit imponerad när han sett mamma måla och fixa men jag har gett upp med honom. Hans intressen och talanger är inom andra områden så hoppas att han får ett bra jobb i framtiden och kan hyra in hjälp. Jag är glad att han kan laga mat, baka, tvätta och plocka i ordning sina saker fint. Han får hitta en flickvän som kan spika upp hyllor och laga brödrosten.

FRÅGA BARNLÄKAREN

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll