• Veligadamen

    Blod i blöjan. Mp-allergi? Järndroppar?

    Hej!

    Vår dotter är lite över 2 månader och har haft lite blod i bajset nu i ca 3 veckor. På BVC sa de att jag skulle pröva äta mjölkfritt ifall hon är allergisk för mjölkprotein. Jag har nu ätit mjölkfritt i 2 veckor och har ännu inte märkt någon förbättring. Ibland kan det komma en dag då det inte kommer blod på hela dagen och ibland är det blod varje bajsning. Ikväll tog hon i ganska mycket och det kom lite mer blod än annars.

    Hon får också järndroppar för att hon vägde under 2500 gram när hon föddes.

    Är det någon här som har erfarenhet av blod i bebisen bajs? Någon vars bebis är mjölkallergiker? Kan det möjligen vara så att hon blir dålig i magen av järndropparna och det retar slemhinnan i tarmen?

    Hon helammas och jag ska såklart kontakta BVC igen.

  • Svar på tråden Blod i blöjan. Mp-allergi? Järndroppar?
  • Amla07

    Ja, vår dotter skrek jämt jämt jämt och vid 3 månaders ålder kom blod i blöjan. Läkaren misstänkte mjölkproteinalleegi, dvs helt mjölkfri kost. Ingen ost heller, inte bara laktosfritt. Det hjälpte.

  • Amla07

    PS: järndroppar kan också skada magslemhinnan, behöver hon verkligen det fortfarande? Fråga för säkerhets skull. Vår tjej föddes för tidigt, vägde 1400 gram och fick alla möjliga mineraler och vitaminer i flera månader,men just järn har jag för mig var lite starkt för magen..?

  • 1234568
    Amla07 skrev 2018-12-07 01:09:57 följande:

    PS: järndroppar kan också skada magslemhinnan, behöver hon verkligen det fortfarande? Fråga för säkerhets skull. Vår tjej föddes för tidigt, vägde 1400 gram och fick alla möjliga mineraler och vitaminer i flera månader,men just järn har jag för mig var lite starkt för magen..?


    Ja dom riktigt små behöver det. super viktigt. Barnet får järn av mamman under sista veckorna i graviditeten. Är man född några veckor för tidigt /låg vikt så har man inte hunnit få det av mamman, och järn är livsviktigt.
Svar på tråden Blod i blöjan. Mp-allergi? Järndroppar?