• Äldre 6 Dec 20:54
    1160 visningar
    14 svar
    14
    1160

    Hur lång tid tar det att få skadeståndet?

    Hej. Detta är jobbigt att prata om men jag måste få veta vad folk har för erfarenheter.

    Jag blev tilldömd drygt 300.000:- i skadestånd plus ränta från att brotten begicks i förra våren, domen vann laga kraft kanske i april, mitt minne är bland det sämsta. Brotten jag blev utsatt för var våldtäkt mot barn och sexuella övergrepp mot barn.

    Då äcklet är en fattiglapp och inte har några tillgångar så gick det självfallet vidare från Kronofogden till nu, Försäkringen. De ville ha sekretessbelagt material i domen och de bör ha fått det vid det här laget. 

    Frågan är nu hur länge jag ska räkna med att vänta. Ett halvår? Ett år? Någon månad? Vad har ni för erfarenheter?

    Jag har läst att man inte alltid får hela beloppet av försäkringen, och att man då kan vända sig till Brottsoffermyndigheten. Där kan man alltså ansöka om att få pengar för brottet man blivit utsatt för.

    Jag har en väldigt stark känsla och har även hört av andra att man kommer få jättelite pengar. Detta gör mig så arg och jag mår dåligt av att ens skriva detta för att jag inte kan uttrycka hur jävla förbannad jag är. Jag är helt övertygad om att jag kommer få PYTTELITE av det jag faktiskt har rätt till. Och jag känner, vad fan är poängen att "få" skadestånd", när man ska få nån jävla rabattsumma i slutändan?

    Vissa kanske nu tycker att jag låter girig, men det skiter jag i. Det var jag som var utsatt, inte ni. Jag har rätt till ersättning. Jag nöjer mig inte med nån jävla skitsumma som dom dragit av rabatter och allt möjligt på sen. Har redan blivit pissad på av min våldtäktsman, tänker inte bli pissad på av systemet också.

    Är så jävla arg och frustrerad.

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det att få skadeståndet?
  • Äldre 7 Dec 11:30
    #1

    Förstår din ilska, tyvärr så är det många som inte får sitt skadestånd ändå just för att den kriminella inte har några inkomster.

  • Äldre 7 Dec 11:36
    #2

    Man skulle ju kunna tycka att dessa avskum skulle dömas till straffarbete av staten till dess att räkningen var betald. Även om det tar tid så ska de åtminstone inte slippa undan sitt straff.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 7 Dec 11:47
    #3
    MerAnonym skrev 2018-12-06 20:54:32 följande:

    Hej. Detta är jobbigt att prata om men jag måste få veta vad folk har för erfarenheter.

    Jag blev tilldömd drygt 300.000:- i skadestånd plus ränta från att brotten begicks i förra våren, domen vann laga kraft kanske i april, mitt minne är bland det sämsta. Brotten jag blev utsatt för var våldtäkt mot barn och sexuella övergrepp mot barn.

    Då äcklet är en fattiglapp och inte har några tillgångar så gick det självfallet vidare från Kronofogden till nu, Försäkringen. De ville ha sekretessbelagt material i domen och de bör ha fått det vid det här laget. 

    Frågan är nu hur länge jag ska räkna med att vänta. Ett halvår? Ett år? Någon månad? Vad har ni för erfarenheter?

    Jag har läst att man inte alltid får hela beloppet av försäkringen, och att man då kan vända sig till Brottsoffermyndigheten. Där kan man alltså ansöka om att få pengar för brottet man blivit utsatt för.

    Jag har en väldigt stark känsla och har även hört av andra att man kommer få jättelite pengar. Detta gör mig så arg och jag mår dåligt av att ens skriva detta för att jag inte kan uttrycka hur jävla förbannad jag är. Jag är helt övertygad om att jag kommer få PYTTELITE av det jag faktiskt har rätt till. Och jag känner, vad fan är poängen att "få" skadestånd", när man ska få nån jävla rabattsumma i slutändan?

    Vissa kanske nu tycker att jag låter girig, men det skiter jag i. Det var jag som var utsatt, inte ni. Jag har rätt till ersättning. Jag nöjer mig inte med nån jävla skitsumma som dom dragit av rabatter och allt möjligt på sen. Har redan blivit pissad på av min våldtäktsman, tänker inte bli pissad på av systemet också.

    Är så jävla arg och frustrerad.


    Jag har varit i samma situation, jag fick ut hela skadeståndet från Brottsoffermyndigheten. Minus en administrativ avgift på 1500kronor.

    Återkommer lite senare med mer detaljer, skriver från mobil nu. Det är enklare från datorn.
  • Äldre 7 Dec 13:41
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2018-12-07 11:47:36 följande:
    Jag har varit i samma situation, jag fick ut hela skadeståndet från Brottsoffermyndigheten. Minus en administrativ avgift på 1500kronor.

    Återkommer lite senare med mer detaljer, skriver från mobil nu. Det är enklare från datorn.
    Tack! Skriv gärna mer sen! Hur mycket fick du? Iochmed att 300 k plus ränta är rätt mycket så undrar jag om dom ska dra av nån jäkla rabatt pga det höga beloppet.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 7 Dec 14:56
    #6
    MerAnonym skrev 2018-12-07 13:41:41 följande:
    Tack! Skriv gärna mer sen! Hur mycket fick du? Iochmed att 300 k plus ränta är rätt mycket så undrar jag om dom ska dra av nån jäkla rabatt pga det höga beloppet.
    Jag fick 300k + i skadestånd. Plus att han skulle ersätta en massa utlägg jag haft för skjukskrivningar, läkarbesök och mediciner.

    Först gick jag via försäkringsbolaget men de hade ju redan ersatt kroppsskada, så jag blev vidare lotsad till Kronofogden för att göra en utmätning. Han hade inga tillgångar så då gick det vidare till Brottsoffermyndigheten. Minns inte hur lång till det tog men det var iaf inte mer än någon månad. Jag fick hela det utdömda skadeståndet minus 1500 kronor i omkostnad, pengar som går tillbaka till myndigheten och sedan vidare till andra drabbade.

    Ersättning för "sveda och värk" däremot betalar de inte ut utan det ligger vidare och tickar ränta hos KFM. De pengarna lär jag aldrig få se röken av om han inte vinner eller ärver pengar.

    I mitt skadestånd fanns inget om "plus ränta" utan det ligger på ersättningen för sveda och värk.

    Min rättegång ligger ca tio år tillbaka i tiden dock så saker kan ju ha ändrats.

    Undrar du något mer så fråga!
  • Äldre 8 Dec 08:43
    #7

    Jag fick 2010 veta jag skulle få skadestånd då jag blivit utsatt för bedrägeri. Dock var mannen ifråga spelmissbrukare och har stora skulder. Det gick till kronofogden och han har sedan dess haft utmätning varje år men tyvärr inte fått pengarna än. Så i mitt fall har jag väntat snart 9 år.

    Men prata med någon som kan detta med skadestånd så kanske du kan få hjälp.

  • Äldre 10 Dec 11:23
    #8

    Jag fick hela mitt skadestånd från brottsoffermyndigheten. Det tog ungefär 8 månader så bara var dom på kontot en dag.

  • Äldre 10 Dec 11:23
    #8

    Jag fick hela mitt skadestånd från brottsoffermyndigheten. Det tog ungefär 8 månader så bara var dom på kontot en dag.

  • Anonym (A)
    Äldre 10 Dec 13:05
    #9

    Jag fick hela summan från Brottsoffermyndigheten, 120 000 kr.
    Som Yenn skriver så tog nog en 8 mån ungefär efter att allt var klart. Ev snäppet snabbare men så länge sen att minnet sviker.

  • Äldre 10 Dec 13:14
    #10

    TACK för att ni ger mig hopp. <3
    Borde jag kontakta Brottsoffermyndigheten redan nu, när försäkringen håller på att behandla ärendet? Eller ska jag vänta?

  • Anonym (A)
    Äldre 10 Dec 13:20
    #11

    Jag vet inte vad det där "Försäkringen är" ts. I mitt fall skötte målsägandebiträdet yrkandet och sen gick det till Brottsoffermyndigheten då förövaren ej kunde betala.
    Jag behöver själv inte göra någonting vad jag minns.

  • Äldre 10 Dec 13:20
    #12
    MerAnonym skrev 2018-12-10 13:14:12 följande:

    TACK för att ni ger mig hopp. <3
    Borde jag kontakta Brottsoffermyndigheten redan nu, när försäkringen håller på att behandla ärendet? Eller ska jag vänta?


    Kontakta Brottsoffermyndighetet och ta reda på hur processen funkar
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 10 Dec 17:16
    #12
    Anonym (A) skrev 2018-12-10 13:20:17 följande:

    Jag vet inte vad det där "Försäkringen är" ts. I mitt fall skötte målsägandebiträdet yrkandet och sen gick det till Brottsoffermyndigheten då förövaren ej kunde betala.

    Jag behöver själv inte göra någonting vad jag minns.


    Innan Brottsoffermyndigheten går in måste man uttömt alla andra vägar, dvs gått via KFM.
  • Anonym (A)
    Äldre 10 Dec 18:57
    #13

    Anonym, förstår att tillgångar ska kollas men det var inget jag behövde fundera på utan bara att vänta.

  • Äldre 10 Dec 20:04
    #14

    Kronofogden har redan utmätt och han har inget. Nästa steg är hemförsäkringen, sen brottsoffermyndigheten. Det är så jag fått veta iallafall. 
    Tack för alla svar

Svar på tråden Hur lång tid tar det att få skadeståndet?