• Äldre 6 Dec 21:27
    430 visningar
    3 svar
    3
    430

    Föräldraledig 100% utan ersättning

    Hej!

    Ack, dilemma... jag pluggade genom en betald utbildning (100% distans) som min nya arbetsgivare ordnat för mig. Under tiden som jag pluggade och arbetade på mitt gamla jobb (90%) blev jag gravid med mitt andra barn. Jag drabbades då av hypertyreos och ?gick in i väggen?. På detta blev jag sjukskriven från mitt gamla jobb men kämpade ändå med pluggandet med kopiösa mängder hjälp från mina klasskamrater. Jag fick barn och fortsatte med pluggandet även när hon fötts av lojalitetsskäl. Jag tog med dottern på föreläsningar och på tentor och ordnade upp hela livet så barn och utbildning kunde klaffa samman bra. Fyra månader efter jag gått färdigt min utbildning när dottern var drygt ett år känner jag att all denna kämpiga tid kommit ikapp mig på mitt jobb. Jag känner inte att jag presterar bra, jag får utbrott ofta hemma och jag deppar över diverse saker... värsta av allt är dessvärre att mitt jobb är prestationsbaserat - presterar jag dåligt har jag noll kronor i kassan. 100% provision.

    Så nu står jag här - min dotter är nästan 2 år gammal. Min fråga är då... hade jag haft möjlighet eller rätt till att vara 100% föräldraledig utan att begära ersättning från FK? Jag hade velat vara det under ett års tid. Bara umgås med mina barn framöver som jag har missat från den tiden jag både pluggade och jobbade. Bryr mig inte om ifall min SGI påverkas och jag hamnar under minimigränsen (eftersom jag ändå hamnar där när jag presterar dåligt på jobbet...). Får jag vara föräldraledig på heltid utan att ta ut föräldradagar?

Svar på tråden Föräldraledig 100% utan ersättning