Inlägg från: Kronärtskockan |Visa alla inlägg
  • Kronärtskockan
    Kellie13 skrev 2018-12-10 09:18:19 följande:

    mm det skrev jag oxå o då fick man påhopp direkt av mammor som använder det. Alla gör som man vill.


    Ja givetvis. Jag skulle enbart använda om läkare rådde mig pga diverse sjukdomar/prematur osv. Min son föddes på bf+17, vägde 5,2 kilo, är frisk och stark så ser ingen anledning att ha larm.
  • Kronärtskockan
    Kellie13 skrev 2018-12-13 08:11:08 följande:

    Nä du har en sund inställning! Barnläkare säger ju oxå att man ska bara använda det vid prematur o sånt.


    Ja precis. Man får lita på läkare helt enkelt om de behövs och inte. Och jag vet inte men om en bebis skulle dö i psd, går det att rädda barnet isåfall med hlr? Eller är det kört? Låter ju hemskt att prata om det såhär men, ja jag vet inte riktigt
  • Kronärtskockan
    fjanten skrev 2018-12-14 06:56:20 följande:

    Ibland handlar det om att barnet oförklarligt slutar andas i sömnen, larmet går, man väcker barnet som börjar andas igen... Det tar ett tag innan andningsstopp leder till hjärtstopp, och med små barn räcker det oftast med att bara väcka - så "kommer de ihåg" att andas igen. Jag kan definitivt se poängen.


    Absolut, ser också poängen! Jag trodde att bebisen dog direkt och att det inte fanns nåt att göra. Ökar riskerna för andningstopp om bebisen fått det en gång men blivit väckt, tro?
  • Kronärtskockan
    Lillflickan skrev 2018-12-14 08:31:07 följande:

    Jag är så fascinerad av motståndet till andningslarm. Naturligtvis tycker jag inte att man behöver använda det om man inte vill, men varför så starka känslor mot? Det är väl bara att låta bli och låta de som vill använda?

    Med första barnet tyckte läkaren att vi skulle ha det efter att de efter en operation märkt att han hade andningsuppehåll. Så då gjorde vi som läkaren sa. Jag märkte också av att han slutade andas ibland och började när jag petade på honom. Han hade säkert börjat av sig självt om jag väntat längre, men skönt ändå med en extra koll.

    Nu med andra så är det ingen som har sagt något men vi har ändå. Det fellarmar aldrig, bara när jag ammar och larmet hamnar snett. Tyckerdet är skönt att ha lite extra koll. Har man någon procents chans att hjälpa de små är det värt tycker jag.

    Kanske lite nojjig mamma efter lång tids barnlöshet och prematurfödda bebisar. Kollar fortfarande ibland att sonen, nu fem år, andas när han sover. Och lillasyster får sova med larm.

    Men som sagt så är det ju väldigt liten risk med psd. Så ni som inte är oroliga och väljer bort larm, skönt för er!


    Jag vet inte om det var mig du syftade på som motståndare men det var inte min mening att verka negativ. Det är jättebra att larmen finns men i just mitt fall skulle det bara bidra till en falsk känsla av trygghet, jag skulle inte kunna koppla av alls. Men om läkare rådde mig att ha ett larm så skulle jag ha det utan tvekan!
Svar på tråden Andningslarm...?