• Orolig över barn

    Tittar ni föräldrar på tv när barnen är hemma?

    Tittar ni på tv när era barn är hemma? Här undrar jag inte om barnen tittar på utan om ni som vuxna låter ni själva att ha lite "egen tid" och titta på tv när era barn är hemma?

    Jag vänder mig i förstahand till er som har barn i 2-6 år. Men alla får svara. Skriv gärna även hur gamla är barnen

  • Svar på tråden Tittar ni föräldrar på tv när barnen är hemma?
  • tvillingmammaVastmanland
    Kusinen skrev 2018-12-08 00:11:56 följande:

    Fast barnen sov väl hemma?


    Ja! Tolkade frågan som om man tittadade på Tv när barnen var hemma, vakna.
  • tvillingmammaVastmanland
    Jsv17 skrev 2018-12-07 23:39:10 följande:

    Absolut, inte hela tiden, men morgonnyheterna och kanske en liten stund på eftermiddagen. Hushållssysslorna är han med på, nu är han 1år och kan hjälpa till att hålla i saker och älskar att vara med mig och städa och laga mat, det är ju också tid man umgås med sina barn? Sedan ser jag till att vi har några stunder varje dag då vi gör saker för honom, jag sitter på golvet och leker med honom, vi läser böcker och sjunger. Ibland leker han som bäst (använder sin kreativitet) när jag är där men sysslar med något annat, så han har tryggheten av mig alldeles intill men han kan utforska och göra saker själv. Tror inte man gör barnen en tjänst genom att bara ägna all deras vakna tid åt dem, barn behöver också space att få utforska och leka på egen hand.


    Jag tror inte att många föräldrar ägnar all sin vakna tid åt sina små barn. De går ofta långa dagar på förskola och sen ägnar sig föräldrar till stor del åt hushållsarbete samt TV, andra skärmar, träning etc. Risken att något barn idag skulle få för mycket tid med sina föräldrar är väldigt liten.
  • annabellelee
    BuoBä skrev 2018-12-07 18:33:16 följande:

    Ja. Men frågan var om man ser på TV när barnen är _hemma_, och det är de mig veterligen även när de sover.


    Ah, då har jag kanske missuppfattat. Självklart tittar vi när barnen har somnat, men rent praktiskt funkar det inte medan barnen är vakna. Det är svårt att ens gå på toaletten utan att någon tycker i dörrhandtaget och frågar när man tänker komma ut.

    Jag har inget moraliskt mot tv-tittande dock.
  • telly

    Det är svårt. Säg att det är eftermiddag, klockan är fem på en lördag, mörkt ute. Barnen leker fridfullt. Då tänker jag att jag vill se TV. Slår på nåt barnvänligt (alltså Bonde söker fru snarare än När lammen tystnar). Då kommer nästan alltid treåringen och vill se barnprogram. Om jag vill se klart så sitter hon bredvid och ställer tusen frågor. Sen vill hon se nåt hon vill välja.

    Så nej, just TV funkar oftast inte även om jag provat.


    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • modsey
    Orolig över barn skrev 2018-12-07 22:16:26 följande:

    Från den dagen mitt första barn föddes avstod jag från tv-tittande och allt annan nöje också (röka, läsa, lyssna ljudböcker/musik, ta mig iväg till gym / teater / bio osv.) när de är vakna och hemma med mig. Jag ägnar mig åt barnen och deras sysselsättning all tid , även hushållssysslor sköter jag när de sover/är på dagis/är på utflykt med min sambo. Jag började bli ganska trött på den. Det känns ibland så att livet är tråkig (knappast rätt ord) men att det borde vara något mer än så. Vi har alltid haft olika synpunkter runt det med min sambo som tycker att jag är strängt mot mig själv och alla andra vuxna som har att göra med mina barn, och att jag skämmer bort våra barn.

    I min värld alltså ägnar man sig åt sina barn när de är hemma och vakna. Nu vill jag veta hur är det i verkligheten. (Och undrar kanske litegrann om jag blir en dålig förälder om jag tittar på tv någon halv timme / dag ? Jag vet det låter löjligt -- men det var inte alls löjligt när jag startade tråden :) )


    Oj varför i hela friden gör du det? Utplånar dig själv nästan. Nu vet jag inte hur gamla barn du har och hur länge du gjort dessa uppoffringar. Jag har både vuxna barn som är utflugna och yngre som bor hemma ( mellanstadiebarn) och även om jag definitivt ägnat mycket tid åt mina barn, så här jag ändå även både läst, lyssnar på min musik och även tittat på TV ( om än rätt lite TV då jag helt enkelt hellre gör andra saker). Jag har även haft barnvakt till mina barn för att både gå ut på restaurang och träffat vänner. Till och med rest utomlands utan dem några gånger. Då jag ju har resultat i form av mina vuxna barn, kan jag bara konstatera att vi har en mycket bra relation även nu och de berättar för mig på olika vis att jag är en bra mamma och att de haft en bra barndom.
  • Alexi
    Orolig över barn skrev 2018-12-07 22:16:26 följande:
    Från den dagen mitt första barn föddes avstod jag från tv-tittande och allt annan nöje också (röka, läsa, lyssna ljudböcker/musik, ta mig iväg till gym / teater / bio osv.) när de är vakna och hemma med mig. Jag ägnar mig åt barnen och deras sysselsättning all tid , även hushållssysslor sköter jag när de sover/är på dagis/är på utflykt med min sambo. Jag började bli ganska trött på den. Det känns ibland så att livet är tråkig (knappast rätt ord) men att det borde vara något mer än så. Vi har alltid haft olika synpunkter runt det med min sambo som tycker att jag är strängt mot mig själv och alla andra vuxna som har att göra med mina barn, och att jag skämmer bort våra barn.
    I min värld alltså ägnar man sig åt sina barn när de är hemma och vakna. Nu vill jag veta hur är det i verkligheten. (Och undrar kanske litegrann om jag blir en dålig förälder om jag tittar på tv någon halv timme / dag ? Jag vet det låter löjligt -- men det var inte alls löjligt när jag startade tråden :) )
    Va? Det här måste vara ett skämt va? Varför skulle man hålla på så? Hushållsarbete och avkoppling är ju en del av livet, det ska ju barnen se och lära sig lika mycket som allt annat.

    Så nej, ingen annan håller på så, jag lovar! Jag läser böcker, fixar i trädgårder, städar, slappar, går och tränar osv osv när barnen är vakna, vi ägnar oss definitivt inte åt dem all deras vakna tid. Då hade jag gått under.
  • 2barnsmorsan
    Orolig över barn skrev 2018-12-07 22:16:26 följande:

    Från den dagen mitt första barn föddes avstod jag från tv-tittande och allt annan nöje också (röka, läsa, lyssna ljudböcker/musik, ta mig iväg till gym / teater / bio osv.) när de är vakna och hemma med mig. Jag ägnar mig åt barnen och deras sysselsättning all tid , även hushållssysslor sköter jag när de sover/är på dagis/är på utflykt med min sambo. Jag började bli ganska trött på den. Det känns ibland så att livet är tråkig (knappast rätt ord) men att det borde vara något mer än så. Vi har alltid haft olika synpunkter runt det med min sambo som tycker att jag är strängt mot mig själv och alla andra vuxna som har att göra med mina barn, och att jag skämmer bort våra barn.

    I min värld alltså ägnar man sig åt sina barn när de är hemma och vakna. Nu vill jag veta hur är det i verkligheten. (Och undrar kanske litegrann om jag blir en dålig förälder om jag tittar på tv någon halv timme / dag ? Jag vet det låter löjligt -- men det var inte alls löjligt när jag startade tråden :) )


    Det är lätt att hamna i det som du beskriver. Jag gör det själv emellanåt men brukar aktivt tänka på att inte lägga ner allt jag själv vill, utan ge utrymme för mig själv att må bra också. Säga till barnen ibland att de kan hämta vad de behöver själva för att jag behöver vara ifred när jag läser eller liknande. Jag tror faktiskt att barnen mår bättre av och blir bättre människor om de lär sig att andra människor också har egna behov, även mamma. Och att de lär sig att visa hänsyn och prioritera andras vilja ibland också. Risken är ju att man annars uppfostrar helt odrägliga barn som bara tänker på sig själva.
  • annabellelee
    Orolig över barn skrev 2018-12-07 22:16:26 följande:

    Från den dagen mitt första barn föddes avstod jag från tv-tittande och allt annan nöje också (röka, läsa, lyssna ljudböcker/musik, ta mig iväg till gym / teater / bio osv.) när de är vakna och hemma med mig. Jag ägnar mig åt barnen och deras sysselsättning all tid , även hushållssysslor sköter jag när de sover/är på dagis/är på utflykt med min sambo. Jag började bli ganska trött på den. Det känns ibland så att livet är tråkig (knappast rätt ord) men att det borde vara något mer än så. Vi har alltid haft olika synpunkter runt det med min sambo som tycker att jag är strängt mot mig själv och alla andra vuxna som har att göra med mina barn, och att jag skämmer bort våra barn.

    I min värld alltså ägnar man sig åt sina barn när de är hemma och vakna. Nu vill jag veta hur är det i verkligheten. (Och undrar kanske litegrann om jag blir en dålig förälder om jag tittar på tv någon halv timme / dag ? Jag vet det låter löjligt -- men det var inte alls löjligt när jag startade tråden :) )


    Jag försöker göra hushållsarbete i den mån jag kan med två småbarn. Likaså med bokläsande och annat. Jag försöker, men det går inte så bra.
  • Svedenborg

    Jag kände en kvinna som en gång sa:
    - "vi stänger av ljudet på TV:n om kvällarna och sitter och tittar på TV utan ljud, för att inte störa barnet
    - Vad fan, svarade jag. Går ni på tår för att inte störa er unge?
    - Ja, svarade hon.
    - Det låter sjukt, sa jag.

    Vad har hänt med samhället där vuxna inte längre kan titta på TV i sina egna hus som de betalar för sina egna pengar? För att inte "störa" sitt barn.
    Det har ju helt slagit om bakfoten det här. Skärpning föräldrar!

  • Jsv17
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-12-08 07:57:43 följande:

    Jag tror inte att många föräldrar ägnar all sin vakna tid åt sina små barn. De går ofta långa dagar på förskola och sen ägnar sig föräldrar till stor del åt hushållsarbete samt TV, andra skärmar, träning etc. Risken att något barn idag skulle få för mycket tid med sina föräldrar är väldigt liten.


    Absolut inte, nu var detta riktat till ts och hennes svar längre upp där hon uttrycker att det är så hon gör, att hon även avvaktar med hushållsarbete och verkligen släpper allt för barnen om de är hemma och vakna, men jag hade inte citerat det svaret, så det var specifikt riktat till henne och det hon beskriver inte en allmän beskrivning av verkligheten.

    Håller med dig 100% att den risken är inte särskilt stor idag, tvärtom, nu är jag hemma med min son och ska vara det till han är nästan 3år, så när man har hela dagarna då blir ju upplägget väldigt annorlunda. Jag spenderar ju små kvalitetsstunder under hela dagen med honom och så gör jag annat däremellan på vilket han ofta är med och får ?hjälpa till? om han vill
    Pojke 9-12-17
  • tvillingmammaVastmanland

    Missade tyvärr TS svar på bakgrunden till frågan. TS min uppfattning är att du behöver tid för dig själv också! Mycket lovvärt att du engagerar dig i dina barn, men se till att ta hand om dig själv också! Låt mannen ta hand om sina barn ibland och gör något för dig själv, bra om ni får tid för er som par ibland också.

Svar på tråden Tittar ni föräldrar på tv när barnen är hemma?