• MaxMamma17

    Julfestkläder till pojkar? Finns inte?!

    Min första son är nu 20 månader och det är dags att hitta fina julkläder till honom. Men det enda som finns är ?skämtkläder? som tex jultröjor eller tomtedräkter. Vart är de fina julkläderna i storlek 92? Till flickor finns massa fina klänningar. Har googlat på alla möjliga sätt och hittar bara ?vanliga? skjortor och typ.... chinos och svarta kavajer. Vad ska ni ta på era barn till julfesten?! Ska man behöva sy själv?!

  • Svar på tråden Julfestkläder till pojkar? Finns inte?!
  • Anonym (Next?)

    Vad har han för storlek då? Den fanns ju ända till 110? (Och det finns ju en hel del annat där också, detta var bara första bästa i den kategorin...)


    MaxMamma17 skrev 2018-12-07 18:02:52 följande:

    Ja den var fin, fast fanns inte i hans storlek :(


  • Kusinen
    MaxMamma17 skrev 2018-12-07 18:01:17 följande:

    Tack för alla tips, uppskattar verkligen att ni tog er tid att kolla runt! :) men tror slutsatsen ändå blir att utbudet för pojkar är riktigt dåligt! Förstår verkligen inte alls varför, det är jättetråkigt.


    Fast skjortor med rött i fanns på alka butiker jag kollade. Och några hade också fina stickade tröjor med vintertema. Flugor fanns med, förmofådligen finnsdet västar också.

    Är det något väldigt specifikt du är ute efter? Typ nån finskjorta med julmotiv, som snöflingor eller tomtar? Eller glitter? För vanliga finkläder med rött i verkarinte cara svårt att hitta.
  • Kusinen

    Jag hittade en slipsaffär också som hade en röd slips med tomtar på till pojkar i din sons ålder. Fanns även mörkblå med julmönster och en mörktvröd med granar. Fanns även mörkblå fluga med julmotiv för små barn. De hade även röda hängslen. Vore väljättefint med blå byxor, vit skjorta, röda hängslen och så en blå fluga elker slips med julmotiv?

  • Kusinen

    På hm hittade jag också en mörkblå skjorta med julmotiv. Tycker faktiskt jag hittar ganska mycket finkläder tillpojkar i jul.

  • Anonym (Mamma till en av varje)

    Tyvärr är det ganska magert rent allmänt av finkläder till pojkar. Iaf i de vanliga affärerna. 

    Nu har jag en 9-åring, men jo, det har varit svårt alla år. Dock mycket skjorta, väst och slips (alltså barnslips med gummiband i nacken). 

    Det är ofantligt mycket lättare att köpa till dottern! 

    Även finskor. Skulle gärna se att båda hade haft ett par finskor vid tillfällen när det behövs. För henne är det ingen större svårighet att hitta nåt fint som hon är supernöjd över. Han däremot har faktiskt själv påtalat att han inte har ett par finskor.

    Nu som 9-åring blir det chinos, skjorta, väst och premiär för fluga! Han är nöjd, mamman är nöjd! 

    Ett tips på byxor som, även om de är röda så skulle vara snygga på sommaren (om han inte vuxit ur dem då www.kappahl.com/sv-SE/barn/byxor-leggings/chinos/chinos/488817 (finns i mörkblå också). 

    Väst: www.kappahl.com/sv-SE/barn/kavajer--vastar/vast/561761
    eller www.kappahl.com/sv-SE/barn/kavajer--vastar/vast/570796

    Inte julfärg, men himla fin skjorta!
    www.kappahl.com/sv-SE/barn/skjortor-blusar/skjorta/563858

    Julslips: www.kappahl.com/sv-SE/barn/accessoarer/ovrigt/julslips/554717 
    Eller fluga: www.kappahl.com/sv-SE/barn/accessoarer/ovrigt/fluga/554691

    Skulle kunna tro att jag jobbar på Kappahl, gör jag inte, men ett ställe som ofta har bra killkläder som passar vår son iaf. 

  • MaxMamma17

    Tack för tipsen! Får väl nöja mig med något halvdant, synd att det ska vara så mycket till flickor och så lite till pojkar!


    Anonym (Mamma till en av varje) skrev 2018-12-08 00:06:43 följande:

    Tyvärr är det ganska magert rent allmänt av finkläder till pojkar. Iaf i de vanliga affärerna. 

    Nu har jag en 9-åring, men jo, det har varit svårt alla år. Dock mycket skjorta, väst och slips (alltså barnslips med gummiband i nacken). 

    Det är ofantligt mycket lättare att köpa till dottern! 

    Även finskor. Skulle gärna se att båda hade haft ett par finskor vid tillfällen när det behövs. För henne är det ingen större svårighet att hitta nåt fint som hon är supernöjd över. Han däremot har faktiskt själv påtalat att han inte har ett par finskor.

    Nu som 9-åring blir det chinos, skjorta, väst och premiär för fluga! Han är nöjd, mamman är nöjd! 

    Ett tips på byxor som, även om de är röda så skulle vara snygga på sommaren (om han inte vuxit ur dem då ) www.kappahl.com/sv-SE/barn/byxor-leggings/chinos/chinos/488817 (finns i mörkblå också). 

    Väst: www.kappahl.com/sv-SE/barn/kavajer--vastar/vast/561761

    eller www.kappahl.com/sv-SE/barn/kavajer--vastar/vast/570796

    Inte julfärg, men himla fin skjorta!

    www.kappahl.com/sv-SE/barn/skjortor-blusar/skjorta/563858

    Julslips: www.kappahl.com/sv-SE/barn/accessoarer/ovrigt/julslips/554717 

    Eller fluga: www.kappahl.com/sv-SE/barn/accessoarer/ovrigt/fluga/554691

    Skulle kunna tro att jag jobbar på Kappahl, gör jag inte, men ett ställe som ofta har bra killkläder som passar vår son iaf. 


  • Alexi
    Tow2Mater skrev 2018-12-07 18:31:14 följande:
    Få vill ha det.
    Varför vill man inte ha lite finare kläder till pojkar?

    Jag har många gånger letat lite kläder med glitter, stjärnor och färger till sonen men det är jättesvårt. Tycker också julkläder är så tråkigt till killar.
  • Anonym (Köp vad du vill ha...)
    Alexi skrev 2018-12-09 07:59:12 följande:

    Varför vill man inte ha lite finare kläder till pojkar?

    Jag har många gånger letat lite kläder med glitter, stjärnor och färger till sonen men det är jättesvårt. Tycker också julkläder är så tråkigt till killar.


    Finns det på fickavdelningen så är det väl bara att handla. Om du vill ha kläder med glitter, stjärnor å färg å det finns så spelar det väl i gen roll vilken avdelning eller butik man handlar i....

    Tex är jag ingen rocktjej men de snyggaste svarta jeansen köper jag just i en butik med endast hårdrockstema... jo jag köper mina byxor där ändå...
  • Alexi
    Anonym (Köp vad du vill ha...) skrev 2018-12-09 08:44:32 följande:
    Finns det på fickavdelningen så är det väl bara att handla. Om du vill ha kläder med glitter, stjärnor å färg å det finns så spelar det väl i gen roll vilken avdelning eller butik man handlar i....
    Tex är jag ingen rocktjej men de snyggaste svarta jeansen köper jag just i en butik med endast hårdrockstema... jo jag köper mina byxor där ändå...
    Fast på flickavdelningen blir det direkt volanger, små fjantiga tryck, allt är i rosa osv.

    Min son är väldigt förtjust i Villervallas kläder med stjärnor. Men de är ju i blandade färger och helt utan krusiduller. Han vill inte ha rosa.


  • Kusinen
    Anonym (Köp vad du vill ha...) skrev 2018-12-09 08:44:32 följande:

    Finns det på fickavdelningen så är det väl bara att handla. Om du vill ha kläder med glitter, stjärnor å färg å det finns så spelar det väl i gen roll vilken avdelning eller butik man handlar i....

    Tex är jag ingen rocktjej men de snyggaste svarta jeansen köper jag just i en butik med endast hårdrockstema... jo jag köper mina byxor där ändå...


    Att det kan vara svårt att handla på flickavdelningen om det bara är glittret man vill åt, kan jag förstå då det är olika modeller och så också. Men det finns glitter på pojkavdelningen också numera, såg en glitterdinosariejumper på hm tex. Men finns betydligt mer på tjejavdelningen. Så om man vill ha glitter kan jag förstå att man tycker att det är ett tunnt utbud. Däremot vanliga finkläder av den typ som jag uppfattade att ts var ute efter som byxor, skjorta m fluga/slips väst, med inslag av julfärger och julmotiv tyckte jag att det fanns ganska mycket av. Finkläder av denna typ med glitter på hittade jag inte.
  • Alexi
    Kusinen skrev 2018-12-09 09:11:18 följande:
    Att det kan vara svårt att handla på flickavdelningen om det bara är glittret man vill åt, kan jag förstå då det är olika modeller och så också. Men det finns glitter på pojkavdelningen också numera, såg en glitterdinosariejumper på hm tex. Men finns betydligt mer på tjejavdelningen. Så om man vill ha glitter kan jag förstå att man tycker att det är ett tunnt utbud. Däremot vanliga finkläder av den typ som jag uppfattade att ts var ute efter som byxor, skjorta m fluga/slips väst, med inslag av julfärger och julmotiv tyckte jag att det fanns ganska mycket av. Finkläder av denna typ med glitter på hittade jag inte.
    Fast julmotiven är så mycket av typen "dinosaurier med tomteluva", sällan lite mer klassiska.
  • Kusinen
    Alexi skrev 2018-12-09 09:18:49 följande:

    Fast julmotiven är så mycket av typen "dinosaurier med tomteluva", sällan lite mer klassiska.


    Ok, jag hittade finskjorta med små renar, granar och tomtar på. Sen fattade jag som att det var mer vanliga finkläder i julfärgerna som efterfrågades, pch det finns ganska mycket av, liksom fina stiliga slipsar och flugor med klassiska julmotiv (småmönstrat inte stort blaffigt och skämtsamt). Så just om man är ute efter en klassisk, traditionell pojkig finklädesstil med julkänsla, så tyckte jag att det fanns en hel del. Om man vill tänja gränserna för det traditionella däremot är utbudet mycket smalare.
Svar på tråden Julfestkläder till pojkar? Finns inte?!