• Jasmine987123

    Nationella prov, vad ska vi göra??!!

    Min dotter är 12 år och går i 6an och hon håller på med en sport som heter cheerleading. Hon har gjort det sedan hon var 5 år gammal, Nu kommer vi till vårat dilemma,min dotters lag kom första plats på en svensk tävling och då vann dom platser till en tävling i usa som hetter summit. Det här är en jätte stor tävling som hon har drömmt om att vara med i sen hon började med cheerleading problemet är att en dag hon ska tävla är det nationela prov i matte (6 maj) ,vi vet inte vad vi ska göra min dotter är helt förkrossad av det här. Tror ni att hon kanske skulle få göra nationela provet någon annan gång med tanke på hur stor tävling det här är och hur svårt det är att kvalicera för den här tävlingen,eller måste jag krossa min dotters drömm och låta henne stanna i sverige, plus om hon inte är med på tävlingen måste hon sluta i laget också.

  • Svar på tråden Nationella prov, vad ska vi göra??!!
  • Tow2Mater

    Hon går ju i 'bara' i 6an, hur skulle det missade provet definiera hennes framtid om hon gör det eller missar det? Låt henne resa!

  • AnkiC

    [quote=79270936][quote-nick]Tow2Mater skrev 2018-12-07 23:50:01 följande:[/quote-nick]Hon går ju i 'bara' i 6an, hur skulle det missade provet definiera hennes framtid om hon gör det eller missar det? Låt henne resa![/

    Skolan skulle i vanliga fall inte godkänna ledigheten. De är väldigt noga med att man inte tar ledigt under nationella prov. Detta låter dock som en giltig anledning. Ansök om ledighet och förklara situationen. Skulle de inte godkänna hade jag nog låtit barnet bli sjukt och skickat henne på resan ändå.

  • Delilah2001

    Nu går min son i gymnasiet, men jag har för mig att man inte får beviljat ledighet under de nationella proven.

    Man kan få göra om vissa prov (de muntliga), men inte det provet du nämner.

  • Kodia

    Hon kommer inte att få göra provet någon annan gång. Hon kommer antagligen inte att få formellt ledigt (många skolor beviljar aldrig då) men det är ju ingen som kan hindra er att åka. Skolan kanske har tillräckligt med material att bedöma hennes kunskaper ändå? Sexans betyg används ju liksom inte till något...

    Jag är lärare, och tycker verkligen det är kass att föräldrar inte håller sig till loven, men i ert fall hade inte ens jag misstyckt!

Svar på tråden Nationella prov, vad ska vi göra??!!