• Äldre 8 Dec 08:27
    4016 visningar
    89 svar
    89
    4016

    Vad kan ha hänt min make

    Kan tänka mig att en del läsare FELAKTIGT uppfattar denna TS som ironisk och lite rolig. Men det är inte alls avsikten. Tvärt om förstör det jag skriver om, mitt liv och mitt äktenskap.

    Jag är gift, innan dess sambo med samma man. Vi har varit ett par sedan 2004. Idag är vi 37.

    Min man som tidigare var snygg, rolig och glad har förändrats och blivit en jävla surgubbe. Helt utan orsak.

    Mellan 2008 och 2014 jobbade han på "Landstinget, lägre tjänsteman. Efter att i smyg startat eget 2014 fick han sparken. Han startade eget bolag och det gick riktigt bra. Gick från konsult till konsult/expert/affärsmän på bara 2 år. Han har samma bolag idag. Dock några nya och en betydlig skillnad till. Han har flera miljoner på banken.

    2017 köpte han/Vi ett fint hus i bästa området. Betalade allt kontant. Vi har en student i källaren så vårat boende går PLUS.

    Han borde vara glad och lycklig???

    Men NEJ!

    Han har blivit en riktig surgubbe. Värre än alla tänkbara gelikar. Värre än "En man som heter Ove"

    Följande har blivit min vardag!

    1. Han går upp klockan 05,,365 dagar om året. Exakt!

    Ställer inte ens klockan.

    För som han gärna till 08 om det gick.

    1.5. Går RUNDAN. Han säger verkligen så om jag är vaken. Han muttrar surt "Jag går rundan. Hrrmm"

    Rundan består ett varv genom stan, sen en runda i kvarteret.

    Kommer hem och häver ur sig något elakt om någon granne eller någon han sett på rundan. Har han inte sett någon. Klockan 0520 eller typ den tiden muttrar han åt att folk sover för länge..

    2. Han lyssnar på P1, fast han hatar "Kulturmarxisterna"? på Radio.

    3. Muttrar surt och läser dagens industri.

    4. Säger åt mig att göra kaffe.

    5. Börjar jobba ca 06-0730

    6. Väcker och kör/Går med sonen 11 år till skolan.

    Jag börjar jobba 8. Så vet inte vad som händer sen.

    Tror han sitter på hemmakontoret som han byggt på trädgården. Kanske några möten och sen jobbar han med konsultuppdrag eller lite personalfrågor. Har 4 anställda på annan ort.

    Någon dag i veckan är han iväg hos kunder.

    7.

    Han lagar middag till 17. Menr sur under middagen.

    Han eldar som besatt i kamin och kakelugn dygnet runt.

    Vägrar betala fjärrvärme i onödan säger han.

    Hanr inte alls snål annars, men hatar kommunen so. Äger fjärrvärmen.

    8. Lyssnar på P1. Tex sjövädret. VARFÖR. Han är i gen sjöman även om han säger att han är havsbonde i själen.

    Vad det nu är.

    Sen är han rätt normal men sur som citron på kvällen. Dock snäll och rolig men sonen. Eller man märker i alla fall att han vill vara bra pappa.

    9.

    Han hatar allt och alla. Muslimer, White trash vilket han kategoriserar nästan alla som. Grannar och släkt är han i fejd med.

    10.

    Förr var han vältränad och charmig. Snygg och välklädd.

    Nu är han i och för sig fortfarande snygg men klär sig som en gubbe mer och mer. Gubbkeps på rundan. FLANELLSKJORTA, vilket torde vara ovanligt bland framgångsrika företagare.

    Det stör mig att "kunddagarna" är det välrakat och fin parfymer. Snygga kostymer och han lägger helt sin gubbighet hemma.

    **

    **

    Vad är det som hänt??

    Finns hur mycket exempel till som helst

  • Svar på tråden Vad kan ha hänt min make
  • Anonym (Mim)
    Äldre 8 Dec 08:31
    #1
    +1

    Vad säger han när du tar upp hans beteende? Hans gubb-vanor är väl en sak, mer relevant är hans humör, hans ilska? Uppenbarligen är han inte nöjd med livet. Vad svarar han?

  • Anonym (Likna­nde ex)
    Äldre 8 Dec 12:27
    #2
    +2

    Låter som att han är missnöjd med något. Kanske känner han att något i tillvaron saknas?

    Dethär med att ha mycket pengar är inte alltid så lätt och roligt. Om man inte har dem saknar man dem och önskar att man hade pengar, har man dem kan det också bli svårt.

    Mitt ex byggde upp ett framgångsrikt företag som han sedan sålde. Vi hade haft det lite knapert under åren då han byggde upp sin verksamhet. Vi levde på enbart min inkomst innan han kunde ta ut lön. När pemgarna från företaget kom in levde vi ut våra drömmar under ett år och efter det kändes han mest tom och sur. Tror han blev deprimerad. Han sa ofta att livet kändes så innehållslöst. Tidigare hade vi sparat gemensamt till resor och dylikt. Sparat till dyrare inköp och längtat efter de saker vi sparade till under tiden. Med massa pengar försvann allt detta då det "bara" var att göra allt vi ville och köpa det vi ville ha. Kanske det är likadant för din man. Mitt råd är att prata med honom. Fråga hur han mår och vad han tänker på. Om ni inte redan gör det så upplev saker tillsammans och gör saker ihop som inte tillhör den valiga inrutade tillvaron.

  • Anonym (Hahs)
    Äldre 8 Dec 12:47
    #3
    curtainbnelsone skrev 2018-12-08 08:27:00 följande:

    Kan tänka mig att en del läsare FELAKTIGT uppfattar denna TS som ironisk och lite rolig. Men det är inte alls avsikten. Tvärt om förstör det jag skriver om, mitt liv och mitt äktenskap.

    Jag är gift, innan dess sambo med samma man. Vi har varit ett par sedan 2004. Idag är vi 37.

    Min man som tidigare var snygg, rolig och glad har förändrats och blivit en jävla surgubbe. Helt utan orsak.

    Mellan 2008 och 2014 jobbade han på "Landstinget, lägre tjänsteman. Efter att i smyg startat eget 2014 fick han sparken. Han startade eget bolag och det gick riktigt bra. Gick från konsult till konsult/expert/affärsmän på bara 2 år. Han har samma bolag idag. Dock några nya och en betydlig skillnad till. Han har flera miljoner på banken.

    2017 köpte han/Vi ett fint hus i bästa området. Betalade allt kontant. Vi har en student i källaren så vårat boende går PLUS.

    Han borde vara glad och lycklig???

    Men NEJ!

    Han har blivit en riktig surgubbe. Värre än alla tänkbara gelikar. Värre än "En man som heter Ove"

    Följande har blivit min vardag!

    1. Han går upp klockan 05,,365 dagar om året. Exakt!

    Ställer inte ens klockan.

    För som han gärna till 08 om det gick.

    1.5. Går RUNDAN. Han säger verkligen så om jag är vaken. Han muttrar surt "Jag går rundan. Hrrmm"

    Rundan består ett varv genom stan, sen en runda i kvarteret.

    Kommer hem och häver ur sig något elakt om någon granne eller någon han sett på rundan. Har han inte sett någon. Klockan 0520 eller typ den tiden muttrar han åt att folk sover för länge..

    2. Han lyssnar på P1, fast han hatar "Kulturmarxisterna"? på Radio.

    3. Muttrar surt och läser dagens industri.

    4. Säger åt mig att göra kaffe.

    5. Börjar jobba ca 06-0730

    6. Väcker och kör/Går med sonen 11 år till skolan.

    Jag börjar jobba 8. Så vet inte vad som händer sen.

    Tror han sitter på hemmakontoret som han byggt på trädgården. Kanske några möten och sen jobbar han med konsultuppdrag eller lite personalfrågor. Har 4 anställda på annan ort.

    Någon dag i veckan är han iväg hos kunder.

    7.

    Han lagar middag till 17. Menr sur under middagen.

    Han eldar som besatt i kamin och kakelugn dygnet runt.

    Vägrar betala fjärrvärme i onödan säger han.

    Hanr inte alls snål annars, men hatar kommunen so. Äger fjärrvärmen.

    8. Lyssnar på P1. Tex sjövädret. VARFÖR. Han är i gen sjöman även om han säger att han är havsbonde i själen.

    Vad det nu är.

    Sen är han rätt normal men sur som citron på kvällen. Dock snäll och rolig men sonen. Eller man märker i alla fall att han vill vara bra pappa.

    9.

    Han hatar allt och alla. Muslimer, White trash vilket han kategoriserar nästan alla som. Grannar och släkt är han i fejd med.

    10.

    Förr var han vältränad och charmig. Snygg och välklädd.

    Nu är han i och för sig fortfarande snygg men klär sig som en gubbe mer och mer. Gubbkeps på rundan. FLANELLSKJORTA, vilket torde vara ovanligt bland framgångsrika företagare.

    Det stör mig att "kunddagarna" är det välrakat och fin parfymer. Snygga kostymer och han lägger helt sin gubbighet hemma.

    **

    **

    Vad är det som hänt??

    Finns hur mycket exempel till som helst


    Haha! Förlåt men de här är humor för mig"GÅr Rundan"i keps o flanellskjorta.Skriker wt om du frågar mig.Kanske hatar han sig själv?
  • Anonym (Gubbe­)
    Äldre 8 Dec 14:39
    #4

    Han blev gubbe tidigt. En del blir gubbar vid 75 andra vid 30 och somliga aldrig. Tror det ofta beror på stagnation, bitterhet och depression. Svårt att säga vad höna och ägg är.

    Försök få honom utanför boxen. Testa något nytt, utmana sig själv, börja i terapi. Är allt detta omöjligt så kommer han sjunka längre och längre ner i gubbträsket och då skulle jag fly om jag var du.

  • Äldre 8 Dec 14:41
    #5

    Vissa blir gubbsur tidigare än andra. Kanske ska du prova hitta på nått roligt som kan pigga upp han lite och få han att lämna flanellskjortan och gubbkepsen hemma?

  • Anonym (Stina­)
    Äldre 8 Dec 15:57
    #6

    Det här att vara så fast i sina rutiner och sina vanor att han inte kan göra minsta avsteg från dem - är det något du kunnat se tendenser till innan? Mitt ex hade likande tendenser som blev nästan levnadsregler när vi flyttade ihop. Så mycket konstiga grejer som han bara skulle ha på ett visst sätt. Extremt petig med vissa saker men noll koll på annat som kunde vaga både slarvigt och ohygieniskt. Nu har vi varit separerade i många år och han lever själv, ett helt inrutat liv. Är också en snäll pappa men har otroligt lite koll på barnen som är i tonåren, kan aldrig känna av vilket humör de är på osv utan har exakt samma ton, stil och humör oavsett om de bråkar eller har en mysig kväll. Jag har fått ta precis allt som handlar om uppföljning osv eftersom han verkligen inte kan gå utanför sina små boxar. T ex läkarbesök osv - han varken märker om de är sjuka eller om något behöver följas upp. Förr skyllde han allt på mig, numera skyller han på barnen. De ?startar konflikter?, ?styr över honom?, ?får utbrott?, ?är omöjliga att prata med? osv. Han har enligt sig själv aldrig gjort något fel. Verkligen aldrig. På en direkt fråga om varför det blir ständiga bråk och konflikter hos honom och inte hos mig svarar han helt ärligt ?för att barnen är så bråkiga?. Det går liksom inte att förändra något så varför se något problematiskt beteende hos sig själv liksom. Jag tror han har autistiska drag. Kam det vara så för din man också?

  • Ess
    Äldre 8 Dec 19:03
    #7

    Trivs han med sitt liv?
    Utåt så är han framgångsrik och har allt man kan vilja ha. Men är detta vad han vill ha egentligen?
    Han trivdes kanske bättre med ett vanligt jobb där han hade arbetskamrater att prata med, kunder är inte riktigt samma sak.

    Prata med honom och försök bena ut vad som är fel, för han låter inte nöjd med tillvaron.

  • Anonym (Berti­l)
    Äldre 8 Dec 19:37
    #8
    +1

    Underbart att läsa om din man. Förstår din frustration dock.
    Jag tror att det hela handlar om känslor.
    Vi män har en tendens att glömma bort våra känslor. Våra djupaste sanna känslor.
    Detta brukar visa sig från 40 år och uppåt.
    Det är egentligen inte mkt du kan göra. Om du inte trivs kan du ju såklart skiljas, men det skulle inte jag rekommendera. Den man du gifte dig med finns därinne någonstans.

    Råd? Jadu, låt honom vara.

    Ps: älskar uttrycket "går RUNDAN" :)

  • Anonym (Iris)
    Äldre 8 Dec 19:51
    #9

    Kan han vara deprimerad?

    Har han alltid haft en del "egenheter" med rutiner och så?

    Han påminner mig om en bekant.

    Denne har alltid haft mycket bestämda åsikter om saker och ting men på senare tid har personen blivit mer irriterad och agressiv, grälsjuk rent ut sagt.

    Visar oerhört lite förståelse för att andra kan ha svårigheter med saker. 

    Personen kan tex inte begripa hur folk kan vara överviktiga. Det finns ju ingen som inte vet att det är skadligt osv. Det borde mao inte vara något som helst problem att gå ner i vikt, eller inte ens bli överviktig osv.

    En gång var vi ute och gick och då kunde personen inte begripa varför en del skaffar små hundar. Syftet med att gå ut och prommenera är ju motion och med en liten hund så går man ju långsammare än om man skulle gå utan. 

    Vid ett försynt inlägg om att en del kanske skaffar dem som sällskap (som man kan ta upp i famnen, tex) så borde dessa personer (enligt min bekant) skaffa en kanin istället.

    Min bekant blir alltså irriterad på människor som inte på något sätt stör, annat än genom att inte göra som denne.

  • Äldre 8 Dec 23:29
    #10

    Detta med att han "Går rundan" är som flera reagerat på, helt jävla sjukt.

    Han är inte ens 40. Ha säger verkligen exakt så om jag nu skulle vara vaken.

    "Nu går jag rundan".

    Annars säger han det på morgonen när jag vaknat.

    "Berättat något surt han stört sig på. Fattar inte varför han ska gå förbi resecentrum om han bara stör sig på att inga människor är vakna....klockan 5 på morgonen.

    Sen går han storgatan och någon annan bit jag inte vet.

    Ikväll tex, vi åt och det var trevligt. Sen ser han att grannen har folk hemma.

    "Dom jävlarna snålar inte, en riktig skiva ikväll igen"

    "Ger mig fan på att de lånar upp på huset"

    Sen hånskrattar han, muttrar och går kvällsrundan.

    Kom hem, muttrade igen och gick och på sig.

    Vi har skilda sovrum. Han lyssnar ALLTID på ljudbok hela natten.

    Han har 8-10 ljudböcker som han lyssnar på om och om igen.

    Gjort i säkert 7 år. Samma och samma.

    Han går in i de böckerna och tycks finna mening i den fantasivärlden.

    Ha självförverklugar sig med att efterlikna hur personerna i böckerna lever.

    Säger att han är havsbonde?. Något han vägrar förklara vad det är.

    Pratar om sig som "vi" ex militärer/underrättelsemän.

    Han har inte ens gjort lumpen.

    Han har slutat umgås helt med sina kompisar. Köpt en stuga han vill vara ganska mycket i.

    Hugga ved som om han var besatt.

    Vill elda hela tiden för att slippa fjärrvärmeräkningen på någon tusenlapp. Samtidigt kan han köpa jättedyra viner som han dricker själv typ.

    Han köper samma bilar som de i böckerna. Börjat anvä då samma språk.

    Han har en kompis förresten, en kille som är 25. En polis.

    De delar samma skeva självbild. Och tror de är typ spioner!!!!

    Blir bara så trött

Svar på tråden Vad kan ha hänt min make