• Elina29

    Kan inte bo hemma längre

    Hej!

    Jag är en 19 åring som har ptsd och ångest mm.

    Jag bor med min mamma och mormor. Min mormor lurade oss att flytta till huset vi bor i nu hon sa att hon skulle flytta utomlands så kunde vi hyra hennes hus. Det hela slutade med att hon bor här också (vilket vi ABSOLUT inte ville). Jag kan inte flytta hemifrån än, då jag mår extremt dåligt i nuläget. Jag betalar till min mamma lite varje månad från mitt jobb, och hon betalar resten av min och hennes del till mormor.

    Min mormor dricker varje dag, duschar inte, tvättar inte händerna, röker inomhus, lämnar disk framme, tar hit gubbar med äcklig kvinnosyn som köper thai horor på fritiden, och en yngre som var dömd våldtäktsman. Dem skulle renovera vårat badrum pga att jag och mamma ska flytta :)

    Vi bestämde oss först själva för att leta efter nytt boende, men då har mormor tjuvlyssnat på vårat samtal (som vanligt) och säger att vi ska ut inom 3 månader. Helt plötsligt så får hon en idé om att jag måste betala hyra till henne (Jag betalar lite till min mamma som sagt) och hon får för sig att hon inte har råd att bo kvar i huset. Bara för att stressa oss. Hon snackar i telefon jättehögt och nyss så sa hon i telefon att hon ska ringa polisen, låsa dörren inifrån så vi inte kommer in, stänga av elen och vattnet, för att visa att hon menar allvar.

    Personen som jag pratar om är alkoholist och psykotisk, dessutom mytoman... Hon är helt knäpp, hon drar ner persiennerna när hon är själv hemma för hon tror att någon är utanför fönstret, hon parkerar sin bil ivägen för garaget (som hon knappt använder) så min mamma får ha hennes bil utanför och skrapa rutorna varje dag kl 7 på morgonen när hon åker till jobbet..

    Jag behöver hjälp. Vad ska jag göra? Ska jag frysa ihjäl och inte kunna duscha och tvätta ansiktet innan jobbet nu? Hon har redan stängt av vattnet och värmen flera gånger. Jag kan inte ens ha det bra hemma. Jag mår som sagt extremt dåligt och allt detta är den sista droppen på allting.

  • Svar på tråden Kan inte bo hemma längre
  • Akira Öken

    Har ni upprättat något kontrakt? Vad framgår i så fall av det? Är ni skrivna på adressen?

    Har ni börjat mesta annat boenden? Låter lite som att i princip vad som helst skulle vara bättre än situationen ni lever i just nu.


  • Elina29
    Akira Öken skrev 2018-12-08 11:43:43 följande:

    Har ni upprättat något kontrakt? Vad framgår i så fall av det? Är ni skrivna på adressen?

    Har ni börjat mesta annat boenden? Låter lite som att i princip vad som helst skulle vara bättre än situationen ni lever i just nu.


    Min mamma och hennes kille håller på att leta hus, men man vet ju inte hur lång tid det tar innan vi kan flytta. Vi är skrivna på adressen, jag har inget kontrakt med henne.
  • Elina29
    Miguel89 skrev 2018-12-08 11:37:59 följande:

    Vart bor du någonstans? Är du öppen att bo vart som helst? Förutom på gatan vill säga?


    Jag har väl nödlösningar. Men problemet är min mamma och min katt. Hennes kille bor för långt bort från hennes jobb just nu och katten kan man inte bara ta med var som helst.
  • kela t

    Soc kanske kan hjälpa dig med ett eget boende om du mår väldigt dåligt av det nuvarande boendet..?

  • Långbenopluto
    kela t skrev 2018-12-08 12:43:31 följande:
    Soc kanske kan hjälpa dig med ett eget boende om du mår väldigt dåligt av det nuvarande boendet..?
    Det är stoooor bostadsbrist i nästan hela landet, så det kan bli svårt.
  • Emerencia

    Kolla blocket och många andra ställen för att hyra något litet. Jag kollade säker 2-4 gånger om dagen, det finnas en del annonser men det är ju lite dyrare. Dock kan det vara bättre att hyra en liten etta på 20 kvm för 6000 i månaden än de ni har nu. Erat välmående betyder mer än att det är några tusen billigare boende med mormor.

  • kela t
    Långbenopluto skrev 2018-12-08 15:43:38 följande:

    Det är stoooor bostadsbrist i nästan hela landet, så det kan bli svårt.


    Det må vara så men vet de som fått förtur hos kommunala bostadsbolag när ingen annan lösning fanns..
  • Långbenopluto
    kela t skrev 2018-12-08 16:50:43 följande:
    Det må vara så men vet de som fått förtur hos kommunala bostadsbolag när ingen annan lösning fanns..
    Ja, men barnfamiljer går först, så det blir svårt för TS.
  • sandlilja

    Elina29 skrev 2018-12-08 12:36:48 följande:[/quote-nick]Jag har väl nödlösningar. Men problemet är min mamma och min katt. Hennes kille bor för långt bort från hennes jobb just nu och katten kan man inte bara ta med var som helst.[/quote]

    Men om ni har det sådär hemskt och du mår så dåligt- kan inte katten bo hos mammas kille eller hos en bekant så länge? Eller rentav skänka den till en trevlig djurälskare? Jag förstår att den är en kär vän men om jag var din mamma så skulle du gå före katten hundratusen gånger. Att låta den vara ett hinder för att du ska må bra låter som ett onödigt hopplöst problem även om det väl inte är så lätt att hitta bostad som kattlös heller. Var bodde ni innan mormors hus?

  • kela t
    Långbenopluto skrev 2018-12-08 17:53:39 följande:

    Ja, men barnfamiljer går först, så det blir svårt för TS.


    Fallen de jag stött på har haft föräldrar med psykoser, är man dessutom myndig så är det en fördel för att få eget boende..
Svar på tråden Kan inte bo hemma längre