• Mammaönskan

    Vad mer bör jag göra/tänka på innan barn!?

    Hej! Har nog aldrig känt mig mer redo för barn än nu!


    Jag har dock stressat mig igenom livet men nu senaste året har jag varvat ner, stressat av, återhämtat mig och börjat njuta. Samt plockat ut p-staven! Nu är jag dock nyfiken på om det finns något mer jag bör göra innan en graviditet? Tips, råd, rekommendationer, förslag? Allt är välkommet.

    Jag är gift.
    Jag har rest till 28 olika länder. Varar 10 veckor på egen hand.
    Jag och maken har ett sparkonto med 100k+
    Jag har tagit en masterexamen från universitetet.
    Jag har festat så mycket att jag inte uppskattar mer än något glas vin per månad.
    Jag har ett fast jobb (om än inte så hög lön) och maken eget företag.
    Vi har ett förstahandskontrakt på en hyresrätt.
    Jag har endast studielån och maken har billån.
    Jag har genomgått en stressrehabilitering....
    Jag har påbörjat en utrensning av överflödiga saker i hemmet (skänker och säljer).
    Jag har ett par nära vänner.
    Jag kan laga mat.
    Jag är något överviktig (75kg & 171cm) men försöker komma i form i samband med att jag rensar i hemmet.
    Jag försöker att sluta sträva efter perfektion (min största utmaning just nu)..
    Jag lyssnar på flertalet Poddcast om viktiga samhällsämnen.
    Jag har byggt en god relation med föräldrar och syskon samt makens familj, även om ingen bor närmare än 20 mil ifrån oss.


     


    Så, tips? Rekommendationer? Vad bör/kan vara mitt nästa steg i livet <3  

  • Svar på tråden Vad mer bör jag göra/tänka på innan barn!?
  • Anonym (Åke)

    Hur förberedd är du på sömnlösa nätter.
    Skrik.
    Oro.
    Ångest.
    Otillräcklighetskänslor.
    Frustration.
    Ilska.
    Förtvivlan.
    Sorg.
    Maktlöshet.
    Gräl.
    Isolation.

  • Anonym (A)

    Bara den här frågan visar att du inte lyckats komma så långt med det där om att sluta sträva efter perfektion. Det finns inget man behöver göra innan man skaffar barn. Det kan såklart vara bra att ha ett boende och en inkomst tillräcklig för att försörja sig själva och barnet, men det är allt.

  • Mammaönskan

    Förberedd? Sömnlösa nätter är då inget man kan förbereda sig för. Kommer de så kommer de. Öronproppar, närhet till bebis, turas om att sova med maken, mysiga hörnor att sitta i, öron proppar, brusreducerande hörlurar.

    Jag är mycket inkännande som person och hoppas att det kommer att hjälpa med en bebis. :)


     


    Tycker dock inte att din kommentar var något tips? Vilka tips har du kring dessa nätter som kan kännas förjävliga? 

  • Mammaönskan
    Anonym (A) skrev 2018-12-08 12:07:28 följande:

    Bara den här frågan visar att du inte lyckats komma så långt med det där om att sluta sträva efter perfektion. Det finns inget man behöver göra innan man skaffar barn. Det kan såklart vara bra att ha ett boende och en inkomst tillräcklig för att försörja sig själva och barnet, men det är allt.


    Precis! Det är min allra största utmaning. Jag är mycket nöjd med vad jag hitintills gjort i livet men det har också haft sina konsekvenser. :( 

    Kan jag tolka ditt inlägg som att detta är något jag bör jobba med innan en graviditet?  
  • Anonym (A)
    Mammaönskan skrev 2018-12-08 12:13:44 följande:

    Precis! Det är min allra största utmaning. Jag är mycket nöjd med vad jag hitintills gjort i livet men det har också haft sina konsekvenser. :( 

    Kan jag tolka ditt inlägg som att detta är något jag bör jobba med innan en graviditet?  


    Nej, det kan du inte tolka det som. Du kan tolka mitt inlägg som att det inte finns något man behöver göra innan man skaffar barn, precis som jag skrev.
  • Anonym (Åke)
    Anonym (A) skrev 2018-12-08 12:21:50 följande:
    Nej, det kan du inte tolka det som. Du kan tolka mitt inlägg som att det inte finns något man behöver göra innan man skaffar barn, precis som jag skrev.
    ...men då kommer ju TS att förmodligen se det hela med att ha barn, som ännu en sak där hon ska prestera perfekt, eller bara ännu fler punkter på en lista som måste bockas av.

    Menar du att hon ska strunta i alla förberedelser och bara vara den uppskruvade icke fullt ut levande kvinna som en neurotisk prestationsinriktade karriärist kan vara?
  • Jag är bara jag

    Vara beredd på att det kan ta åratal att bli gravid
    Vara beredd på att få flera missfall
    Vara beredd på att ha helvetiska graviditeter där du hellre önskar döden än att fortsätta vara gravid
    Vara beredd på en förlossning där allt går fel och både du och barnet nästan dör
    Vara beredd på en bebis som är ständigt missnöjd, du får ingen sömn, hemmet ser ut som Jerusalems förstörelse, du borstar tänderna efter lunch- om du hinner, du duschar 2 ggr i veckan, du hinner inget mer än ta hand om bebis.

    Eller också lever du i det blå och förväntar dig att allt går perfekt...

  • IceKitten
    Jag är bara jag skrev 2018-12-08 16:03:18 följande:

    Vara beredd på att det kan ta åratal att bli gravid

    Vara beredd på att få flera missfall

    Vara beredd på att ha helvetiska graviditeter där du hellre önskar döden än att fortsätta vara gravid

    Vara beredd på en förlossning där allt går fel och både du och barnet nästan dör

    Vara beredd på en bebis som är ständigt missnöjd, du får ingen sömn, hemmet ser ut som Jerusalems förstörelse, du borstar tänderna efter lunch- om du hinner, du duschar 2 ggr i veckan, du hinner inget mer än ta hand om bebis.

    Eller också lever du i det blå och förväntar dig att allt går perfekt...


    Låter väldigt onödigt... Händer det så händer det.

    Det tog 2 månader för mig att bli gravid.

    Inga missfall.

    Helt problemfri graviditet utan illamående och cyklade tills jag födde i stort sätt.

    Förlossningen var problemfri med undantag för några mindre bristningarna.

    Bebisen är överlag glad och sover från ca 20-08 varje dag med bara några korta uppvaknande för amning.

    Det är helt omöjligt att förbereda sig för allt du föreslog och dessutom onödigt då det inte finns någonting som säger att det kommer hända TS. Deala med problem när de händer. Allt annat bidrar enbart med onödig oro.
  • Jag är bara jag
    IceKitten skrev 2018-12-08 16:14:46 följande:
    Låter väldigt onödigt... Händer det så händer det.
    Det tog 2 månader för mig att bli gravid.
    Inga missfall.
    Helt problemfri graviditet utan illamående och cyklade tills jag födde i stort sätt.
    Förlossningen var problemfri med undantag för några mindre bristningarna.
    Bebisen är överlag glad och sover från ca 20-08 varje dag med bara några korta uppvaknande för amning.

    Det är helt omöjligt att förbereda sig för allt du föreslog och dessutom onödigt då det inte finns någonting som säger att det kommer hända TS. Deala med problem när de händer. Allt annat bidrar enbart med onödig oro.
    Jaja, skryt lagom.
  • Anonym (hej)

    hejdå livet.

    hej fängelse i 18 år.

    se till att dela fängelsevistelse med en bra person!

Svar på tråden Vad mer bör jag göra/tänka på innan barn!?