• Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 8 Dec 20:23
    38 visningar
    12 svar
    12
    38

    Hade ni jobbat på måndag?

    Det har inträffat en väldigt traumatisk familjeangelägenhet i fredags och jag mår så dåligt. Har inte ens ätit något idag, och bara är som en robot som gör det jag måste och sen gråter jag och vill sova.  Jag har lyckats jobba lite i fredags ändå. 

    På måndag har jag väldigt viktiga möten med min chef bland annat, och jag vet inte hur jag ska lyckas låtsas som om ingenting har hänt. Vill samtidigt inte behöva bli sjukskriven då jag förlorar både inkomst och arbete som jag måste ta itu med senare istället.

    Vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Hade ni jobbat på måndag?
  • Anonym (Sara)
    Äldre 8 Dec 20:38
    #1

    Berätta för chefen vad som hänt på måndag.

  • Anonym (Madde­)
    Äldre 8 Dec 21:00
    #2

    Håller med föregående. Gå till jobbet, men du behöver ju inte låtsas som om inget har hänt. Bättre att prata om det, så de förstår varför du är ledsen, och det kanske hjälper att prata om det. Och försök nu att äta något, även om du inte har matlust. Din kropp behöver fortfarande energi så se till att ta hand om den. Beklagar sorgen!

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 21:18
    #3
    Anonym (Madde) skrev 2018-12-08 21:00:19 följande:

    Håller med föregående. Gå till jobbet, men du behöver ju inte låtsas som om inget har hänt. Bättre att prata om det, så de förstår varför du är ledsen, och det kanske hjälper att prata om det. Och försök nu att äta något, även om du inte har matlust. Din kropp behöver fortfarande energi så se till att ta hand om den. Beklagar sorgen!


    Anonym (Sara) skrev 2018-12-08 20:38:43 följande:

    Berätta för chefen vad som hänt på måndag.


    Vad ska jag säga på stormötet? Det sitter 25 pers från ledningen..
  • Äldre 8 Dec 21:37
    #4

    Skriv ett mail till chefen och berätta precis som det är. 

    Skriv att du inte vet hur du kommer hantera jobbet på måndag, att du hoppas att det går bra att jobba men att såklart inte kan veta dina reaktioner i förväg. 

    Ledsen att höra att du har det tufft!

  • Anonym (Kelly­)
    Äldre 8 Dec 23:32
    #5

    Förstår ärligt talat inte hur folket tänker som skriver du ska gå till jobbet.

    Du har varit med om nått traumatiskt och behöver tid på dig att ta in det som hänt och få sörja utan press och bara få vara .

    Det gäller att ta en dag i taget visa dagar kan det vara sämre och visa något bättre.

    Vissa kan behöva ångestdämpande medicin,sömntabletter,lugnande tabletter den första tiden för att orka med att kunna äta och ta hand om hygienen.

    Du Bode ringa eller Maila din chef om din situation att du blir hemma ett par dagar kanske hela veckan beroende på hur du mår. En del mår bättre av att prata med utomstående som psykolog .

    Jag kan lova dig att din chef förstår dig.

    Om du utsätter och pressar din kropp efter nått traumatiskt så är det mycket lättare att gå in i väggen.

    Hälsan är viktigare än jobbet. Har du inte hälsan så orkar du ändå inte jobba.

    Beklagar det du fått vara med om.

  • Äldre 8 Dec 23:35
    #6

    Gå till jobbet. Säg att ?livet drabbade dig? men gör ditt bästa. Händer alla människor ibland!

  • Äldre 8 Dec 23:51
    #7

    Om inte det inte är något som gör att familjen behöver mig så går jag till jobbet som vanligt. Då rullar livet på dagtid i alla fall. Att gå ensam och grubbla hela dagar gör saken värre.

  • Anonym (Tider läker)
    Äldre 9 Dec 00:22
    #8

    Smärta av olika slag som händer i livet kan i det akuta skedet vara förlamande. Men det är oftast inte ihållande utan blir bättre för var dag som går. Alla har vi olika takt att bearbeta, för vissa kanske det är två dagar, två timmar, för andra två månader, beroende på det inträffade såklart.

    Men en sak är aldrig bra. Och det är att inte leva vidare och återgå till vardagen. Att vara hemma försjunken i den smärtsamma känslan kan bidra till att det tar längre tid att återgå till vardagen.

    Du skriver att du arbetade efter det inträffade och du resonerar klokt kring om du ska arbeta på måndag, då har du ändå en tanke att du kan arbeta men att måndagens möten kanske är för mycket just på måndag. Hade det varit möten på torsdag kanske det hade varit lättare i och med att mer tid har förflutet i mellan.

    Jag håller med tidigare inlägg. Är det någon arbetsuppgift, möten etc som du känner att du inte mäktar med just på måndag. Berätta det för eventuella kollegor som kan ta det istället, annars chef. Du behöver inte berätta vad som har hänt utan att det är privat angelägenhet. Chefer har ingen automatisk rätt att veta sånt, om det inte sker 1 ggr i veckan, ja ni förstår.

    Arbetsgivare har en skyldighet att anpassa arbetsuppgifter så man kan arbeta och i ditt fall tycker jag absolut inte att det är något konsigt att be om det. Kontakta chef kan du göra redan på söndag. En dålig sak med vara chef är att man i princip alltid är anträffbar för sina anställda.

  • Anonym (Tider läker)
    Äldre 9 Dec 00:28
    #9
    +1

    Som svar på rubriken, ja, jag hade jobbat. Går igenom väldigt tuffa saker privat själv men en fördel med jobbet är att jag får fokusera på annat och det har jag alltid upplevt som något positivt. Visst har jag dåliga dagar då min prestation inte är den bästa och tankarna sticker iväg men dom dagarna har vi alla mer eller mindre. Och då tillåter jag mig själv att ha en dålig dag utan att klandra mig själv för det. Det är alltså OK att inte hela tiden vara topp!

  • Anonym (A)
    Äldre 9 Dec 13:18
    #10
    Darnie skrev 2018-12-08 23:35:30 följande:
    Gå till jobbet. Säg att livet drabbade dig men gör ditt bästa. Händer alla människor ibland!
    Håller med
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 13:28
    #11

    Ni har rätt, att bara sitta hemma kommer säkert göra så jag mår sämre. Det kanske är bra om jag får fokusera på annat. Och jag får acceptera att man inte alltid behöver vara på topp, jag behöver inte prata så mycket på måndag. Jag tar det lugnt samtidigt som jag ska få hjälp via ett kristeam..

    tack för era råd!

  • Anonym (Kelly­)
    Äldre 13 Dec 14:04
    #12
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-12-09 13:28:06 följande:

    Ni har rätt, att bara sitta hemma kommer säkert göra så jag mår sämre. Det kanske är bra om jag får fokusera på annat. Och jag får acceptera att man inte alltid behöver vara på topp, jag behöver inte prata så mycket på måndag. Jag tar det lugnt samtidigt som jag ska få hjälp via ett kristeam..

    tack för era råd!


    Hur har det gått för dig? Orkade du jobba?

    -styrke kram-
Svar på tråden Hade ni jobbat på måndag?