• Äldre 8 Dec 20:40
    348 visningar
    11 svar
    11
    348

    Vilken är din favoritjul av Astrid Lindgren

    Kunde lika gärna ha varit under böcker, men men.... Rösta! Och skriv en rad.


    I have a growing lack of disgust for you
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-08 20:41
    Visst kan Lotta NÄSTAN allting heter delen ur Lotta......
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är din favoritjul av Astrid Lindgren
  • Äldre 8 Dec 21:36
    #1
    +3

    Astrid Lindgren en berättare av rang, så många gripande berättelser som kommer att leve för evigt.

    God Jul Astrid du fattas mig
    Solig

  • Äldre 9 Dec 00:00
    #2

    Jag brukade kallas för Madicken ibland när jag gick på Lekis (som det hette då) för jag var ganska lik henne till utseendet. Och mina systrar och jag bodde i en stor trävilla och mamma gjorde de mest fantastiska jular. Hon klädde oss gärna i klänningar med förkläden också och spelade på vår flygel medan vi sjöng julsånger. Jag tror att mamma var väldigt inspirerad av Junibacken faktiskt.
    Jag älskar Madicken överhuvudtaget och julavsnittet är en stor favorit. Hela deras hus och miljön runtomkring är underbar, för att inte tala om Madicken och Lisabeths kläder!
    Jag hade gärna bott som de gjorde, och med en man lika underbar som pappan Jonas. Junibacken var en fullständig idyll!

  • Äldre 9 Dec 00:22
    #3

    Hmm...jag gillar ju verkligen Astrid Lindgrens berättelser MEN konstigt nog slår det mig att jag inte har så mycket associationer till just jularna i dom olika berättelserna. Det står rätt still i huvet när jag försöker gå igenom dom olika julfirandena. :/ Det enda som satt riktigt starka avtryck i mig e Tabberaset i Emil i Lönneberga så jag måste väl säga det som min favoritjul då. Ja, så får det bli. Men ska kolla upp några av dom där andra julfirandena också bara för fördjupa min Astrid Lindgren kunskap. :)

  • Äldre 9 Dec 00:33
    #4
    flygrl skrev 2018-12-09 00:22:33 följande:

    Hmm...jag gillar ju verkligen Astrid Lindgrens berättelser MEN konstigt nog slår det mig att jag inte har så mycket associationer till just jularna i dom olika berättelserna. Det står rätt still i huvet när jag försöker gå igenom dom olika julfirandena. :/ Det enda som satt riktigt starka avtryck i mig e Tabberaset i Emil i Lönneberga så jag måste väl säga det som min favoritjul då. Ja, så får det bli. Men ska kolla upp några av dom där andra julfirandena också bara för fördjupa min Astrid Lindgren kunskap. :)


    Gör det. Både Pippi och Saltkråkan finns på SVTs öppna arkiv.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 9 Dec 00:53
    #5
    Aniiee skrev 2018-12-09 00:33:12 följande:

    Gör det. Både Pippi och Saltkråkan finns på SVTs öppna arkiv.


    Ok, tack. Ska bli kul att kolla. :)
  • Äldre 9 Dec 01:02
    #6
    flygrl skrev 2018-12-09 00:53:38 följande:
    Ok, tack. Ska bli kul att kolla. :)
    En liten länk till SVT Öppet arkiv - Astrid Lindgren

    www.oppetarkiv.se/etikett/medverkande/Astrid%20Lindgren/
  • Äldre 9 Dec 01:05
    #7

    Tack till dig med, snällt av dig!

  • Äldre 9 Dec 01:07
    #8

    Oj, glömde visst citera men mitt förra inlägg va förstås riktat till sysop. :)

  • Äldre 9 Dec 01:14
    #9
    flygrl skrev 2018-12-09 01:07:01 följande:

    Oj, glömde visst citera men mitt förra inlägg va förstås riktat till sysop. :)


    KyssSolig
  • Äldre 9 Dec 01:23
    #10
    sysop skrev 2018-12-09 01:14:44 följande:
  • Äldre 9 Dec 06:49
    #11

    Jag älskar bullerbyn filmerna, så den kommer först för mig. Emil kommer tätt efter :)


    M 2010 | B 2017 | A 2019
Svar på tråden Vilken är din favoritjul av Astrid Lindgren